TRAINING COURSE AT PARFOR: REFLECTIONS AND/OR IMPACTS ON THE PROFESSIONAL AND PERSONAL LIFE OF ALTO JURUÁ ACADEMICS
TRAINING (Português (Brasil))

Keywords

paphor, memorial, acre.

How to Cite

Aldenora dos Santos Lima, M. ., Fernandes Sessa Mendonça, G. ., & Aparecido Gonçalves, I. . (2023). TRAINING COURSE AT PARFOR: REFLECTIONS AND/OR IMPACTS ON THE PROFESSIONAL AND PERSONAL LIFE OF ALTO JURUÁ ACADEMICS. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 4(05), 299–310. https://doi.org/10.51249/gei.v4i05.1607

Abstract

This article presents the personal and formative trajectory, through the memorial genre, of final works to conclude the pedagogy course, of the Basic Education Teacher Training Program (PARFOR), carried out by the Federal University of Acre-UFAC, in the Municipality of Porto Walter (Acre).The memorial emphasized the experiences acquired throughout the academic career in the Amazon context. Furthermore, the methodology was based on the works of Souza (2008); Prado and Soligo (2007), and structured interviews were carried out, as well as the production and discussion of texts in the subjects Research in Education, TCCI and TCCII. In total, 38 teachers participated in the research, which showed that teacher training at ACRE, through the PARFOR program, is extremely relevant for teachers who learned about new didactic and theoretical instruments, improving the quality of their classes in the Region Amazon.

https://doi.org/10.51249/gei.v4i05.1607
TRAINING (Português (Brasil))

References

FERREIRA, Maria de Belém Brandão Andrade. Prática pedagógica em uma escola ribeirinha do município de Laranjal do Jari, Estado do Amapá. 2023. 227 f. Tese ( Doutorado em Educação) - Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FRIEDMANN, Adriana. Brincar: Crescer e Brincar – O resgate do jogo infantil. São Paulo: Moderna, 1996.

GIMENO SACRISTÁN, A. Prática docente e seus saberes. Porto Alegre: Artes Médicas.1999.

PRADO, G.V.T.; SOLIGO R. Memorial de formação – quando memórias narram a história da formação. In: PRADO, G.V.T.; SOLIGO, R. (Org.). Por que escrever é fazer história – revelações, subversões, superações. Campinas, SP: Editora Alínea, 2007.

SOUZA, Elizeu Clementino de. Memoriais autobiográficos, profissionalização docente e identidade: histórias de vida e formação na pós-graduação. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; BARBOSA, Tatyana Mabel Nobre (Org.). Memórias, memoriais: pesquisa e formação docente. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

SOUZA SANTOS, Boaventura de. A educação do campo no Brasil: direito a diferença. 2007.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...