THE CONTRIBUTION OF THE CIVIC-MILITARY MODEL TO THE PREVENTION OF VIOLENCE AND THE FORMATION OF VALUES FROM THE PERSPECTIVE OF MANAGERS, TEACHERS AND PARENTS
A CONTRIBUIÇÃO (Português (Brasil))

Keywords

Civic-military. School violence. Prevention. Educational template.

How to Cite

Claudio Sales Barbosa, Allison José dos Santos, Paulo Henrique de Assis Brazil, Danielle Farias Vitorino Brazil, & Flávia Paes de Lima Siqueira. (2021). THE CONTRIBUTION OF THE CIVIC-MILITARY MODEL TO THE PREVENTION OF VIOLENCE AND THE FORMATION OF VALUES FROM THE PERSPECTIVE OF MANAGERS, TEACHERS AND PARENTS. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 2(03). https://doi.org/10.51249/gei02.03.2021.401

Abstract

This article presents the civic-military educational model as a proposal to work on patriotic values ​​with an emphasis on the development of learning, moral and civic, aiming at an integral formation of the student. Its objective is to analyze the perceptions of teachers, parents and administrators about the contribution of the civic-military educational model to the reduction of violence, indiscipline and formation of values ​​in a city in the Metropolitan Region of Recife/PE. The methodology applied is a basic research, with a qualitative and quantitative approach, exploratory, descriptive and field. The sample consisted of 13 managers, 30 elementary and high school teachers, and 21 parents from a city in the metropolitan region of Recife/PE, who were submitted to answer an electronic questionnaire. However, this study revealed that the factors of indiscipline and violence at school have compromised students' academic performance. The study also pointed out that ECIM, from the perspective of managers, teachers and parents, contributes to the prevention of violence in the school environment and significantly improves school performance. As well as contributing to a good academic performance. Furthermore, he highlighted that the civic-military educational model can significantly promote moral, civic and patriotic values ​​in society.

https://doi.org/10.51249/gei02.03.2021.401
A CONTRIBUIÇÃO (Português (Brasil))

References

BAVARESCO, E.Z; CARVALHO, S. R. Prevenção ao uso indevido de drogas: um desafio para a escola. Paraná: Cadernos PDE, 2016.
BRASIL. Decreto nº 10.195, de 30 de dezembro de 2019d. Disponível no site: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/Decreto/D10195.htm#art8. Acesso em: 20/01/ 2020.
_______. Ministério da Educação. Entenda as diferenças entre os modelos de escolas cívico-militares propostos pelo MEC. 2019f. Disponível no site: http://portal.mec.gov.br/compone.t/content/article/211-noticias/218175739/81851-entenda-as-diferencas-entre-os-modelos-de-escolas-civico-militares-propostos-pelo-mec?Itemid=164. Acesso em 20/01/ 2020.
_______. Ministério da Educação. Governo federal lança programa para a implantação de escolas cívico-militares. 2019b. Disponível no site: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/211-noticias/218175739/79931-governo-federal-lanca-programa-para-a-implantacao-de-escolas-civico-militares; Acesso em 20/01/ 2020.
_______.Constituição da República Federativa do Brasil.1988. Disponível no site: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 05/03/2013. _______.Decreto n. 9465, de 2 de janeiro de 2019c. Disponível no site: http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/57633286. Acesso em 20/01/ 2020.
_______. Decreto nº 10.004, de 5 de setembro de 2019a. Disponível no site: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/decreto/D10004.htm. Acesso em 20/01/ 2020.
_______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.
_______. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF: DOU, 1990.
_______.Manual das escolas cívico-miliares. 2020c. Disponível no site: http://www.consultaesic.cgu.gov.br/busca/dados/Lists/Pedido/Attachments/837270/RESPOSTA_PEDIDO_ECIM_Final.pdf. Acesso em: 22/03/ 2020.
HAGUETTE, André; PESSOA, Márcio Kleber Morais; VIDAL, Eloísa Maia. Dez escolas, dois padrões de qualidade. Uma pesquisa em dez escolas públicas de Ensino Médio do Estado do Ceará. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 24, n. 92, p. 609-636, 2016.
NEVES, J. Participação militar nas escolas avança no país. 2019. Disponível no site: http://www.epsjv.fiocruz.br/noticias/reportagem/participacao-militar-nas-escolas-avanca-no-pais. Acesso em Acesso em 20/01/ 2020.
PREFEITURA MUNICIPAL DE JABOATÃO DOS GUARARAPES. Escola Municipal Natividade Saldanha, do Jaboatão, terá modelo cívico-militar em 2020. 2019. Disponível no site: https://jaboatao.pe.gov.br/escola-municipal-natividade-saldanha-do-jaboatao-tera-modelo-civico-militar-em-2020/. Acesso em: 02/03/2020.
PUREZA, Diego Luiz Victório. A viabilidade jurídica para a militarização de escolas públicas.Revista Âmbito Jurídico, n. 168, 21, 2018.
SANTOS, Amilton Gonçalves; VIEIRA, Josenilton Nunes. Colégio da polícia militar Alfredo Vianna: características de uma cultura escolar-militar. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação-Periódico científico editado pela ANPAE, v. 35, n. 3, p. 725, 2019.
SILVA-FILHO, Raimundo Barbosa; ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação por escrito, v. 8, n. 1, p. 35-48, 2017.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...