Abstract
This article addresses a topic that is relevant to the present day and of paramount importance for regular schools, which is curricular adaptation for students with special educational needs, discussing the importance of specific training for teachers in regular schools who receive inclusive education students. To guarantee quality education. Its objective is to discuss how to promote social inclusion and at the same time guarantee quality education and guarantee equity, since the audience for special education has been increasing in regular schools. Therefore, curricular adaptation, appropriate strategies and methodology are extremely necessary, but this specific audience needs a more in-depth look on the part of the teacher. In this sense, it is observed that there is a need for continued training of teachers to guarantee quality education to all students without distinction.
References
Albuquerque. T. (2017). Adaptação curricular de autistas. O que pensam os professores?. Tese de doutorado não publicada. Universidade Federal da Paraíba.
Aranha, M.S.F. (2003). Estratégias para a educação de alunos com necessidades educacionais especiais / coordenação geral: SEESP/MEC Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial.
Avramidis, E., & Norwich, B. (2002). Atitudes dos professores em relação à integração/inclusão: uma revisão da literatura. European Journal of Special Needs Education, 17 (2), 129–147. https://doi.org/10.1080/08856250210129056
Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82(1), 405-432.
Educação inclusiva: conheça o histórico da legislação sobre inclusão. (2020). https://todospelaeducacao.org.br/noticias/conheca-o-historico-da-legislacao-sobre-educacao-inclusiva/
Ensinando professores de sala comum a fazer adaptação curricular. (2019). http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752019000200008
Figueira. E. (2003). Introdução geral à educação inclusiva - Artigos, Entrevistas, práticas pedagógicas, Materiais didáticos para professores e famílias, Legislações, São Paulo: Figueira Digital/Agbook
Ferrari, I., Vilaronga, C. & Nassim. E. (2019). Ensinando professores de sala comum a fazer adaptação curricular: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752019000200008
Flick, U. (2009). An Introduction to Qualitative Research. Sage Publications.
Godoy, P. & Machado. M (2023). Estratégias de adaptação e flexibilização curricular para a Educação Profissional e Tecnológica.
Hernández, S. R.; Fernández, C. C.; Baptista, L. P. (2014). Metodología de la Investigación. México DF: McGraw-Hill. https://periodicooficial.jalisco.gob.mx/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf
Lemov, D. (2016) Reading Reconsidered: A Practical Guide to Rigorous Literacy Instruction. San Francisco: Jossey-Bass.
Lima F. & Martins R. (2017). Adaptações curriculares para alunos com necessidades educacionais específicas e os desafios de sua operacionalização. Educação Pública. doi: 10-18264/REP
Oliveira, R. (2023). Educação inclusiva é assunto para todas as etapas de formação de professores. Disponivel em: https://porvir.org/educacao-inclusiva-e-assunto-para-todas-as-etapas-de-formacaodeprofessores/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw0_WyBhDMARIsAL1Vz8sDlliBL
vU9Lr2f9d8F1wp27GZxNXZ2k0r6jOUpR4KuJuzoM1WlEaAuiEALw_wcB
Rodríguez, C. L.; Pueyo, S. (2014). Metodologia de la Investigación Científica. Barcelona: FUNIBER. https://campus2.funiber.org/course/view.php?name=FP092
Rutter, M. (1983). School effects on pupil progress: Research findings and policy implications. Child Development, 54(1), 1-29.
Taís Fim Alberti, T., Abegg, I., Rejane. M., Costa, J. & Titton, M (2014). Dinâmicas de grupo orientadas pelas atividades de estudo: desenvolvimento de habilidades e competências na educação profissional. Brasília, v. 95, n. 240, p. 346-362