PEDAGOGICAL PRACTICE WITH DEAF STUDENTS IN ELEMENTARY SCHOOL I
A PRÁTICA PEDAGÓGICA (Português (Brasil))

Keywords

Pedagogical Practice. Inclusion. Special education

How to Cite

da Silva Dias, L. ., & Helena Mello, E. . (2021). PEDAGOGICAL PRACTICE WITH DEAF STUDENTS IN ELEMENTARY SCHOOL I. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 2(03). https://doi.org/10.51249/gei02.03.2021.403

Abstract

This article aims to research how the pedagogical practice happens in Elementary School I for deaf students, highlighting the importance of valuing special education and how classroom teachers provide inclusion, aligning their pedagogical practice in an integrated way with reality experienced by their students. In order to carry out this work, which is of a qualitative nature, a bibliographical research was necessary, that is, a detailed research with highly relevant materials, a bibliographic survey, bringing the concepts of the main authors to this theme, with the proposal to deepen, enriching the discussion of the studied theme, through studies and bibliographical references of authors of great expression in the educational area, based on reading and reflection of books, articles and websites, in which this work was used in the production. In the process of choosing the material, there was a significant analysis of everything that was prepared, seeking a better understanding of it, detecting the best references to be applied in the production of the article, taking into account the need for the topic for deaf education. Above all, especially in the curriculum aimed at this issue and at pedagogues. This study provided new knowledge about special and inclusive education in research and practice.

https://doi.org/10.51249/gei02.03.2021.403
A PRÁTICA PEDAGÓGICA (Português (Brasil))

References

ALBRES, N. A. SARUTA, M. V. Programa curricular de língua brasileira de sinais para surdos. São Paulo: Ist, 2012.

BAGGIO, M. A.; NOVA, M. da G. C. Libras / [organizado pela] Universidade Luterana do Brasil – Ulbra. – Curitiba: Ibpex, 2009.

BERGAMO, Regiane Banzzatto. Educação Especial: pesquisa e prática. – Curitiba: InterSaberes, 2012. – (Série Inclusão Escolar).

BETIM, A. C. O papel do professor diante da inclusão de um aluno surdo. Paraná, PDE 2013.

FERNANDES, Sueli. Fundamentos para educação especial – Curitiba: InterSaberes, 2013 - (Série Fundamentos da Educação).

FERNANDES, Sueli. Práticas de letramentos na educação bilíngue para surdos. Curitiba: SEED, 2006.

LAKATOS, E.M. MARCONI, M.A. Fundamentos de metodologia científica. 3 ed. São Paulo. Atlas, 1991.

LODI, A. C. B. Uma leitura enunciativa da língua brasileira de sinais: o gênero conto de fadas. DELTA [online]. vol. 20, n.2, pp. 281-310, 2004a. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-44502004000200005. In: ALBRES, N. A. SARUTA, M. V. Programa curricular de língua brasileira de sinais para surdos. São Paulo: Ist, 2012.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de Metodologia Científica. 5ª ed., Editora Atlas. 2003.

MEGALE, Antonieta Heyden. Bilinguismo e educação bilíngue: discutindo conceitos. Revista Virtual de Estudos da Linguagem – ReVEL. V. 3, n. 5, agosto de 2005. In: ALBRES, N. A. SARUTA, M. V. Programa curricular de língua brasileira de sinais para surdos. São Paulo: Ist, 2012.

QUADROS, Ronice Muller. Educação de surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997a. In: ALBRES, N. A. SARUTA, M. V. Programa curricular de língua brasileira de sinais para surdos. São Paulo: Ist, 2012.

RODRIGUES, A. J. Contextos de aprendizagem e integração? Inclusão de alunos com necessidades educativas especiais. São Paulo: Avercamp, 2003. In: BERGAMO, Regiane Banzzatto. Educação Especial: pesquisa e prática. – Curitiba: InterSaberes, 2012. – (Série Inclusão Escolar).

SÁNCHEZ, P. A. A educação inclusiva: um meio de construir escolas para todos no século XXI. Inclusão: revista da Educação Especial, Brasília, v.1, n.1, p.7-18.2005. In: FERNANDES, Sueli. Fundamentos para educação especial – Curitiba: InterSaberes, 2013 - (Série Fundamentos da Educação).

SILVA, Aline Maira da. Educação especial e inclusão escolar: história e fundamentos. – Curitiba: InterSaberes, 2012. (Série Inclusão Escolar).

https://www.ufpe.br/documents/39399/2403144/PEREIRA%3B+SOUZA+-+2019.1pdf/8320d506-68b2-4722-9477-6d3344b09427, acesso em 21 de janeiro de 2021.

https://cultura-sorda.org/wp-content/uploads/2015/03/Fernandes_praticas_letramentos-surdos_2006.pdf, acesso em 22 de janeiro de 2021.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...