PSYCHO-PEDAGOGICAL INTERVENTION:
INTERVENÇÃO PSICOPEDAGÓGICA (Português (Brasil))

Keywords

School Failure, Failure, Reading and Writing, Psychopedagogical Intervention.

How to Cite

Geane da Silva Braga, M. . (2022). PSYCHO-PEDAGOGICAL INTERVENTION: : POSSIBILITIES AND PERSPECTIVES OF CHANGING THE SCHOOL FAILURE OF STUDENTS FAILING IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 2(06), 155–195. https://doi.org/10.51249/gei.v2i06.602

Abstract

School failure is something that, despite being so old, impresses us all the time, as it happens naturally in schools and, even though it is known to all, there has been no effective thought of an efficient psychopedagogical intervention that will revert the high rates, especially in the Portuguese language subject. Furthermore, it must be said that this situation does not only depend on the teachers, but on the entire school community: parents, coordinators, directors, family members and other collaborators of the educational institution and especially on all students involved in this context. In education, when it comes to learning difficulties, this issue is immediately associated with the less favored class, that is, family history becomes one of the premises to justify what was not fulfilled throughout the student’s life, which is nothing more than the right to learn. Therefore, it is necessary to know the origin of the lack of learning success, of the school failure in the Portuguese language subject that leads to high failure rates in Brazilian schools in order to intervene in this situation more judiciously. It is also worth mentioning that the current conditions allow rethinking about the teaching of reading and writing, as there are several considerations regarding the didactic knowledge accumulated in the really significant educational transformations. It is expected, without looking for culprits, to seek the union of agents and actions with transformative interventions in improving school learning, abolishing or minimizing the so-discussed school failure through failure in the Portuguese language subject.

https://doi.org/10.51249/gei.v2i06.602
INTERVENÇÃO PSICOPEDAGÓGICA (Português (Brasil))

References

ANTUNES, Celso. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: editora Papirus, 1995.

ANTUNES, Irandé. A aula de Português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 8ª ed., 2003.

Avaliação Nacional da Alfabetização (ANA): documento básico. – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2013.

BOSSA, Nadia A. A psicopedagogia no Brasil: contribuições a partir da prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

Brasil. Ministério a Educação e do Desporto. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. – Brasília: 1997.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. PDE: Plano de Desenvolvimento da Educação: Prova Brasil. Ensino Fundamental: matrizes de referência, tópicos e descritores. Brasília: MEC, SEB, Inep, 2008.

CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização & Linguística. São Paulo: Scipione, 2009.

CURY, Augusto Jorge. Pais brilhantes, professores fascinantes. Rio de Janeiro: Sextante, 2003.

FARIA, Ernesto Martins. Os alunos reprovados no Brasil: uma análise das proficiências e das taxas de abandono por meio das avaliações Prova Brasil e Pisa. Estudando Educação: Portal de Estudos e Pesquisas em Educação. Disponível em: file:///C:/Users/Geane/Desktop/PSICOCL%C3%8DNICA/8_TCC/estudando-nc2ba-1-versc3a3o-finalv2.pdf em 02 de abr de 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

KUSIAK, Sandra Mara. Uma Análise da Prova Brasil com Enfoque nos Processos de Leitura e Escrita. IX ANPED SUL. Seminário de Pesquisa da Região Sul, 2002.

LDB, Lei de Diretrizes e Bases da Educação, 1996.

LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? novas exigências educacionais e profissão docente. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

MAYA & FISCHER, Christiane Martinati, Viviane Trindade. Intervenção psicopedagógica institucional. Canoas: ed. ULBRA, 2008.

MAYA, Christiane Martinati. Desenvolvimento e aprendizagem. Canoas: Pró-reitora de Pesquisa e Pós-Graduação e Pós-Graduação de Ensino a Distância, ULBRA, 2007.

OLIVEIRA, Maria Auxiliadora de. Curso: Psicopedagogia Disciplina: Avaliação Psicopedagógica. Associação Juinense de Ensino Superior do Vale do Juruena: Pós-Graduação Lato Sensu. Disponível em: https://www.pos.ajes.edu.br/arquivos/referencial_20130320152830.pdf [2015?]

PARÂMETROS CURRÍCULARTES NACIONAIS. Língua Portuguesa. Secretaria de Educação Fundamental – Brasília, 1997.

PONTES, Patrícia Casasanta. Sucesso ou Fracasso Escolar: uma Questão de Relação Professor-Aluno. Monografia de graduação em Psicologia na Faculdade de Ciências da Saúde: Centro Universitário de Brasília, 2005.

Revista Científica Eletrônica de Pedagogia. São Paulo. Editora FAEF. 2012. Periódico semestral. ISSN: 1678-300X.

SCOZ, Beatriz. Psicopedagogia e realidade escolar: o problema escolar e de aprendizagem. 6 Ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

SILVA, Mauro A. ? Reprovação escolar é covardia. Coordenação Grêmio SER Sudeste. Disponível em: porhttp://www.geocities.com/coepdeolho/COE02502.htm em 03 Dez 2007.

SOARES, Magda. Linguagem e escola: uma proposta social. São Paulo: Ática, 1995.

TIBA, Içami. Quem ama educa: formando cidadãos éticos. São Paulo: Integrare Editora, 2007.

VIÉGAS, L. S. Progressão Continuada e Patologização: Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP. Volume 19, Número 1, Janeiro/Abril de 2015: 153-161.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...