LITERACY AND LITERACY:
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO (Português (Brasil))

Keywords

Afrobetização, Literacy, Youth and Adult Education.

How to Cite

Pereira Paulino, P. . (2022). LITERACY AND LITERACY: : BIBLIOGRAPHIC REFLECTIONS ON THE PROCESS OF ACQUISITION OF READING AND WRITING IN AFROBETIZATION. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 2(06). https://doi.org/10.51249/gei.v2i06.611

Abstract

The present work discusses the themes of education and the teaching-learning processes of Youth and Adults throughout their lives, taking racial relations, Afrobetization and EJA in Brazil as a cut-out, considering what is determined by Law 10.639/03. This is a study that includes the analysis of indicators, bibliographical research and data from experiences in EJA, thought of in the light of Paulo Freire. The results reveal that Education for Young People and Adults, as it is mostly made up of black men and women, is basically an affirmative policy, which seeks to solve historical distortions and injustices. For this, the union of Afrobetization and literacy of (re)existences is pointed out.

https://doi.org/10.51249/gei.v2i06.611
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO (Português (Brasil))

References

AUER, P. (1995). Context and contextualization. In J. VERSHUEREN, J.O. Ostman & J. Blomamaert (Eds.), Handbook of pragmatics (pp. 1-19). Amsterdam: John Benjamins.

MORAIS, A. G. de; ALBUQUERQUE, E. B. C. de; LEAL, T. F. Alfabetização: apropriação do sistema de escrita alfabética. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização & linguística. 10a ed. São Paulo: Scipione, 2007.

FREIRE, Paulo. Conversando com Educadores. Montevideu: Roca Viva, 1990.

FREIRE, Paulo. Política e Educação: Ensaios. São Paulo: Cortez, 1993.

GALVÃO, A.; LEAL, T. F. Há lugar ainda para métodos de alfabetização? Conversa com professores(as). In:MORAIS, A.; ALBUQUERQUE, E.; LEAL, T. F. (orgs.). Alfabetização: apropriação do sistema de escrita alfabética. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 11-28.

GOIS, D. N. S., & BARBATO, S. B. (2018). Dinámicas de producción de identidad docente en la educación de adultos. Psicologia: Ciência e Profissão, 38(3), 480-493. https://doi.org/10.1590/1982-37030000492017

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.;. BEHRENS,. Marilda. Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas. : Papirus, 2000.

SEABRA, A. G., & CAPOVILLA, F. C. (2010). Teste de Competência de Leitura de Palavras e Pseudopalavras. São Paulo: Memnon.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...