ADVERSE CHILDHOOD EXPERIENCES
ADVERSE CHILDHOOD (Português (Brasil))

Keywords

Learning; Jorge Visca; Neuroscience; Childhood Traumas.

How to Cite

Barbosa de Morais, W. ., Litwinczuk, L., & Paco Carvalho Pinto, F. . (2022). ADVERSE CHILDHOOD EXPERIENCES: CONTRIBUTIONS OF PSYCHOPEDAGOGY TO THE RESIGNIFICATION OF TRAUMA. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 3(03), 207–227. https://doi.org/10.51249/gei.v3i03.822

Abstract

In this article, we will dialogue from a central concern: The importance of access to Psychopedagogy to assist in the re-signification of childhood traumas. Adverse childhood experiences (ACEs) are traumatic situations that affect childhood and therefore human development. Psychopedagogy is a field of knowledge that is characterized as multidisciplinary, that is, that receives influence from several other areas of knowledge to build the theoretical and practical validity of its ideas. The purpose of this essay is to discuss, from the psychopedagogical perspective, possible elements that make it possible to overcome and redefine childhood traumas. The need for a multidisciplinary team for an effective treatment of these deep-seated traumas is founded, but above all, a team that has a professional who has psychopedagogical knowledge. It is understood that it is necessary to reflect and act on traumatic situations effectively, therefore, we will present fundamental themes for these debates in order to sustain the arguments in a valid manner. Through this text, it is intended to highlight the problem of adverse experiences in childhood and relate them to psychopedagogical science. We will use Neuroscience as a guiding field of knowledge, as well as Jorge Visca’s writings as a central theorist of Psychopedagogy.

https://doi.org/10.51249/gei.v3i03.822
ADVERSE CHILDHOOD (Português (Brasil))

References

BARBOSA, L. P.; Trauma na Infância, Transtornos de Humor e Risco de Suicídio na Idade Adulta. Pelotas-RS: Universidade Católica de Pelotas, 2016.

BLACK, M.M.; WALKER, S.P.; FERNALD, L.C.H.; ANDERSEN, C.T.; DIGIROLAMO, A.M.; LU, C.; MCCOY, D.C.; FINK, G.; SHAWAR, Y. R.; SHIFFMAN, J.; DEVERCELLI, A.E.; WODON, Q.T.; VARGAS-BARON, E.; MCGREGOR, S.G. Early Childhood Development Coming of Age: Science Through the Life Course. For the Lancet Early Childhood Development Series Steering Committee. The Lancet, v. 389, jan. 2017.

BOSSA, Nadia A. A psicopedagogia no Brasil: Contribuições a partir da prática. 2 ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

BRASIL, Classificação Brasileira de Ocupações: CBO, 2010. 3 ed. Brasília: TEM, SPPE, 2010.

BRASIL, lei no 8.069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm>. Acesso em: 25 fev. 2021.

BUENO, A. A.; ALMEIDA, S. V. A Importância das Técnicas Projetivas Para a Avaliação Psicopedagógica na Ótica da Epistemologia Convergente. Foz do Iguaçu-PR: Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2015.

DUARTE, Joana F. S. Experiências Adversas na Infância e Violência nas Relações de Intimidade: O Papel Mediador da Regulação Emocional. Porto- Portugal: Universidade Lusófona do Porto, 2015.

FALEIROS, Vicente de Paula et al. Escola que protege: Enfrentando a violência contra crianças e adolescentes. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada Alfabetização e Diversidade, 2008.

FERNANDES, Manuel. Para pensar um tema. Cariricaturas, 2011. Disponível em: <http://cariricaturas.blogspot.com/2011/02/para-pensar-um-tema-manuel-fernandes.html>. Acesso em: 01 mar. 2021.

GAMA, Camila M. F. Investigação de Traumas e Respostas Peritraumáticas Durante a Vida: Consequências Para a Vida Adulta. Niterói-RJ. Universidade Federal Fluminense, 2017.

KESSLER, R. C., MCLAUGHLIN, K. A., GREEN, J. G., GRUBER, M. J., SAMPSON, N. A., ZASLAVSKY, A. M., WILLIAMS, D. R. Childhood adversities and adult psychopathology in the WHO world mental health surveys. British Journal of Psychiatry, 378–385, 2010.

MORAIS, W. B.; SILVA, O. H. F. Traumas Afortalezados Pela Pandemia da Covid-19: As Experiências Adversas na Infância e a Relação Criança-Trauma. Ibirité-MG: Revista Interdisciplinar Sulear- Universidade Estadual de Minas Gerais, 2020.

SILVA, S.; MAIA, A. C. Experiências Adversas na Infância e Tentativas de Suicídio em Adultos com Obesidade Mórbida. Rio Grande do Sul: Revista de Psiquiatria do Rio Grande do Sul, 2010.

VISCA, Jorge. Clínica Psicopedagógica – Epistemologia Convergente. Porto Alegre, Artes Médicas, 1987.

XIMENES, Renata B. B. Relação Entre Eventos Adversos na Infância Materna e o Desenvolvimento Infantil: Revisão Sistemática. Fortaleza-CE. Universidade Federal do Ceará, 2019.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...