Abstract
The use of digital repository as an auxiliary pedagogical tool in teaching practice in the context of hospital and home classes has been the subject of study and research. This approach seeks to explore how technology can be used to support teaching and learning in situations where students are away from traditional school. Digital repository is an online platform that allows you to store, organize and share educational resources such as study materials, activities, videos and scientific articles. This tool can be especially useful in hospital and home class contexts, where students are facing health challenges or physical restrictions that make their physical presence impossible at school. The use of the digital repository can also facilitate communication between teachers and students, allowing the exchange of information, clarifying questions and feedbacks. This virtual interaction can help minimize students' feeling of isolation in hospital and home contexts, promoting the connection to school and the construction of support relationships. However, it is important to note that the use of the digital repository as an auxiliary pedagogical tool does not replace the presence and support of teachers. It is still necessary to have qualified professionals who can guide students, plan appropriate activities and evaluate their progress.
References
ALVES, Marisa Destefani. Gestão da educação hospitalar: complexidades que se mostram para a prática pedagógica. 2021. Dissertação (Mestrado em Formação Científica, Educacional e Tecnológica) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2021.
ARAÚJO, Kathy Souza Xavier. Estratégias educacionais no ambiente hospitalar: Um estudo na pediatria do hospital universitário Lauro Wanderley. Dissertação de Mestrado – UFPB. João Pessoa, 2021, 175f.
BARBUY, M. A. et al. Repositórios Digitais na Educação a Distância – Uma revisão integrativa da literatura. In: Anais eletrônicos do XV Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância, 2017.
BATISTA, Crassio Augusto. O uso do computador em rede telemática no processo de ensino e aprendizagem em classe-hospitalar: o PRO-UCA e o eduquito promovendo a aprendizagem do aluno enfermo. 2013. xiii 113 f., il. Dissertação (Mestrado em Educação)—Universidade de Brasília, Brasília, 2013.
BOTTON, Luciane de Avila. Proposta de Repositório digital para armazenamento de podcasts educativos. Dissertação de Mestrado (UFSM),Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica,RS, 2018.
BRASIL. Congresso Nacional. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Imprensa Oficial, 1988. Disponível em: www.Planalto.gov.br/ccivi . Acesso em: 20 Jun. 2015.
BRAGIO, Jaqueline. O sentido de ser educadora das/nas brinquedotecas do hospital de Vitória/ES: um estudo a partir dos conceitos de experiências, narrativas e cuidado. Dissertação de Mestrado em Educação pelo PPGE/CE/UFES, 2014.
BRITO, Miriã Martins de. Pedagogia Hospitalar: revisão integrativa de pesquisas qualitativas. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12678.
CARMO, Carliani Portela do. Educação Infantil: Ludicidade e prática docente. Dissertação de Mestrado em Educação, UFMGS, 2019.
COSTA, Fernanda Santos Queiroz Borges. Os cursos de formação do pedagogo e as classes hospitalares. Dissertação (mestrado em educação e saúde na infância)- Universidade Federal de São Paulo. Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, 2023, 128f.
DANTAS, C. A. S.; GONDIM, S. M. G.; CARVALHO, A. V. G. Repositórios digitais de objetos de aprendizagem como suporte na prática pedagógica. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 19, n. 1, p. 89-106, 2011.
FALCÃO, Aline Freire. Classe Hospitalar na pediatria: contribuições de uma ação interdisciplinar. Dissertação de Mestrado em Educação, UFPB, João Pessoa, 2020, 85f.
FELIX, F. A. M. O papel do Repositório Digital de Aprendizagem na prática pedagógica. In: Anais do IV SIGET – Simpósio de Gestão e Tecnologia, 2013.
FREIRE, V. H. C.; AZEVEDO, E. D. A utilização de repositórios digitais como ferramenta auxiliar na prática docente em EAD na disciplina de metodologia científica. RENOTE: Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 13, n. 1, 2015.
GENTILINI, A. J; SCARLATTO, E. C. Inovações no ensino e na formação continuada de professores: retrocessos, avanço e novas tendências. In: PARENTE, C. M. D; VALLE, L. E. L. R; MATTOS, M. J. V. M (Orgs). A formação de professores e seus desafios frente às mudanças sociais, políticas e tecnológicas. Porto Alegre: Penso, 2015. p.15-42.
GONTIJO, L. A. Repositórios digitais: um instrumento potencializador da educação à distância. In: Anais do Congresso Internacional de Educação a Distância, 2006.
KENSKI, Educação e Tecnologias: O novo ritmo da informação. 8ª. Ed. 4ª reimpressão, Campinas, SP: Papirus, 2014.
LACERDA, Ana Flávia Correia de. Tecnologia na educação: a formação de professores para o uso de ferramentas tecnológicas em sala de aula. 2017.134f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Gestão em Educação a Distância)- Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife.
LUZ, Elizene Aparecida Rodrigues da. O ensino na classe hospitalar: práticas pedagógicas no hospital da criança Santo Antônio em Boa Vista (Roraima). 2020. Dissertação (Mestrado) – Curso de Ensino, Universidade do Vale do Taquari - Univates, Lajeado, 17 dez. 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/10737/2986.
MAITO, V. P. Tecendo relações entre formação de professores, paradigmas educacionais e atuação no atendimento pedagógico ao escolar em tratamento de saúde. p. 40-57. In: MATOS, E. LM; FERREIRA, J. de L. Formação Pedagógica para o atendimento ao escolar em tratamento de saúde: Redes de Possibilidades On-line. Petrópolis, RJ: Editora Vozes. 2013.
