Abstract
The main objective of this work is to analyze the perceptions that the members of the Pedagogical Residency Program have in relation to the program in which they are linked. The work deals with a bibliographical research which emphasizes important points of the professional teaching career, such as the importance of the Pedagogical Residency program in the lives of undergraduates, theory in relation to practice, a brief summary of the history of the formation of initial teachers and the job market for teachers. In order to carry out this monographic work, a qualitative research was carried out through Google forms, in which eleven fellows from the group of undergraduate students of the Chemistry course at the Faculty of Education of Crateús participated, the research had five questions in which all were about obligatory objective questions. As a result, it can be concluded that the program is very important in the lives of future teachers, mainly because it allows teachers to have a broad view of what their chosen profession really is.
References
ALMEIDA, Márcia Gonçalves. Formação docente: o olhar docente e discente nas atividades de estágio supervisionado do curso de licenciatura em química da Universidade Federal de Rondônia. 2021. 2021. 00f. Dissertação (Mestrado em Pedagogia) – Universidade R... Rio de Janeiro?, 2021 Disponível em: https://www.ri.unir.br/jspui/bitstream/123456789/3133/1/DISSERTACAO_FINAL_MA RCIA_GONCALVES_ALMEIDA.pdf. Acesso em: 07 de out de 2021
AMBROSETTI, Neusa Banhara et al. Contribuições do Pibid para a formação inicial de professores. Educação em Perspectiva, v. 4, n. 1, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/6615. Acesso em: 18 de out de 2021
BAUMAN, Z. Legisladores e intérpretes: sobre modernidade, pós-modernidade e intelectuais. Rio de Janeiro: Zahar, 2010. Disponível em: https://egov.ufsc.br/portal/conteudo/legisladores-e-int%C3%A9rpretes-sobre- modernidade-p%C3%B3s-modernidade-e-intelectuais. Acesso em: 02 de dez de 2021
BERNARDY, Katieli; PAZ, Dirce Maria Teixeira. Importância do estágio supervisionado para a formação de professores. Ln: XVII SEMINÁRIO INTERINSTITUCIONAL DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO. 17., 2012,[S.I.].
Anais eletrônicos... [S.I.]: Unicruz. Disponível em: https://www.unicruz.edu.br/seminario/downloads/anais/ccs/importancia%20do%20es tagio%20supervisionado%20para%20a%20formacao%20de%20professores.pdf. Acesso em: 23 de set de2021
BORGES, Maria Célia; AQUINO, Orlando Fernández; PUENTES, Roberto Valdés. Formação de professores no Brasil: história, políticas e perspectivas. Revista HISTEDBR On-line, v. 11, n. 42, p. 94-112, 2011.. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639868. Acesso em: 03 de out de 2021
BOUZADA, Valéria Christina Parreiras Costa; KILIMNIK, Zélia Miranda; DE OLIVEIRA, Luiz Cláudio Vieira. Professor iniciante: desafios e competências da carreira docente de nível superior e inserção no mercado de trabalho. Revista de Carreiras e Pessoas, v. 2, n. 1, 2012. Disponível: https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/view/9336/7006. Acesso em: 25 de nov de 2021
