TRAINING OF PEDAGOGUES TO ADDRESS SEXUALITY AT SCHOOL
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teacher Training, Sexuality in School, Educational Psychology, Emotional Development, Pedagogical Strategies.

How to Cite

Domingos de Lira, B. . (2025). TRAINING OF PEDAGOGUES TO ADDRESS SEXUALITY AT SCHOOL: CHALLENGES, STRATEGIES AND PEDAGOGICAL PERSPECTIVES. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 6(02), 235–254. https://doi.org/10.51249/gei.v6i02.2472

Abstract

This scientific article explores the training of educators to address sexuality in schools, emphasizing the challenges, strategies and pedagogical perspectives. Sexuality constitutes an integral aspect of human development and its understanding in schools needs to be approached with sensitivity and adequate knowledge. This study aims to identify the challenges faced by educators in their training and practice when dealing with sexuality in the school environment. We investigate how the psychological and emotional aspects related to sexuality influence students' learning and development, in addition to providing fundamental support to educators. Through a detailed analysis of effective pedagogical strategies, the article offers a comprehensive view of how formal education can integrate sexuality in a constructive and positive way into the educational curriculum. By adopting an interdisciplinary approach and supported by recent research in the area of ​​educational psychology, we aim to build a theoretical and practical framework that assists in the training of educators, addressing issues of sexuality with confidence and competence. We conclude with a reflection on future perspectives and possibilities for continuous improvement in the training of pedagogues, with a view to creating a more inclusive school environment that is aware of the complexities of human sexuality.

https://doi.org/10.51249/gei.v6i02.2472
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, F. J.; SILVA, R. C. "Educação Sexual nos Cursos de Pedagogia: Uma Análise Crítica dos Conteúdos Curriculares". Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 70, 2017.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

CARNEIRO, M. "A Abordagem da Sexualidade no Ambiente Escolar: Desafios e Potenciais". Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 2, p. 587-605, 2018.

CRESWELL, J. W. Pesquisa Qualitativa: Planejamento e Métodos. Porto Alegre: Penso, 2014.

FERREIRA, M. "Formação Continuada de Professores na Perspectiva da Educação Sexual". Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 49, n. 174, p. 501-524, 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

FREITAS, H. "Integração Curricular e Educação Sexual: Caminhos para uma Formação Cidadã". Educação em Debate, Fortaleza, v. 39, n. 72, p. 344-360, 2017.

GLASER, B. G.; STRAUSS, A. L. The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. New York: Aldine Publishing Company, 1967.

LIMA, A. C. "Educação Sexual e Cidadania: Desafios e Perspectivas". Revista de Ciências Sociais, Belo Horizonte, v. 29, n. 45, p. 119-136, 2018.

MINAYO, M. C. S. O Desafio do Conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde. São Paulo: Hucitec, 2010.

OLIVEIRA, S. M. "Sexualidade no Espaço Escolar: Reflexões e Práticas". Revista Educação e Pesquisa, v. 46, n. 3, p. 432-450, 2020.

SANTOS, A. "Construindo um Currículo Efetivo de Educação Sexual nos Cursos de Pedagogia". Psicologia em Estudo, Maringá, v. 24, n. 1, p. 133-148, 2018.

SILVA, T. "Educação Sexual na Escola: Propostas Pedagógicas e Desafios". Revista Brasileira de Sexualidade Humana, v. 28, n. 2, p. 98-115, 2019.

SOUZA, J. R. "Tecnologias na Educação Sexual: Potencialidades e Desafios". Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 69, p. 223-240, 2017.

VENTURA, A. S. "Análise Documental na Pesquisa Educacional: Métodos e Técnicas". Revista Lusófona de Educação, Lisboa, n. 30, p. 231-245, 2015.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...