CONTRIBUTION OF PAULO FREIRE’S THOUGHT
CONTRIBUTION OF PAULO (Português (Brasil))

Keywords

Paulo Freire, education, thought, dialogue

How to Cite

Araujo de Luna, E. ., Santiago de Lima, E. ., de Fátima Rodrigues de Oliveira, L. ., de Meneses Silva, R. ., & Coutinho de Souza, R. . (2022). CONTRIBUTION OF PAULO FREIRE’S THOUGHT: AN EDUCATOR BEYOND HIS TIME. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 3(03), 236–251. https://doi.org/10.51249/gei.v3i03.824

Abstract

The primary scope of the work is to highlight important points about Paulo Freire’s influence on education. Thus, the research aims to analyze and interpret the contribution of Paulo Freire’s thought in the Brazilian teaching process. The methodology used privileges the approach of a qualitative nature and chooses, as an investigative procedure, the bibliographic study. It was noticed, in the face of the study, that Freire’s thinking contributes in a relevant way to education professionals in their daily educational practices, since he sought a scenario that would pass the dialogue so that all education actors had autonomy in their relationships. . It is worth remembering that the results obtained according to this research confirm that this theorist was openly advocating that education should awaken the criticality of the student, causing him to seek the expansion of his social conscience and achieve autonomy. Therefore, it is concluded that Paulo Freire fought for the construction of Brazilian education, and left a legacy of hope for possible social transformations. It is expected that Paulo Freire’s political-pedagogical thought is always in motion and dialogues with different contemporary issues.

 

https://doi.org/10.51249/gei.v3i03.824
CONTRIBUTION OF PAULO (Português (Brasil))

References

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é Método Paulo Freire. 18ª ed. São Paulo, Brasiliense. 1981.

Dal-Cin1-UNOCHAPECÓ, Daniela, Luciane da Rosa2-UNOCHAPECÓ, and Ivan Luís Schwengber3-UNOCHAPECÓ. “UM CURRÍCULO FREIREANO: REFLEXÕES A PARTIR DA OBRA “EDUCAÇÃO COMO PRÁTICA DE LIBERDADE”. 2017. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/24859_13133.pdf . Acesso em 09 de junho de 2022.

DICKMANN, Ivo. A formação de educadores ambientais: contribuições de Paulo Freire. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba. 2015.

DICKMANN, Ivo. Educação como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: paz e Terra,1967.

FREIRE, P.F. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa, 36º ed. São Paulo: Paz e terra, 1996.

MARCIEL, Jandrei José. O MÉTODO PAULO FREIRE: ORIGENS HISTÓRICAS,INFLUÊNCIAS TEÓRICAS E ASPECTOS METODOLÓGICOS. Chapecó, SC, 2017. Diponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/25509_13013.pdf . Acesso em 28 de maio de 2022.

PORFíRIO, Francisco. “Paulo Freire”; Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/biografia/paulo-freire.htm. Acesso em 05 de junho de 2022.

TOYAMA, Francis. “Educação “bancária” e educação libertadora” Disponível em: https://www.recantodasletras.com.br/resenhasdelivros/2339567. Acesso em 05 de junho de 2022.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...