RELATIONSHIP OF BASE COMPONENTS OF EXECUTIVE FUNCTIONS AND THE DEVELOPMENT OF READING UNDERSTANDING
RELATIONSHIP OF BASE (Português (Brasil))

Keywords

neuro-learning, reading, comprehensive reading, executive functions.

How to Cite

de Melo Zito, V. . (2022). RELATIONSHIP OF BASE COMPONENTS OF EXECUTIVE FUNCTIONS AND THE DEVELOPMENT OF READING UNDERSTANDING: A VIEW OF NEURO LEARNING. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 3(01). https://doi.org/10.51249/gei.v3i01.648

Abstract

The theme of the present study is the integration between executive functions and comprehensive reading, considering the neuro-learning. Executive functions are a set of cognitive skills that enable the individual to plan, regulate, execute actions, thoughts and emotions at the expense of a goal. The comprehensive reading involves the recognition of a word and the extraction of its meaning, and for this it requires the identification of the letters, recognition of the word, access to the meaning, syntactic and semantic integration, numerous cognitive processes, among them, the integration of executive functions. Thus, the objective was to correlate the constructs of executive functions and reading comprehension, considering neuro-learning. For this purpose, a literature review was carried out, based on books of neuro-learning from the last 20 years, and articles from Scielo, Academic Google, Pubmed and Virtual Health Library databases, conducting a survey based on keywords, executive functions, reading and comprehensive reading from the last 10 years. Therefore, it was concluded that language skills, such as oral language, phonological awareness and word recognition are essential for reading and understanding, however other cognitive processes are also involved in this complex activity, in particular the executive functions, which proved to be fundamental for the reader to understand a text effectively.

https://doi.org/10.51249/gei.v3i01.648
RELATIONSHIP OF BASE (Português (Brasil))

References

Diamond A. Executive Functions. Annu Rev Psychol 2013; 64:135-68 Disponível em: https://www.annualreviews.org/doi/10.1146/annurev-psych-113011-143750

Abreu N, Laros JA, Macedo EC, Seabra AG. Inteligências e funções executivas: avanços e desafios para avaliação neuropsicológica. São Paulo: Memnon, 2014.

Dias NM, Seabra A. Funções executivas: desenvolvimento e intervenção. Temas sobre Desenvolvimento. 2013;19(107):206-12 Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Natalia_Dias/publication/281177320_funcoes_executivas_desenvolvimento_e_intervencao/links/5604497408ae8e08c089ac7f/f uncoes-executivas-desenvolvimento-e-intervencao.pdf

Fonseca V. Papel das funções cognitivas, conativas e executivas na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. In: Pedro W. Guia Prático de Neuroeducação - Neuropsicopedagogia, Neuropsicologia e Neurociência. 2ª ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2018.

Alves MDF. Neuroaprendizagem e educação: a multidimensionalidade do ensinar e aprender. In: Pedro W. Guia Prático de Neuroeducação - Neuropsicopedagogia, Neuropsicologia e Neurociência. 2ª ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2018.

Relvas MP. A importância da compreensão sobre a neurobiologia da aprendizagem escolar: um encontro entre a ciência e a escolarização. In: Pedro

W. Guia Prático de Neuroeducação - Neuropsicopedagogia, Neuropsicologia e Neurociência. 2ª ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2018.

Miyake A, Friedman N, Emerson MJ, Witzki A, Wager T. The unity and diversity of executive functions and their contribution to complex “frontal lobe” tasks: a latent variable analysis. Cogn Psychol 2000; 41:49-100 Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10945922/

Dias NM, Seabra, AG. Avaliação Neuropsicológica Cognitiva: Atenção e funções executivas. São Paulo: Memnon, 2012

Cavalcante EC, Dias NM, León CBR, Seabra AG, Souza JB. Funções executivas e autorregulação: avaliação e intervenção em pré-escolares. Distúrbios do Desenvolvimento: estudos interdisciplinares. São Paulo, 2018; 275-88

Comitê Científico Núcleo Ciência Pela Infância. Funções executivas e desenvolvimento na primeira Infância: habilidades necessárias para a autonomia. Fundação Maria Cecilia Souto Vidigal. São Paulo, 2016.

Amaral A V M., Marques A P P, Pantano T., Rocca CCA. Treino de funções executivas e aprendizado. São Paulo: Manole, 2020.

Covre P, D’Alcante CC. Para quê as funções executivas? Qual a relação com a aprendizagem? - Implicações na vida do aluno. In: Pantano T, Rocca, CC. Como se estuda? Como se aprende? Um guia para pais, professores e alunos, considerando os princípios das neurociências. São Paulo: Pulso Editorial, 2015.

Dehaene S. Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Trad. de Cabral L. S. Porto Alegre: Penso, 2012.

Fonseca RP, Prando ML. e Zimmermann N. Tarefas para Avaliação Neuropsicológica. Avaliação de linguagem e funções executivas em crianças. São Paulo: Memnon, 2016.

Pazeto T, Seabra A. O que prediz leitura, escrita e matemática? Análise de habilidades na educação infantil. São Paulo: Editora Mackenzie, 2019

Corso HV, Sperb TM, Salles JF. Compreensão leitora: Modelos de processamento e relações com outras habilidades cognitivas. In: A aprendizagem da Leitura e da Escrita - Contribuições de pesquisa. São Paulo: Vetor Editora, 2013.

Salles JF, Paula FV. Compreensão da leitura textual e sua relação com as funções executivas. Educ. Rev., 2016; 62:53-67. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pi40602016000400053&script=sci_abs tract&tlng=pt

Bovo EBP, Ciasca MS, Lima RF, Silva CP. Relações entre as funções executivas, fluência e compreensão leitora em escolares com dificuldades de aprendizagem. Rev. Psicop. 2016; 33(102): 272-82. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0103-8486201600 0300006&lng=pt&nrm=iso

Oliveira RM. Abordagem Cognitiva da Compreensão Leitora: implicações para a educação e prática clínica. Interação Psicol. 2014;18(3): 381-90. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-790889?src=similardocs

Mousinho R, Navas AL, Santos MTM. Desenho Universal para Aprendizagem: desenvolvendo as habilidades de leitura e escrita para que todos aprendam. In: Pedro W. Guia Prático de Neuroeducação - Neuropsicopedagogia, Neuropsicologia e Neurociência. 2ª ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2018

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...