THE ROLE OF THE TEACHER WITH THE SCHOOL IN COMBATING SCHOOL DROPOUT
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Evasion. Teacher. School. Student. School failure.

How to Cite

Candeia Limeira, J. ., Karoliny Nery de Mendonça, A. ., Marcos Cabral Herculano, A. ., Lira dos Santos, S. ., da Silva Candeia, A. ., Cavalcanti Ribeiro Junior, J. ., Crispim de Mello, E. ., & Scheidt Rodrigues, S. . (2024). THE ROLE OF THE TEACHER WITH THE SCHOOL IN COMBATING SCHOOL DROPOUT. Humans in Perspective, 73. https://doi.org/10.51249/hp03.2024.2184

Abstract

The present study aims to analyze the teacher's role with the school in combating school dropout. With regard to the methodology employed in this study, it can be said that it has as a method of approach to the deductive, however, when referring to the method of procedure, this is the historical and interpretative, finally, was chosen as a research technique , the bibliographic type, through qualitative research. It was clear that school dropout is when the student stops attending daily school activities and the school, not obtaining records of their transfer to another institution and that it is caused not only by a problem but by a set of factors, thus making it A national problem, deserving the attention of all, especially the government and educational professionals. In studying on this topic, we observed that although Brazilian education is evolving it still needs many adjustments and brings with it heritage from the last century. However, we have to expect schools and government to review their concepts and make awareness that Brazilian education deserves better attention and can contribute to the dropout rates to diminish. For it is only through education that society will grow and evolve, education is the basis of everything.

https://doi.org/10.51249/hp03.2024.2184
PDF (Português (Brasil))

References

FATINATO, Fernanda Golghetto; MACEDO, Rosa Maria Stefanini de Macedo. A relação família-escola: um olhar sistêmico sobre a queixa escolar.1.ed.-Curitiba: Appris, 2020.

FILHO, R. B. S.; ARAÚJO, R. M. L. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 35-48, jan./jun. 2017.

FRANCO, Adriana de Fátima. Os motivos da evasão escolar: Uma análise do programa FICA. Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2011. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/4204_2327.pdf. Acesso em 14/04/2014. Acesso em: 30 jul. 2024.

KNÜPPE, Luciane. Motivação e desmotivação: desafio para as professoras do ensino fundamental. Paraná: Educar em Revista, 2006.

LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F. de; TOSCHI, M. S. (Org.). Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

LOPES, B. E. M. Evasão escolar no ensino médio sob a perspectiva dos docentes”, Revista Educação e Políticas em Debate, v.6, n.3, 2017.

MACIEL, Susana Wanderley. A repetência escolar na 5º série do ensino fundamental nas escolas públicas de Belém/PA: a visão das “vítimas”. Belém/PA: Universidade da Amazônia- Centro de Ciências Humanas e Educação, 2001. Publicado em: http://www.nead.unama.br/bibliotecavirtual/monografias/Repetencia_Escolar.pdf . Acesso em: 30 jul. 2024.

MELO, Guiomar Namo de. Cidadania e competitividade: desafios educacionais do terceiro milênio. 5 ed. São Paulo: Cortez, 1996.

SANTOS, Elaine Janaina Souza dos. A evasão escolar no ensino fundamental nas escolas públicas do município do Rio de Janeiro: aspectos econômicos e sociais. Rio de Janeiro: Universidade Candido mendes, 2011. Publicado em:http://www.avm.edu.br/monopdf/17/ELAINE%20JANAINA%20SOUZA%20DOS%20SANTOS.pdf. Acesso em: 30 jul. 2024.

SILVA FILHO, R. B.; ARAÚJO, R. M. L. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 35-48, jan./jun. 2017.

SOUZA, Alexsandra Matos. A evasão escolar no ensino médio: um estudo de caso. Revista Profissão Docente, v.9, n.19, 2011.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...