A PERCEPTION ABOUT THE QUALITY OF PUBLIC EDUCATION IN DEFENSE OF THE CIVIC-MILITARY MODEL
UMA PERCEPÇÃO (Português (Brasil))

Keywords

Civic-military. School performance. Quality education.

How to Cite

Allison Santos, A., Sales Barbosa, C. ., Marcos de Medeiros, J. ., Maria do Carmo da Silva Lira, C. ., Pontual Brotherhood Araujo, M. ., & Sueli Ferreira Silva, M. . (2021). A PERCEPTION ABOUT THE QUALITY OF PUBLIC EDUCATION IN DEFENSE OF THE CIVIC-MILITARY MODEL. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 2(03). https://doi.org/10.51249/gei02.03.2021.412

Abstract

This study proposes an analysis of the perception of teachers, managers and families about the partnership between military bodies and public schools to improve the quality of basic education in defense of the civic-military model. The objective of this research is to analyze the perception of teachers, managers and families about the contribution of the civic-military educational model to improve the quality of basic education, with an emphasis on access, permanence and learning. The methodology applied was a basic research, with a qualitative and quantitative approach, exploratory, descriptive and field. The sample consisted of 13 managers, 30 elementary and high school teachers, and 21 parents from a city in the metropolitan region of Recife/PE, who were submitted to answer an electronic questionnaire. It was found in this study that managers, teachers and parents agree that the civic-military educational model contributes to improving the behavior of students in the family, school and social environment, they agree that the partnership of Organs military bodies with the public school contributes to improving the quality of basic education with emphasis on access, permanence and learning, and face the partnership with positivity and credibility, especially when it comes to the safety of the school community, indiscipline, fighting drugs and reducing violence. It is concluded that the civic-military educational model can promote moral, civic values, can improve student performance and improve the quality of basic education in public schools.

https://doi.org/10.51249/gei02.03.2021.412
UMA PERCEPÇÃO (Português (Brasil))

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BRASIL. Decreto nº 10.195, de 30 de dezembro de 2019d. Disponível no site: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/Decreto/D10195.htm#art8. Acesso em: 20/01/ 2020.

_______. Ministério da Educação. Entenda as diferenças entre os modelos de escolas cívico-militares propostos pelo MEC. 2019f. Disponível no site: http://portal.mec.gov.br/compone.t/content/article/211-noticias/218175739/81851-entenda-as-diferencas-entre-os-modelos-de-escolas-civico-militares-propostos-pelo-mec?Itemid=164. Acesso em 20/01/ 2020.

_______. Ministério da Educação. Governo federal lança programa para a implantação de escolas cívico-militares. 2019b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/211-noticias/218175739/79931-governo-federal-lanca-programa-para-a-implantacao-de-escolas-civico-militares; Acesso em 20/01/ 2020.

_______.Constituição da República Federativa do Brasil.1988. Disponível no site: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 05/03/2013.
_______.Decreto n. 9465, de 2 de janeiro de 2019c. Disponível em: http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/57633286. Acesso em 20/01/ 2020.

_______. Decreto nº 10.004, de 5 de setembro de 2019a. Disponível no site: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2019/decreto/D10004.htm. Acesso em 20/01/ 2020.

_______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.

_______. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF: DOU, 1990.
_______.Manual das escolas cívico-miliares. 2020c. Disponível no site: http://www.consultaesic.cgu.gov.br/busca/dados/Lists/Pedido/Attachments/837270/RESPOSTA_PEDIDO_ECIM_Final.pdf. Acesso em: 22/03/ 2020.

CAREGNATO, Rita Catalina Aquino; MUTTI, Regina. Pesquisa qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Texto & Contexto-Enfermagem, v. 15, p. 679-684, 2006.

CAMPOREZ, Patrik. Número de escolas públicas “militarizadas” no país cresce sob o pretexto de enquadrar os alunos. Revista Época, v. 23, 2018.

EXÉRCITO BRASILEIRO. Regimento Interno dos Colégios Militares. 2011. Diretoria de Educação Preparatória e Assistencial. Disponível no site: http://www.esfcex.eb.mil.br/images/menu_cms/secretaria_ca/legislacao/regulamento_interno_dos_colegios_militares_RICM.pdf. Acessado em 01/02/ 2020.

GUIMARÃES, Paula Cristina Pereira. Os novos modelos de gestão militarizadas das escolas estaduais de Goiás. XXIX Simpósio de História Nacional. Brasília, 2017.

IBGE, Diretoria de Pesquisas, Coordenação de Trabalho e Rendimento, Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. 2016.

LEAL, Fabiana Maria. Por Trás dos Portões: a disciplina no colégio militar de Curitiba (1959-1964). (Monografia). Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2009.

MACHADO, N. J. Educação: Projetos e Valores. 6. ed. São Paulo: Escrituras, 2006.

MENDONÇA, Renata. Goiás aposta em ‘militarização’de escolas para vencer violência. BBC Brasil, v. 26, 2014.

PUREZA, Diego Luiz Victório. A viabilidade jurídica para a militarização de escolas públicas. Revista Âmbito Jurídico, n. 168, 21, 2018.

RIBEIRO, Paulo Rennes Marçal. História da educação escolar no Brasil: notas para uma reflexão. Paidéia (Ribeirão Preto), n. 4, p. 15-30, 1993.

RÊSES, Erlando da Silva; DE PAULO, Weslei Garcia.A posição de docentes da educação básica acerca da militarização de escolas públicas em Goiás. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação-Periódico científico editado pela ANPAE, v. 35, n. 3, p. 700, 2019.

SANTOS, Amilton Gonçalves; VIEIRA, Josenilton Nunes. Colégio da polícia militar Alfredo Vianna: características de uma cultura escolar-militar. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação-Periódico científico editado pela ANPAE, v. 35, n. 3, p. 725, 2019.

SILVA-FILHO, Raimundo Barbosa; ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação por escrito, v. 8, n. 1, p. 35-48, 2017.

SOARES, Tufi Machado; FERNANDES, Neimar da Silva; NÓBREGA, Mariana Calife;NICOLELLA, Alexandre C. Fatores associados ao abandono escolar no ensino médio público de Minas Gerais.Educação e Pesquisa, v. 41, n. 3, p. 757-772, 2015.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...