DRUG ADVERTISING
DRUG (Português (Brasil))

Keywords

Drug advertising; self-medication; hypochondriacs.

How to Cite

Norberto Ribeiro Soares, F. . (2023). DRUG ADVERTISING: CONSOLIDATION OF HYPOCHONDRIA IN BRAZIL. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 3(06), 135–152. https://doi.org/10.51249/gei.v3i06.1077

Abstract

The present study aims to establish a relationship between drug advertising and the practice of self-medication, as well as the characterization of individuals as hypochondriacs due to the discourse of drug advertisements. Mainly driven by financial reward, the industries in the field are not always guided by medical ethics and commitment to public health.

https://doi.org/10.51249/gei.v3i06.1077
DRUG (Português (Brasil))

References

ADORNO, Theodor W. A indústria cultural. In: COHN, Gabriel(org.). Comunicação e indústria cultural:leituras de análises dos meios de comunicação na sociedade comtemporânea e das manifestações da opinião pública, propaganda e cultura de massa nessa sociedade. 5.ed. Trad. Amélia Cohn. São Paulo: T.A. Queiroz, 1987, p. 287- 95.

AULETE, F.J.C., GARCIA, H. Dicionário contemporâneo da língua portuguesa Disponível em: www.auletedigital.com.br. Acessado em 23 jun. 2010.

ASS. MED. BRAS. Automedicação. Scielo. Disponível em : http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-42302001000400001. Acessado em 23 jun. 2010.

BUENO, Eduardo; TAITELBAUM, Paula. Vendendo Saúde: A História da Propaganda de Medicamentos no Brasil. Brasília: ANVISA, 2008.

CUSTÓDIO, Bibiana B. ; VARGAS, Scheila Locha Z. Medicamento e lucro: uma associação pouco saudável. 2005. Monografia (Especialização em vigilância sanitária de medicamentos)- Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca (Ensp/Fiocruz), Rio de Janeiro, 2005.

GOMES, M. C. A. Análise lingüístico-discursiva da representação da figura masculina em publicidades brasileiras. 1996. Dissertação (Dissertação de Mestrado) – Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, 1996.

JESUS, Paula R. Camargo de. A presença do medicamento ético na mídia de massa. Propaganda ou Informação? Centro de informações toxicológicas. Disponível em: htp://www.cit.sc.gov.br/propaganda/pdfs/artigos/midia_de_massa.pdf. Acessado em 22 jun. 2010

MATTELART, Armand; MATTELART, Michele. História da Teoria da Comunicação. 5. Ed. São Paulo: Loyola, 1999.

NASCIMENTO, Álvaro. Uso correto de fármacos e propagandas: uma contradição insolúvel. Fiocruz. Disponível em: http://www4.ensp.fiocruz.br/visa/publicacoes/_arquivos/Artigo%20Sobravime.doc. Acessado em 24 jun. 2010.

REVISTA CLAUDIA. Editora abril, junho 2009.

SOUZA, Andressa Simões de. A sedução na campanha publicitária: análise discursiva em propaganda de cosméticos. 2003. Monografia (Graduação em Letras)- Graduação em Letras da Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2003.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...