THE POLITICAL SCENE, THE SOCIAL WORLD AND THE FIELD OF POWER
pdf (Português (Brasil))

Keywords

education, challenges, politics and power

How to Cite

Sousa da Mota, K. . (2024). THE POLITICAL SCENE, THE SOCIAL WORLD AND THE FIELD OF POWER. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 5(06), 372–387. https://doi.org/10.51249/gei.v5i06.2335

Abstract

The objective of this article is to explore the theme “THE POLITICAL SCENE, THE SOCIAL WORLD AND THE FIELD OF POWER” within the scope of Brazilian education, based on the bias of IPEA PNAD with the text “Map of the hole & the search for solutions to get out of it”. The dialogue will guide some classic and contemporary authors such as OLIVEIRA (2000) and SANTOS (2015), which will open a range of conversations about the paths that must be followed for the transformation of quality Brazilian education. This analysis will have as its methodology bibliographical research, and in the procedures a research survey was carried out on the works that agree with the theme, later the works related to the theme were read.

https://doi.org/10.51249/gei.v5i06.2335
pdf (Português (Brasil))

References

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Trad. Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. 25. ed. São Paulo: Saraiva, 2000.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

IPEA PNAD. Mapadoburaco & a busca de soluções para sair dele. Ipea Pnad, 2009.

OLIVEIRA, D.A. Educação básica: gestão do trabalho e da pobreza. Petrópolis: Vozes, 2000. Universidade Federal da Paraíba (UFPB) Araújo 2000.

SANTOS, Joedson Brito dos. Avanços e Desafios da Educação Brasileira na Atualidade: Uma Reflexão a Partir das Contribuições de Hannoun e a Educação Infantil como uma Aposta Enactante, 2013. Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

SOUZA, R. F. Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo: (1890-1910). São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998.

Nunes, Kamilla. Educação política: a conscientização começa na escola. Disponível em: https://educatrix.moderna.com.br/educacao-politica-a-conscientizacao-comeca-na-escola/

Faveni. Sociologia da educação. Disponível em: https://www.passeidireto.com/arquivo/138864227/sociedade-economica

Guerreiro, Nelson Rodrigo de. Como calcular a taxa de distorção Idade-série? Disponível em: https://todasasrespostas.pt/como-calcular-a-taxa-de-distorcao-idade-serie

Pires, Francisco Sousa. Quais são os poderes sociais? Disponível em: https://todasasrespostas.pt/quais-sao-os-poderes-sociais

Ribeiro, José Orion Martins. Influência das relações de poder naimplementação do planejamento estratégico. Dissertação de mestrado, UFSM, disponível em: https://1library.org/document/qore7jjq-influencia-das-relacoes-de-poder-implementacao-planejamento-estrategico.html

Castro, Magali de. Um estudo das relações de poder na escola pública de ensino fundamental à luz de weber e Bourdieu: do poder formal, impessoal e simbólico ao poder explícito. R. Fac. Educ, São Paulo, v.24, n.l, p.9-22, jan./jun., 1998

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...