BORSSOI, Berenice Lurdes. O estágio na formação docente: da teoria a prática, ação-reflexão. Simpósio Nacional de Educação, v. 20, 2008. Disponível em: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/34426298/Artigo_28-with-cover-page- v2.pdf?Expires=1642003517&Signature=Z4IUcyd9jDK~uZLCNEy5scPyZCext1Nuum GgkdHSD3cAASBbK0cEX7MK2jqX8uaOJRvUPYbZ24vvWG7MRrmxbljGeNcLdf8s5 aNake88KCXCT3hL1CMFxRsnILsmoRqUV9CYb7XYYj~F9NsaxGDIUkv7hFo3Zy5d Gn9uYGjn36kYvGEbwQN0pYwV7nXbXBLgsy- a1a~8htl2DHvHXuNDnagBTPUbDzmCNbC0U1JzUIYy45vO0G9M0FXdZYT2lg62SX kpEuk-WE-bH17Xnl940rrEVJQ1NTr5owL-e2lBxGbcpIR-yykkyECK0d-1LtfuIehBO~ZhmnUhIvy3WymH3A__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA Acesso em: 20 de dez de 2021
BRASIL. Lei n. 5.692/71, de 11 de agosto de 1971.Diário Oficial da União, Brasilia, Df, ago. 1971.Disponível em: https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/128525/lei-de-diretrizes-e-base-de- 1971-lei-5692-71. Acesso em 05 de nov de 2021
BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008:Dispõe sobre o estágio de estudantes. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007- 2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em 04 de set de 2021
CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital 6: Chamada pública para apresentação de propostas no âmbito do programa de residência pedagógica. 2018.Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/01032018-edital-6-2018- residencia-pedagogica-pdf. Acesso em 06 de out de 2021
CASTRO, Karoene et al. Residência Pedagógica e a formação docente em tempos de pandemia: desafios e perspectivas dos licenciandos. Research, Society and Development, v. 10, n. 13, p. e69101320707-e69101320707, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/20707/18671. Acesso em: 10 de out de 2021
DALLA CORTE, Anelise C. et al. O estágio supervisionado e sua importância para a formação docente frente aos novos desafios de ensinar. In: EDUCERE-XII Congresso Nacional de Educação, PUC-PR. 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/22340_11115.pd. Acesso em: 04 de set de 2021
DE BARROS, Ricardo Paes et al. O mercado de trabalho para professores no Brasil. In: Anais do XXIX Encontro Nacional de Economia [Proceedings of the 29th Brazilian Economics Meeting]. ANPEC-Associaà § ã o Nacional dos Centros de Pós-Graduaà § ã o em Economia [Brazilian Association of Graduate Programs in Economics], 2001. Disponivel em: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/32382819/200106325-with-cover-page- v2.pdf?Expires=1641934703&Signature=aJv2zbKgfTANwaembmM6dmf8DiB6RQ- FWL88Uyrwva~4- FNV~eKMEi18uHQLxu4dnmvtrkUB2BHAlGLgh1qfVS6W1xvihg37RvOQWMqEYt3ur 7ywVq22pFMwGSeAEZhCrAvkE~ZKueXaXAo9Se7zT49sqdShrYtaao09xynau9nTg7 DZrONBnVDiPDh8OsUmlsbi- 0NKMqVe6Czz0bjf7EGBdGp8njAOSVvdKlq1jJ6HcZSywm38~HTJCbqMcyV3Y10D0 9INQJJ~ZztmjO63P3x8J~4CGrMmEieCgx72pG~hcE5yOVoJwvZrTvPaHumUy529o a0iovPFdPEkBcbx5A &Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA. Acesso em: 03 de nov de 2021
FARIA, Juliana Batista; DINIZ-PEREIRA, Julio Emilio. Residência pedagógica: afinal, o que é isso?. Revista de Educação Pública, v. 28, n. 68, p. 333-356, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/8393/ 5630. Acesso em: 23 de set de 2021.
FREITAS, Mônica Cavalcante; DE FREITAS, Bruno Miranda; ALMEIDA, Danusa Mendes. Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino em perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4540. Acesso em 03 de out de 2021
GIMENES, Camila Itikawa. O Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) e a formação de professores de ciências naturais: possibilidade para a práxis na formação inicial?. 2016. Tese de Doutorado. 2, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3669/3199. Acesso em 20 de set de 2021.
