SUBJECTIVITY AND BIOLOGY
SUBJECTIVITY (Português (Brasil))

Keywords

Motivation. Teaching Biology. Subjectivity.

How to Cite

Maria da Silva, B., Edjane da Silva Soares Guabira, M. ., José Brito da Silva, M. ., Gomes de Souza, L. ., Cândido Pereira, E. . ., Maria da Silva, J. ., Berto Silva, G. ., Edjanir Cândido Pereira, M. ., Margarete do Nascimento Mendonça, M. ., & Holond de Lima Rocha, K. . (2023). SUBJECTIVITY AND BIOLOGY: AN ECOLOGICAL APPROACH. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 4(06), 571–583. https://doi.org/10.51249/gei.v4i06.1790

Abstract

In this study, we aim to understand the motivation for teaching Biology, based on the meanings of subjectivity that attribute to a professional relationship and the motivation of its students. The text analyzes some transformations undergone by the notion of some preliminary results obtained through bibliographical research in the light of some authors. The results allow us to affirm that the subjective meanings that underlie motivation take on unique configurations depending on life stories and professional experiences. Such configurations are organized around central concerns, such as students' meaningful learning, affective relationships with them and the scientific content taught. All aspects of teaching make sense within the teacher's unique subjective configuration. Perceptions of competence materialize when it is used to think about the problem of the production of subjectivity.

https://doi.org/10.51249/gei.v4i06.1790
SUBJECTIVITY (Português (Brasil))

References

BERGSON, H. L’évolution créatrice. Québec: Chicoutimi, 2003BRAND, L.R.;GIBSON, J. An interventionist theory of natural selection and biological change within limits. Origins, v.20, n.2, p.60-82, 1993.

CAMILLI, A.; BASSLER, B.L. Bacterial small-molecule signaling pathways. Science, v.311, n.24, p.1113-6, 2006.

CANGUILHEM, G. La teoria celular. In: El conocimento de la vida. Barcelona: Anagrama, 1976. p.47-92.

Exame crítico de alguns conceitos: do normal, da anomalia e da doença, do normal e do experimental. In: O normal e o patológico. Trad. Maria Thereza Redig de Carvalho Barrocas e Luiz Octávio Ferreira Barreto Leite. 3.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1990. p.95-117. (Coleção Campo Teórico).

CZERESNIA, D. O conceito de saúde e a diferença entre prevenção e promoção. In: CZERESNIA, D.; FREITAS, C.M. (Orgs.). Promoção da saúde: conceito, reflexões, tendências. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2003. p.9-53.

Interfaces do corpo: integração da alteridade no conceito de doença. Rev. Bras. Epidemiol., v.10, n.1, p.19-29, 2007.

Canguilhem e o caráter filosófico das ciências da vida. Physis, v.20, n.3, p.709-27, 2010.

FEDERLE, M.J.; BASSLER, B.L. Interspecies communication in bacteria. J. Clin. Invest., v.112, n.9, p.1291-9, 2003.

GILL, S.T. et al. Metagenomic analysis of the human distal gut microbiome. Science, v.312, n.2, p.1355-9, 2006.

Guattari, F. Caosmose. Rio de Janeiro, Editora 34, 1992.

HENKE, J.M.; BASSLER, B.L. Bacterial social engagements. Trends Cell Biol., v.14, n.11, p.648-56, 2004.

JONAS, H. O princípio da vida: fundamentos para uma biologia filosófica. Trad. Carlos Almeida Pereira. Petrópolis: Vozes, 2004.

KATZ, L.D. Toward good and evil - evolutionary approaches to aspects of human morality. J. Consciouness Stud., v.7, n.1-2, p.9-16, 2001.

MARGULIUS, l.; SAGAN, D. O que é vida? Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

MATURANA, H. A ontologia da realidade. Belo Horizonte: UFMG, 2002.

MATURANA, H.R.; VARELA, F.J. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. Trad. Humberto Mariotti e Lia Diskin. São Paulo: Palas Athena, 2001.

MENDONÇA, T. A dimensão do corpo do ponto de vista da complexidade: a lógica do terceiro termo incluso na educação e saúde. In: ENCONTRO DE TRANSPSICOMOTRICIDADE, SINGULARIDADE E MULTIPLICIDADE, 3., 2005, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro, 2005. 1 cd-rom.

SANTOS, M.A.V. In: BONALUME NETO, R. O parasita faz o homem. Jornal da Ciência, 25 jul. 2005.

THOMPSON, E. Empathy and consciousness. J. Consciousness Stud., v.8, n.5-7, p.1-32, 2001.

ZAHAVI, D. Beyond empathy: phenomenological approaches to intersubjectivity. J. Consciousness Stud., v.8, n.5-7, p.151-67, 2001.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...