Abstract
Public Policies related to education constitute the materialization of state actions in favor of the quality of education and the achievement of objectives set in the short, medium and long term. These Public Policies are responsible for many of the current improvements observed in schools, but the process of implementing these policies is surrounded by challenges, as well as perspectives that aim above all at the efficiency of school management. This article aims to outline reflections on the perspectives and challenges that school management faces in light of public policies related to the teaching-learning process. This is a qualitative research of a bibliographical nature, based on official documents from the Ministry of Education and other research on the topic with a focus on discussing the challenges and current perspectives of approaching the topic and outlining reflections that contribute to academic discussion and knowledge and education scholars, as it is a topic of relevant importance for understanding current educational phenomena.
References
BAROSO, J. O reforço da autonomia das escolas e a flexibilidade da gestão escolar em Portugal. In: FERREIRA, N.S.C. Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
BRASIL. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. LDB. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. João Pessoa: Gráfica da SEC-PB, 2000.
______. Ministério da Educação Portaria Ministerial n° 2896, de 16 de setembro de 2004. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 set. 2004. Disponível em: <http://sites.unasp.edu.br/portal/secretariageral/Documentos/BDE/2004-2/624-21-09-04.pdf>. Acesso em: 29/03/2017 ás 14:54.
DOURADO, Luiz Fernandes. Políticas e gestão da educação básica no Brasil: limites e perspectivas, Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 100, especial, p. 921-946, out. 2007.
FONSECA, M.; TOSCHI, M.S.; OLIVEIRA, J.F. (Org.). Escolas gerenciadas:
planos de desenvolvimento e projetos político-pedagógicos em debate. Goiânia: UCG, 2004.
LIBÂNEO, José Carlos. Alguns aspectos da política educacional do governo LULA e sua repercussão no funcionamento das escolas. Revista HISTEDBR, Campinas, n.32, p. 168-178, dez. 2008.
LÜCK, Heloísa. A gestão participativa da escola. São Paulo: Editora Vozes, 2017. (Série cadernos de gestão).
OLIVEIRA, D. A. (Org.). Gestão democrática da educação: desafios contemporâneos. Petrópolis: Vozes, 1997.
VIEIRA, Sofia Lerche. Política(s) e Gestão da Educação Básica: revisitando conceitos simples. RBPAE, Natal, v. 23, n. 1, p. 53-69, jan./abr. 2007.