A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEO
A TRANSMIDIAÇÃO (Português (Brasil))

Keywords

Trasmidia. Reader Training. Literature. Literary Convergence and Contemporary Reader.

How to Cite

Santos da Silva Júnior, J. (2021). A TRANSMIDIAÇÃO NA FORMAÇÃO DO LEITOR CONTEMPORÂNEO. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 2(04). https://doi.org/10.51249/gei02.04.2021.482

Abstract

The present article aims to outline the different paths necessary for the formation of the contemporary reader, the objective is to bring the light of knowledge that the transmedia today, translates as a fortuitous perspective in the formation of the reader, given the different possibilities that permeate and concatenate with the formative act. This article is structured from a description of what is transmedia and how it happens contributing to/in the formation of the contemporary reader. The bibliographic study of the book "Culture of Convergence" by Henry Jenkins (2009) is very much based on the structure of this work and also the translated reading of works such as: the Harry Potter saga and The Slave Isaura. In addition to understanding how the transmediatic process contributes to the formation of the reader, we aim to identify the step by step, which converge in the (re) structuring of knowledge and readers.

https://doi.org/10.51249/gei02.04.2021.482
A TRANSMIDIAÇÃO (Português (Brasil))

References

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar. 2001
BERNARDO, Nuno. The producers guide to transmedia: how to develop, fund, produce and distribute compelling stories across multiple platforms. Lisboa: beActive, 2011.
BOTTENTUIT J. J. B., & Coutinho, C. P. (2011). Podcast em Educação: um contributo para o estado da arte. In A. B. Lozano, M. P. Uzquiano, A. M. P. Rioboo, B. D. da Silva, L. Almeida (eds), IX Congresso Internacional de Psicopedagogia, (pp. 873-846). Coruña. Acedido de http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/7094.
BOTTENTUIT J. J. B., Lisbôa, E. S., Coutinho, C. P. (2009). Podcast e Vodcast: o potencial da ferramenta VoiceThread. In A. A. A. Carvalho (ed), Actas do Encontro sobre Podcasts, (pp. 281-286). Braga: CIEd, Acedido de de http://repositorium.sdum. uminho.pt/ handle/1822/9423.
GIOVAGNOLI, Max. Transmedia storytelling: imagery, shapes e techniques. Pittsburgh: ETC Press, 2011.
GUIMARÃES, Bernardo. A escrava Isaura: São Paulo: Moderna. 1994.
GOSCIOLA, Vicente; VERSUTI, Andrea. Narrativa transmídia e sua potencialidade na educação aberta, 2012. Disponível em: < http://oer.kmi.open.ac.uk/wpcontent/uploads/cap08_redeice.pdf >. Acesso em 1 abr. 2021.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.
JÚNIOR, João Santos da Silva. Capitu, Lucíola e Isaura: uma releitura feminista da literatura brasileira do século XIX. Biblioteca Escolar em Revista, n. 1, v. 7, p. 43-56, 2020.
MOURA, A., & CARVALHO, A. A. (2011) Podcast: Potencialidades na Educação. Revista Prisma.com, 3, 88-110. Acedido de http://revistas.ua.pt//index.php/prismacom/article/view/623.
PHILLIPS, Andrea. A creator’s guide to transmedia storytelling: how to captivate and engage audiences across multiple platforms. New York: McGraw-Hill: 2012.
PRATTEN, R. Getting Started in Transmedia Storytelling: A Practical Guide for Beginners. Seattle: CreateSpace. Project Tommorow. (2012). Personalizing the Classroom Experience – Teachers Librarians and Administrators Connect the Dots with 9 Digital Learning. (2011)
ROSSINI, Antoninho. Os desafios da era pós-digital e as novas mídias. Revista da ESPM,
São Paulo, v. 24, n. 3, p. 79-88, jul-set. 2018.
ROWLING, J. K. O prisioneiro de Azkaban. Rio de Janeiro, Rocco, 2000
_______________ Harry Potter e a Câmara Secreta. Rio de Janeiro, Rocco, 2000.
_______________Harry Potter e a Ordem da Fênix. Rio de Janeiro, Rocco, 2003.
_______________. Harry Potter e a Pedra Filosofal. Rio de Janeiro, Rocco, 2000.
_______________. Harry Potter e as Relíquias da Morte. Rio de Janeiro, Rocco, 2007.
_______________Harry Potter e o Cálice de fogo. Rio de Janeiro, Rocco, 2001
SANTAELLA, L. (2018). A potência expansionista da narrativa. In: Santaella, L.; Massarolo, J.; Nesteriuk, S. (Org.), Desafios da transmídia: processos e poéticas. São Paulo: Estação das Letras e Cores, p. 66-83.
SENNA, Luis Antonio Gomes. O PERFIL DO LEITOR CONTEMPORÂNEO. Anais do “I Seminário Internacional de Educação” (Cianorte-Paraná-Brasil), p. 2286-2289, Setembro/2001 - ISSN 1676-0417. Acesso em 01 de abril, 2021.
SCOLARI, C. A__. Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. 2a ed. Barcelona: Centro Libros PAPF, 2013.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...