Abstract
This work consists of a qualitative bibliographic research in which the objective was to recognize the importance of the school manager in the students’ learning process. In order to carry out this research, different readings by specialists in the field of school management were carried out, as well as the LDB approach. Were considered for the theoretical foundation; Lück’s works (2013, 2009); Libâneo et al (2012), (2011); Costa e Silva (1990), among others and the National Education Guidelines and Bases Law, Law No. 9,394 / 96. The discussions carried out in this article show the importance of a managerial work committed to the students’ learning at school and how relevant this professional’s work is in the development of the teaching and learning process in the school environment.
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 9050: 2004. Acessibilidade e edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos. Rio de Janeiro: ABNT, 2004.
BRASIL, Constituição Federal de 1988. Brasília DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 01/12/2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional do Livro e da Leitura. Disponível em http://www.pnll.gov.br. Acesso em 05/08/2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 29/11/2020.
CERETTA, M. J. S.; JESUS, A. Desafios da Gestão Escolar. Revista Gestão Universitária, 11/05/2018. Disponível em: http://gestaouniversitaria.com.br/artigos/desafios-da-gestao-escolar. Acesso em: maio de 2020.
COSTA, Célia Maria R. da C, SILVA, Itamar Nunes da, Gestão escolar:desafio da democratização. I, II, III. Jornal do SINTEP, 1990.
LEI Nº. 9394/96, DE 20 DE DEZEMBRO DE 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Ministério da Educação. Brasília. 1996.
LUCK, Heloísa. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Positivo,Curitiba,p.23, 2009.
______. Ação integrada: Administração, supervisão e orientação educacional. 29 ed. Petrópolis, RJ, 2013.
LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F. de; TOSCHI, M. S. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. 10 ed. rev. e amp. São Paulo: Cortez, 2012.
LIBÂNEO, J. C. Didática. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2013.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MARCONE, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. - São Paulo: Atlas 2010.
_____. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 7 ed. 2 reimpr. São Paulo: Atlas, 2008.
MARTINS, A. P. M.; BROCANELLI, C. R. .O papel do diretor de escola frente aos novos desafios da gestão escolar. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 7, n. 2, p. 80-85, jul/dez 2010.
PEREZ, Telma. (org) BNCC – a Base Nacional Comum Curricular na prática da gestão escolar e pedagógica. São Paulo: Moderna, 2018.
SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 23. ed. Revista atualizada. São Paulo: Cortez, 2007.
VEIGA, Ilma P. A. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva in VEIGA, Ilma P. A. (org) Projeto Político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas, SP: Papirus, 1995, p. 11-35.