GONÇALVES, Sheila Maria Santos; DA SILVA, João Felix; DAS GRAÇAS BENTO, Maria. Relato sobre o Programa de Residência Pedagógica: Um olhar sobre a Formação Docente/Report on the Pedagogical Residence Program: A look at the Teacher Education. ID on line Revista de psicologia, v. 13, n. 48, p. 670-683, 2019. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/viewFile/2268/3487#:~:text=O%20progra ma%20de%20resid%C3%AAncia%20pedag%C3%B3gica%20vem%20buscando%2 0o%20aprimoramento%20de,conhecimento%20da%20pr%C3%A1tica%20do%20lic enciado. Acesso em 11 de Sert de 2020
HELENO, Juliana Cristina1-PUCPR; ARAÚJO, Denise de Fátima2-PUCPR; ROMANOWSKI, Joana Paulin3-PUCPR. RELATO DE EXPERIÊNCIA: FORMAÇÃO PROFISSIONAL DOCENTE. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/CD2013/pdf/7451_4721.pdf. Acesso em: 05 de set de 2021
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21 ed. Petrópolis - RJ: Vozes, 2006. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/franciscovargas/files/2012/11/pesquisa-social.pdf. Acessado 09 de set 2021
OLIVEIRA NETO, Benjamim Machado; PEREIRA, Anny Gabrielle Gomes; DE SOUZA PINHEIRO, Alexsandra Alves. A contribuição do Programa de Residência Pedagógica para o aperfeiçoamento profissional e a formação docente. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-Rev. Pemo, v. 2, n.
OLIVEIRA, Elida. Brasil tem 2,6 milhões de professores e é 1° em ranking global de agressão a educadores: números da profissão no país. G1, 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/volta-as-aulas/noticia/2020/10/15/brasil-tem-26- milhoes-de-professores-e-e-1-em-ranking-global-de-agressao-a-educadores- numeros-da-profissao-no-pais.ghtml. Acesso em 22 de nov de 2021
PANNUTI, M. P. A relação teoria e prática na Residência Pedagógica. XII Congresso Nacional de Educação (EDUCERE). 2015. Disponivel em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/15994_8118.pdf. Acesso em 20 de Out.2021
PEREIRA, Aparecida de Jesus Soares et al. A IMPORTÂNCIA DO RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA DA UFT/ARRAIAS NAS ESCOLAS DO CAMPO E A IMPLEMENTAÇÃO DA OFICINA DE FLAUTA-DOCE. DESAFIOS-Revista Interdisciplinar da Universidade Federal do Tocantins, v. 7, n. Especial-2, p. 45- 48, 2020. Disponível em: file:///C:/Users/User/Downloads/8820- Texto%20do%20artigo-40058-1-10-20200417.pdf. Acessado dia 13 de Dez. 2021 SANTOS, Maria Adriana Borges; FERREIRA, Heraldo Simões; SIMÕES, Luiza Lúlia Feitosa. Saberes da docência aprendidos no Pibid: um estudo de caso com professores supervisores de Educação Física. Educação & Formação, v. 1, n. 2, p. 104-120, 2016. Disponivel em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3570/3125. Acesso em 20 de Out. 2021
SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos do problema no contexto brasileiro. Rev. Bras. Educ. [online]. 2009. Vol.14, n. 40, pp. 143-155. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho_encomendado_-_gt15_-_dermeval_saviani.pdf. Acesso 02 de nov de 2021
SANTOS, Eliane Barcelos et al. A importância do Programa de Residência Pedagógica na formação de professores no Instituto Federal Farroupilha, Campus São Vicente do Sul. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 3, n. 1, p. 42-56, 2020. Disponível em: file:///C:/Users/User/Downloads/11018-Texto%20do%20artigo-41657- 1-10-20200604%20(6).pdf. Acesso 03 de Out de 2021
SCALABRIN, Izabel Cristina; MOLINARI, Adriana Maria Corder. A importância da prática do estágio supervisionado nas licenciaturas. Revista Unar, v. 7, n. 1, p. 1-12, 2013. Disponível em: https://alex.pro.br/estagio1.pdf. Acesso em: 12 de out de 2021 SOUZA, Bruno Macedo; GOMES, Kalinca Pena. Programa de residência pedagógica: vivências e percepções dos residentes. Motrivivência, v. 33, n. 64, p. 1-15, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/81112. Acesso em: 03 de out de 2021
TESSARO, Patrícia Salvador; MACENO, Nicole Glock. Estágio Supervisionado em ensino de química. Revista Debates em Ensino de Química, v. 2, n. 2, p. 32-44, 2016. Disponível em: http://www.ead.codai.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/1313. Acesso em: 03 de set de 2021
Uniderp, 2020. Disponível em: https://blog.uniderp.com.br/residencia-pedagogica/. Acesso em: 21 de out de 2021