Abstract
The main theme of this article is the Problem Based Learning methodological approach created in European universities and currently analyzed as a possibility of implementation in Brazilian basic education. The article aims to trace a history of this method, showing the usage models and finally considering its advantages and disadvantages. Using BORGES (2014) and MORAN (2015) as a theoretical basis and quotes from McMaster’s original model for a complete explanation of the topic, the article describes, from the perspective of active methodologies, the importance of problem-based learning.
References
BORGES, Marcos C. et al. Aprendizagem baseada em problemas, Revista da FMRP, Ribeirão Preto, v. 3, n. 47, p. 1-6, julho, 2014.
MORAN, José. Mudando a Educação com metodologias ativas. Mídias contemporâneas, Ponta Grossa, v. II, p. 15-30, janeiro, 2015.
SOUZA, Samir Cristiano de. Aprendizagem baseada em problemas (ABP) : Um método transdisciplinar de aprendizagem para o ensino educativo. In: Construção de saberes e práticas a partir de metodologias transdisciplinares, 2015, p. 1-4
MODELO MCMASTER, Modelos de Aprendizagem baseada em problemas, Viçosa, Ambiente online de aprendizagem baseada em problemas, 2016. Apresenta explicação geral e histórica sobre o tema. Disponível em: <https://www2.cead.ufv.br/abp/?page_id=30#>. Acesso em 15 de janeiro de 2019.