Abstract
This research presents the final results of the scientific initiation project, whose objective was to identify the interrelationships between the cognitive processes of memory, emotions and feelings in the development of learning in the school context of the initial years of Elementary School. The research is bibliographic in nature (Gil, 2022), carried out in two stages: on a theoretical level, studies on Cognitive Neuroscience and Cognitive Psychology were reviewed; on a documentary level, dissertations and theses produced between 2015 and 2024 were collected, with the aim of identifying the learning concepts of teachers in the initial years of Elementary School. It was concluded that teaching research is essential both to exercise researcher and teacher skills, as well as to learn about new foundations that are crucial for pedagogical practices, as they promote significant learning, which not only consolidates knowledge, but also fosters environments motivating, inclusive and culturally relevant, crucial elements for a transformative education adapted to students’ needs.
References
BEAR, Mark F.; CONNORS, Barry W.; PARADISO, Michael A. Neurociências: Desvendando o Sistema Nervoso. Tradução de: Roberto Lent, Fernando Cendes, Egberto Gaspar de Moura Campos, Letícia Góes Teixeira. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2003.
CAHILL, L., et al. Amygdala activity at encoding correlated with long-term, free recall of emotional information. Proceedings of the National Academy of Sciences, v. 93, n. 15, p. 8016–8021, 2001.
COSTA, Gianne de Sousa. Os desafios do trabalho docente na educação básica do município de Manaus em meio à pandemia da Covid-19. 2024. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2023.
DAMÁSIO, António R. E o cérebro criou o homem. Tradução: Laura Teixeira Motta. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
DAMÁSIO, António. Sentimento e emoção: os circuitos do corpo e do cérebro que governam os sentimentos e as emoções. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.
DAMÁSIO, António. Sentir e saber. São Paulo: Editora Schwarcz SA, 2022.
GARDNER, Howard. A nova ciência da mente: Uma história da Revolução cognitiva. Tradução: Cláudia Malbergier Caon. 3.ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2003.
GAZZANIGA, Michael; HEATHERTON, Todd; HALPERN, Diane. Ciência psicológica. Tradução: Maiza Ritomy Ide, Sandra Maria Mallmann da Rosa, Soraya Imon de Oliveira; Revisão técnica: Antônio Jaeger. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2018.
IZQUIERDO, Iván. A arte de esquecer: cérebro e memória. 2. ed. Rio de Janeiro: Vieira & Lent, 2010. 136 p.
IZQUIERDO, Iván. Memória. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.
KANDEL, Eric R. Em busca da memória: o nascimento de uma nova ciência da mente. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
LEDOUX, Joseph. Emotion circuits in the brain. Annual Review of Neuroscience, v. 23, p. 155-184, 2000.
MORÁN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 2. ed. Campinas: Papirus, 2007.
NOBREGA-THERRIEN, Sílvia Maria; THERRIEN, Jacques. Trabalhos científicos e o estado da questão. Est. Aval. Educ., São Paulo , v. 15, n. 30, p. 05-16, dez. 2004. Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S0103-68312004000100001&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 28 jul. 2024.
PINKER, Steven. Como a mente funciona. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.