Abstract
This paper aims to analyze how Higher Education teachers perceive different agents in the educational field, and how tensions and difficulties are managed. The article is based on a bibliographic review on didactic formation and the role of the university teacher for society, and also on data from semi-structured interviews with online questionnaire of closed and open questions, which were analyzed quantitatively and qualitatively. Our results reveal difficulties related to classroom management and similarities between teachers with regard to: didactics, the value given to the support (or not) of the educational entity, and the number of activities performed and methods used.
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 1981.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.
CRESWELL, J. (2008). Research design: qualitative, quantitative, and mixed method approaches. 2.ª Ed., Sage Publications, London.
GIL, ANTONIO C. Métodos e técnicas de pesquisa social São Paulo: Atlas, 2007.
GUBA, E. e LINCOLN, Y. (1994). “Competing paradigms in qualitative research”. In Denzin, N. e Lincoln, Y. (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research. Sage Publications, London.
JOHNS, N. e LEE-ROSS, D. (1998). Research Methods in Service Industry Management. Thomson, London.
KNECHTEL, Maria do Rosário. Metodologia da pesquisa em educação: uma abordagem teórico-prática dialogada. Curitiba: Intersaberes, 2014.
LEE, T. (1999). Using qualitative methods in organizational research. Sage Publications, London.
MACHADO, A. B. Arqueografia da docência universitária. 1999. 266 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1999.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. 5. ed., São Paulo: Cortez, 2014
ZABALZA, M. A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.
ZABALZA, M. A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2007., Pag. 131