MAN, E. M. J; CASTRO, R; TAVERNA, C. H. Formação de professores: desafios e expectativas sobre a formação continuada e a educação especial. In: DENARI, F. E (Org). Educação Especial: reflexões entre o dizer e o fazer. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018. p.105-124. v.2.
MEDEIROS, Milena Moura. O direito à educação e as classes hospitalares: Discursos de gestores de um hospital-escola, Dissertação de Mestrado, UFPB/2018, 131p.
MIRANDA, Paulo César Cardoso de. Música e Jogos Sonoros: A experiência lúdica no ambiente hospitalar infantil humanizado. Tese de Doutorado. Escola de Comunicação e Artes- USP, 2017.
MUTTI, M. C. da S. Pedagogia hospitalar e formação docente: a arte de ensinar, amar e se encantar. Jundiaí: Paco Editorial, 2016.
NASCIMENTO, Aline Vieira do. Repositórios Digitais: identificando fatores de processo para as bibliotecas digitais e repositórios institucionais. Dissertação de Mestrado em Comunicação. UFRJ, 2014.
OLIVEIRA, Roberta Ceres Antunes Medeiros de. Narrativas de aprendizagens ao longo da vida: uma pesquisa-ação-formação com professoras de classes hospitalares. 2016. 169f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2016.
OLIVEIRA, Senedaht Barbosa Baracho Rodrigues de. Entre a classe hospitalar e a escola regular: o que nos contam crianças com doenças crônicas. 2018.182f. Dissertação (mestrado em Educação)-Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018.
PACCO, Aline Ferreira Rodrigues. Formação colaborativa reflexiva de professores para o entendimento escolar hospitalar. Tese de Doutorado, Universidade Federal de São Carlos – UFSCAR, São Carlos, 2020, 182f.
RABELO, Francy Sousa, Educação não escolar e saberes docentes na formação de pedagogo: análise de uma experiência no espaço hospitalar. Dissertação de mestrado em Educação. UECE. Fortaleza- Ceará, 2014.
REIS, L. V. dos. Trabalho docente e identidade nas classes hospitalares em Goiás. 2017. 130f. Dissertação de Mestrado - Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2017. Disponível em:< https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/7677> Acesso em:15 de Jun. 2023.
RIOS, Lívia Cristina Veiga. Pedagogia hospitalar: para além do complemento escolar. 2017 89 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional em Saúde) - Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Rio de Janeiro, 2017.
RODRIGUES, Júlio César. O corpo entre o riso e o choro na classe hospitalar. Dissertação de Mestrado de Educação Física, UFTM, Programa de Pós- graduação em Educação Física, Uberaba, 2016.
SAIDEILES, Tiago. Criação, implementação e validação de um repositório digital para podcast educativo. Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Santa Maria- UFSM, 2020, 128f.
SANT’ANA, Alex Sandro Coitinho. O ser da presença da docência com o dispositivo tablet PC e as teias educacionais de aprendizagens inclusivas na [psico] pedagogia social hospitalar.Tese de doutorado, PPGE-UFES, 2014
SANTOS, Divina Ferreira de Queiroz. Formação de professores pedagogos para atuarem em ambientes não escolares em especial nas classes hospitalares: Uma análise dos cursos de pedagogia oferecida por universidades em Goiânia. Tese de Doutorado. Pontifica Universidade Católica de Goiás, 2021.275f.
SANTOS, Sandra Regina Rocha. Formação Continuada de professores atuantes no atendimento educacional, em ambiente hospitalar e domiciliar. Universidade Federal da Bahia-UFBA, Salvador, 2020.
SILVA JUNIOR, Amadeu Da. Desafios na implementação e gestão das tecnologias de informação e comunicação nas práticas pedagógicas de uma escola pública estadual da cidade de Governador Valadares/MG. Dissertação de Mestrado da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Mestrado em Gestão e Avaliação em Educação Pública. Faculdade de Educação, 2017.
SILVA, Maria das N. Pedagogia hospitalar à luz do paradigma emergente. II Congresso Internacional de Educação Inclusiva e Equidade, Alamada/Portugal, 2013.
SILVA, Maria das Neves. As tecnologias como apoio à mediação pedagógica na classe hospitalar: desafios e possibilidades no ensino multisseriado. Dissertação de Mestrado, Universidade de Brasília – UNB, Brasília, 2014, 147p.
SILVA, Sarah Raquel Froes da. Planejamento e confecção de um material didático digital para realização de atividades de ensino por professores em ambientes hospitalares. 2021. 133 p. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade/CCH) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2021.
VULCÃO, Fredson Costa. Desafios e possibilidades no ambiente hospitalar: análise da produção científica sobre pedagogia hospitalar em Programa de Pós- Graduação no Brasil (2008-2019). Dissertação de Mestrado, UNIFAP. Macapá, 2022.
WESTRUP, Maiara de Lima Machado. Ferramentas tecnológicas aplicadas à educação infantil, Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Campus Araranguá, Programa de Pós-Graduação em Tecnologias da Informação e Comunicação, Araranguá, 2021.
XAVIER, Maria Ravelli Cordeiro. Pedagogia hospitalar: o Pedagogo/a e as práticas educativas em espaços hospitalares. Dissertação de Mestrado em Educação, UFCE, Fortaleza, 2021.
ZAMBELLI, Orlando Cesar. O LÚDICO NA EDUCAÇÃO: A RUPTURA DA LUDICIDADE NOS PRIMEIROS ANOS DO ENSINO FUNDAMENTAL. 2014. [92f]. Dissertação (Educação) - Universidade Metodista de São Paulo, [São Bernardo do Campo].
ZIOTTI, Mariana Coimbra. Atuação docente no atendimento pedagógico domiciliar em casas de apoio para alunos em tratamento de saúde. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de São Carlos- UFSCAR, 2021, 127p.