Abstract
The article’s aim is to identify the main factors relating learning difficulties to the interference of the Family, and both social and school environment in one’s life. Considering all aspects as equally fundamental in the individual’s social and cognitive development. As it is understood that learning is a dynamic and interactive process between the child and its surroundings, guaranteeing the appropriation of knowledge and adaptive strategies based on his initiatives and interests and the stimuli he receives from his social environment. The learning process of an individual is influenced by the environment in which he or she is, therefore, this article highlights important factors that favours learning difficulties.
References
ALVES, Mônica. A importância das interações sociais no desenvolvimento das competências sociais. Iseclisboa, Lisboa, maio de 2017. Disponível em: <https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/21858/1/TFM_M%C3%B3nica%20Alves.pdf >. Acesso em 10 de março de 2020.
ANHÃO, Patricia; PFEIFER, Luiza; SANTOS, Jair. Interação social de crianças com Síndrome de Down na educação infantil. São Paulo, 2010. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?pi65382010000100004&script=sci_arttext&tlng=pt> Acesso em 19 de maio de 2020.
BARTHOLOMEU, Daniel; SISTO, Fermino Fernandes; MARIN RUEDA, Fabián Javier. Dificuldades de aprendizagem na escrita e características emocionais de crianças. Psicol. estud., Maringá , v. 11, n. 1, p. 139-146, Apr. 2006 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pi73722006000100016&lng=e n&nrm=iso>. access on 12 May 2020. https://doi.org/10.1590/S1413-73722006000100016.
BEE, Helen. A criança em desenvolvimento. 12ª ed. Porto Alegre: Artes Médicas; 2011
BOSSA, N. A. Dificuldades Da Aprendizagem. Porto Alegre, RS: Artmed
BRADLEY, R. H ; Caldwell, B. M. & Rock, S. L. (1988). Home environment and school performance: a ten-year follow-up and examination of three models of environmental action. Child Development, 59, 852-867.
CORREIA, Luís de Miranda. Para uma definição portuguesa de dificuldades de aprendizagem específicas. Rev. bras. educ. espec., Marília , v. 13, n. 2, p. 155-172, Aug. 2007 . Available from
<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pi65382007000200002&lng=e n&nrm=iso>. access on 19 May 2020. https://doi.org/10.1590/S1413-65382007000200002.
D’AVILA-BACARJI, Keiko Maly Garcia; MARTURANO, Edna Maria; ELIAS, Luciana Carla dos Santos. Recursos e adversidades no ambiente familiar de crianças com desempenho escolar pobre. Paidéia (Ribeirão Preto), Ribeirão Preto , v. 15, n. 30, p. 43-55, Apr. 2005 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2005000100007&lng= en&nrm=iso>. access on 20 May 2020. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2005000100007.
FERNANDES AM. Alfabetização e letramento: definição de conceitos, apresentação de alguns dados sobre fracasso escolar e discussão do papel social da escola. UFSCar: Revista. São Carlos: Linguagem; 2010.
FREITAS, Neli. A importância das interações sociais na aprendizagem de alunos com necessidades especiais. Curitiba, novembro de 2011. Disponível em:
<https://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/6245_3290.pdf> Acesso em 10 de maio de 2020.
INOCENCIO, Doralice; CAVALCANTI, Carolina Magalhaes Costa. O papel do professor como mediador do processo de ensino-aprendizagem em ambientes on-line. Cad. psicopedag., São Paulo , v. 6, n. 11, 2007 . Disponível em
<http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-10492007000100007&ln g=pt&nrm=iso>. acessos em 14 maio 2020.
MARIA-MENGEL, Margaret Rose Santa; LINHARES, Maria Beatriz Martins. Fatores de risco para problemas de desenvolvimento infantil. Rev. Latino-Am. Enfermagem, Ribeirão Preto , v. 15, n. spe, p. 837-842, Oct. 2007 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pi-11692007000700019&lng=e n&nrm=iso>. access on 27 May 2020. https://doi.org/10.1590/S0104-11692007000700019.
OLIVEIRA MK. Vygotsky: Aprendizado e Desenvolvimento: Um Processo Sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1993.
PILETTI, Nelson. Psicologia Educacional. São Paulo: Ática,1999.
POLITY, Elizabeth. A importância do acompanhamento individual no desenvolvimento do aluno com necessidades especiais. São Paulo, 26 de novembro de 2013. Disponível em: <http://maisexpressao.com.br/noticia/a-importancia-do-acompanhamento-individual-no-desen volvimento-do-aluno-com-necessidades-especiais-14832.html> Acesso em 19 de maio de 2020.
REZENDE MA, Costa OS, Pontes PB. Triagem de desenvolvimento neuropsicomotor em instituições de educação infantil segundo o teste de Denver II. Esc. Anna Nery Rev. Enferm. 2005;9(3):348-55.
SCOPEL, Ramilla Recla; SOUZA, Valquíria Conceição; LEMOS, Stela Maris Aguiar. A influência do ambiente familiar e escolar na aquisição e no desenvolvimento da linguagem: revisão de literatura. Rev. CEFAC, São Paulo , v. 14, n. 4, p. 732-741, agosto 2012 .
SCOPEL, Ramilla Recla; SOUZA, Valquíria Conceição; LEMOS, Stela Maris Aguiar. A influência do ambiente familiar e escolar na aquisição e no desenvolvimento da linguagem: revisão de literatura. Rev. CEFAC, São Paulo , v. 14, n. 4, p. 732-741, Aug. 2012 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid16-18462012000400018&lng=e n&nrm=iso>. access on 20 May 2020. Epub Dec 13, 2011. https://doi.org/10.1590/S1516-18462011005000139.
SKINNER BF. Tecnologia do Ensino. São Paulo: Herder; 1972.
SOUZA, Adriana Regina Marques de; SISTO, Fermino Fernandes. Dificuldade de aprendizagem em escrita, memória e contradições. Psicol. Esc. Educ. (Impr.), Campinas , v. 5,n. 2, p. 39-47, Dec. 2001 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pi85572001000200005&lng=e n&nrm=iso>. access on 15 May 2020. https://doi.org/10.1590/S1413-85572001000200005.
TABILE, Ariete. Fatores influenciadores no processo de aprendizagem: um estudo de caso. Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia. MT, 21 de março de 2017. Disponível em: <http://www.revistapsicopedagogia.com.br/detalhes/519/fatores-influenciadores-no-processo- de-aprendizagem--um-estudo-de-caso>. Acesso em: 05 de maio de 2020.