THE CURRENT SCENARIO OF EDUCATION IN BRAZIL AND THE IMPLEMENTATION OF THE CIVIC-MILITARY EDUCATIONAL MODEL
O CENÁRIO ATUAL (Português (Brasil))

Keywords

Civic-military. Education. Education system.

How to Cite

Allison Santos, A., Sales Barbosa, C. ., Henrique de Assis Brazil, P. ., Farias Vitorino Brazil, D. ., Paes de Lima Siqueira, F. ., & Steffane Silva de Lima, D. . (2021). THE CURRENT SCENARIO OF EDUCATION IN BRAZIL AND THE IMPLEMENTATION OF THE CIVIC-MILITARY EDUCATIONAL MODEL. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 2(03). https://doi.org/10.51249/gei02.03.2021.413

Abstract

This study highlights an analysis of the current educational scenario in Brazil in the challenge of fostering new quality educational models, capable of raising the level of learning that will provide better opportunities for young people, with the consequent reduction of social inequality in the country. The Federal Government, then, aware of its role in this situation, through Decree No. 10.004, of September 5, 2019, launched the National Program of Civic-Military Schools, PECIM, which brings a management model in educational, didactic-pedagogical and administrative areas, in line with the Common National Curriculum Base (BNCC). The aim of this paper is to analyze the literature on the current educational scenario in Brazil from the standpoint of the implementation of the civic-military educational model. As a methodology, a basic and bibliographical research was chosen. For data collection, we used a literature review and analysis of primary bibliographic sources. Starting from the complex point of view of the issues discussed, dealt with and, above all, the data analyzed in the universe of this study, it was possible to formulate considerations, presenting a set of conclusions in an attempt to show the dimension of the view on the current scenario regarding the quality of education in public schools and the conception of the civic-military educational model. From the perspective of the right to quality education, the civic-military model can contribute to improving the behavior of students in the family, school and social environment. As well, it is understood that the partnership between the military bodies and the public school is relevant to significantly improve the quality of basic education with an emphasis on access, permanence and learning.

https://doi.org/10.51249/gei02.03.2021.413
O CENÁRIO ATUAL (Português (Brasil))

References

ASSUNÇÃO, Ada Ávila; OLIVEIRA, Dalila Andrade. Intensificação do trabalho e saúde dos professores. Educação & Sociedade, v. 30, n. 107, p. 349-372, 2009.

ALBUQUERQUE, Elizabete Elias de; COSTA, Sileide Leite; RIBAS, Valdenilson Ribeiro; ALMEIDA, Pedro Ivo Leite de; LOPES, Elizangela Maria das Neves; MAGALHÃES-FILHO, Enoelino; SIQUEIRA, Cristiano do Nascimento; ANDRADE, Paulo Henrique da Silva; GOMES, Manoel Dinamérito de Oliveira; MANHÃES DE CASTRO, Raul. Professores do Ensino Fundamental do Município de Quipapá/PE Apresentam Estresse. Neurobiologia, v.73, n. 1, 117-125, 2010.

BERMÚDEZ, Ana Carla. Pisa: Brasil fica entre piores, mas à frente da Argentina. 2019. Disponível no site: https://educacao.uol.com.br/noticias/2019/12/03/pisa-brasil-fica-entre-piores-mas-a-frente-da-argentina-veja-ranking.htm. Acesso em: 29/03/ 2021.

BRASIL. Decreto nº 10.195, de 30 de dezembro de 2019d. Disponível no site: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/Decreto/D10195.htm#art8. Acesso em: 20/01/ 2020.

_______. Ministério da Educação. Entenda as diferenças entre os modelos de escolas cívico-militares propostos pelo MEC. 2019f. Disponível no site: http://portal.mec.gov.br/compone.t/content/article/211-noticias/218175739/81851-entenda-as-diferencas-entre-os-modelos-de-escolas-civico-militares-propostos-pelo-mec?Itemid=164. Acesso em 20/01/ 2020.

_______. Ministério da Educação. Governo federal lança programa para a implantação de escolas cívico-militares. 2019b. Disponível no site: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/211-noticias/218175739/79931-governo-federal-lanca-programa-para-a-implantacao-de-escolas-civico-militares; Acesso em 20/01/ 2020.

_______.Constituição da República Federativa do Brasil.1988. Disponível no site: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 05/03/2013.
_______.Decreto n. 9465, de 2 de janeiro de 2019c. Disponível no site: http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/57633286. Acesso em 20/01/ 2020.

_______. Decreto nº 10.004, de 5 de setembro de 2019a. Disponível no site: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/decreto/D10004.htm. Acesso em 20/01/ 2020.

_______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.

_______. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF: DOU, 1990.
_______.Manual das escolas cívico-miliares. 2020c. Disponível no site: http://www.consultaesic.cgu.gov.br/busca/dados/Lists/Pedido/Attachments/837270/RESPOSTA_PEDIDO_ECIM_Final.pdf. Acesso em: 22/03/ 2020.

HYPOLITO, Álvaro Moreira. Processo de trabalho na escola: algumas categorias para anáíúa. Teoria S Educação, n. 0, p. 4, 1991.

SAVANI, Dermeval. A pedagogia histórico-crítica. Revista RBBA, Vitória da Conquista V. 3 nº 02 p. 11-36, 2014.

SILVA-FILHO, Raimundo Barbosa; ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 35-48, 2017.

ZIMMERMANN, E. Modelos de pedagogia de professores de física: características e desenvolvimento.Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 17, n. 2, p. 150-173, 2000.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...