LITERACY OF GUINEAN STUDENTS IN RELATION TO OPINION WRITING BEFORE STARTING UNILAB
LITERACY (Português (Brasil))

How to Cite

Leite Infau, L. (2024). LITERACY OF GUINEAN STUDENTS IN RELATION TO OPINION WRITING BEFORE STARTING UNILAB. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 5(01), 151–168. https://doi.org/10.51249/gei.v5i01.1844

Abstract

This work investigates the experience of five Guinean students about opinion writing before starting the University of International Integration of Afro-Brazilian Lusofonia (UNILAB), this type of writing is requested in admission exam for the selection process for foreign students at UNILAB. Methodologically, the research is a case study with qualitative analysis. Two instruments were used for the initial data collection procedure: the interview and the writing of an opinion article. However, for this text, only the interview part was explored, the answer to two interview questions about the target audience’s knowledge and mastery of writing opinion articles before their arrival at UNILAB. The form of analysis was based on the thematic analysis founded by Minayo (2007). As a result, it is concluded that students have little mastery of producing opinionated genres, before arriving in Brazil, because writing practice is not recurrent during their secondary education in Guinea-Bissau.

https://doi.org/10.51249/gei.v5i01.1844
LITERACY (Português (Brasil))

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. [ Introdução e tradução do russo Paulo Bezerra]. – 4ª Edição. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discursos. [Tradução Ana Rachel Machado e Péricles Cunha]. – São Paulo: EDUC, 1999.

CENPEC. Pontos de Vista. Caderno do docente: orientações para produção de textos do gênero artigo de opinião. Coordenação: Maria Aparecida Laginestra. Autores: Ana Luiza Marcondes Garcia, Ana Paula Severiano, Egon de Oliveira, Eliana Gagliardi, Heloísa Amaral. – 7ª Edição, Cenpec, 2021. Coleção da Olimpíada.

FERRAREZI JÚNIOR, Celso; CARVALHO, Robson Santos de. Produzir Textos na Educação Básica: o que saber, como saber. –1. ed. –São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

GRADO, Katlen Bohm. O letramento a partir de uma perspectiva teórica: origem do termo, conceituação e relações com a escolarização. IX ANPED SUL (Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul), 2012.

HENGEMUHLE, Adelar. Formação de professores: da função de ensinar ao resgate da educação. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Escrever e argumentar. São Paulo: Contexto, 2016.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção Textual, Análise de Gêneros e Compreensão. –São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MINAYO, Maria Célia de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. – 10. ed. – São Paulo: Hucitec, 2007.

ROJO, Roxane Helena Rodrigues. Letramentos escolares: coletâneas de textos nos livros didáticos de língua portuguesa. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 28, n. 2, 433-465, jul./dez. 2010.

SANÉ, Samba. Os desafios da educação na Guiné-Bissau. Revista Temas em Educação, João Pessoa, Brasil, v.1, p. 55-77, jan/jun 2018.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. e colaboradores. Os gêneros escolares – Das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros orais e escritos na escola. São Paulo: Mercado de Letras, 2004, p. 61-78.

SILVA, Cleiton Reidorfer; PINTON, Franciele Matzenbacher. Mapeando a escrita de estudantes do ensino fundamental: Em foco o artigo de opinião. Trab. Ling. Aplic., Campinas, n(58.3): 1084-1112, set./dez. 2019.

SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, Jan /Fev /Mar /Abr. 2004, nº 25.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

UNESCO. Relatório de estado do sistema educativo nacional de Guiné Bissau. Polo de Dakar do IIPE-UNESCO, 2016. Acesso em << https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247043_por>> às 08h do dia 20 de janeiro de 2019.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...