Abstract
This work emphasizes the evidence of the importance of psychopedagogy resources at school as a fundamental tool for the development of learning for children with difficulties. Using the points observed in pedagogical practice in the educational field, the importance and urgency of having a psychopedagogue accompanying this group of special children is highlighted. The theoretical basis that justifies this qualified support within the educational institution was sought in the literature. The analyzes of the readings included in this article were defined and used with scientific methodological procedures showing the different problems related to learning difficulties. Based on the results achieved, the importance of the psychopedagogical approach to learning difficulties in school-age children, especially in early childhood education, can be concluded.
References
BASSEDAS, Eulália. Intervenção educativa e diagnóstico piscopedagógico. São Paulo : Artmed, 1996.
BOSSA, Nadia Aparecida. A Psicopedagogia no Brasil: contribuições a partir da prática. RS, Artmed, 2007.
_______. A Psicopedagogia no Brasil: Contribuições a Partir da Prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
CRUVINEL, Leiliana Cabral De Oliveira. A Prática Psicopedagógica como alicerce para a superação das dificuldades de aprendizagem. Instituto Educacional Pinheiros. Pinheiros, 2009.
DUARTE, Anne. SOUZA, Calixto. Intervenções pedagógicas em alunos com dislexia. Universidade Federal de São Carlos, 2014.
FONSECA, Vitor da. Dificuldades de coordenação psicomotora na criança: a organização práxica e a dispraxia infantil. Rio de Janeiro: Wak, 2014
MASINI, Elcie Fortes Salzano. PSICOPEDAGOGIA e INCLUSÃO - o papel do profissional e da escola. Revista Psicopedagogia 2003; 20(61): 2-6.
PASCHOAL, Lorena Carla Ribeiro Teixeira. A família e sua função educativa: um olhar psicopedagógico. Universidade Tuiuti do Paraná. Curitiba, 2011.
PEDROZA, Regina Lucia Sucupira. Psicanálise e educação: análise das práticas pedagógicas e formação do professor. Psicologia educacional. São Paulo, n. 30, p. 81-96, jun. 2010 .
POLEJACK, Larissa et al. Atuação do psicólogo nas políticas públicas de saúde: caminhos, desafios e possibilidades. In: Larissa Polejack; Amanda Maria de Albuquerque Vaz; Pérolla Melo Goulart Gomes e Victor Costa Wichrowski. (Org.). Psicologia e Políticas Públicas na Saúde: experiências, reflexões, interfaces e desafios. 1ed. Porto Alegre: Rede Unida, 2015, v. 1, p. 31-50.
PORTO, Olívia. Psicopedagogia institucional: teoria, prática e assessoramento psicopedagógico. Editora Wak, 2006.
RIBEIRO, Simone Pletz. TCC e as funções executivas em crianças com TDAH. Revista Brasileira de Terapia Cognitiva. Rio de Janeiro, v. 12, n. 2, p. 126-134, dez. 2016 .
SILVA, Elias do Nascimento et al. O psicopedagogo e as intervenções nas dificuldades de aprendizagem na escola. Revista Científica Semana Acadêmica. Fortaleza, ano MMXIX, Nº. 000173, 11/07/2019.
SMITH, Corinne. Dificuldades de aprendizagem de A a Z: um guia completo para pais e educadores [recurso eletrônico] / Corinne Smith, Lisa Strick ; tradução Dayse Batista. – Dados eletrônicos. – Porto Alegre: Artmed, 2007.