ANALYSIS OF QUESTIONS FROM THE DESCRIPTORS D16, D17, D18, D20, D27 OF MATHEMATICS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL OF THE PERNAMBUCO BASIC EDUCATION EVALUATION SYSTEM (SAEPE) FROM THE 2015 TO 2019 EDITIONS
ANALYSIS OF QUESTIONS (Português (Brasil))

Keywords

Descriptors, Mathematics, SAEPE.

How to Cite

Santana, P. . (2023). ANALYSIS OF QUESTIONS FROM THE DESCRIPTORS D16, D17, D18, D20, D27 OF MATHEMATICS OF THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL OF THE PERNAMBUCO BASIC EDUCATION EVALUATION SYSTEM (SAEPE) FROM THE 2015 TO 2019 EDITIONS. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 4(02), 359–378. https://doi.org/10.51249/gei.v4i02.1332

Abstract

The purpose of this work is to raise new study possibilities and analyze questions that are applied in the external evaluation of the Pernambuco Basic Education Evaluation System, the SAEPE. This does not measure the student’s ability, but the development of teaching with basic contents of Portuguese and Mathematics, so that an analysis of the general context can be carried out in order to improve their educational sequence in state public schools. Therefore, there is a reference matrix that was created precisely as a basis for these assessments. The 9th grade of elementary school, focus of this research, is composed of 38 descriptors. An analysis of the questions that appeared in the SAEPE of the descriptors D16, D17, D18, D20, D27 between the years 2015-2019 will be carried out, so that a reflection of the levels launched and that are tested with each application that usually occurs in the month of November, on the last Wednesday of the month and which has been applied since the year 2000. It is hoped that such analyzes can serve as a basis for improving the way teachers usually prepare their students and even contribute to an improvement in the tests of the SAEPE.

https://doi.org/10.51249/gei.v4i02.1332
ANALYSIS OF QUESTIONS (Português (Brasil))

References

BARROSO, D. M.; ALMEIDA, J. D. de; VIEIRA, M. S. L. de M.; SILVA, V. B. da; Ação de Fortalecimento de Aprendizagem. Caderno de reforço II. Disponível em: http://www.educacao.pe.gov.br/portal/0 acesso em 10/12/2020.

BARROSO, D.; Dantas, J.; Bezerra, V. Ação de Fortalecimento de Aprendizagem. Caderno de reforço I. Disponível em: www.educacao.pe.gov.br/portal/upload/galeria/750/cadernp_reforco_matematica_ef.pdf. Acesso em 9/12/2020.

BATISTA, M. I. UMA PROPOSTA PARA O TRABALHO COM MEDIDAS UTILIZANDO ATIVIDADES PRÁTICAS E A INVESTIGAÇÃO MATEMÁTICA. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me002821.pdf. Acesso em 09/12/2020;

C. P. FRANCESCHETTO. AVALIAÇÃO EDUCACIONAL: CONFLITOS A SEREM

SUPERADOS. Disponível em: https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/educacao/avaliacao- educacional-conflitos-serem-superados.htm. Acesso em 22/12/2020

J. A. S. Kleber; V. França; L. S. B. d. Santos. Dificuldades na Aprendizagem de Matemática.Disponível:www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/MAT EMATICA/Monografia_Santos.pdf. Acesso em 22/12/2020.

Matriz de Referência. Disponível em: http://www.portalavaliacao.caedufjf.net/pagina- exemplo/matriz-de-referencia acesso:10/11/2020; e acesso em: 12/12/2020.

PORTAL SAEPE. Guia de Elaboração de itens. Disponível em: http://www.saepe.caedufjf.net/wpcontent/uploads/2012/06/GUIA_DE_ELABORACAO_MATEM ATICA.pdf. Acesso em: 10/11/2020.

Revista do Professor. Avaliação e monitoramento Pernambuco. Disponível em: www.avaliacaoemonitoramentopernambucocaeddigital.net/resources/arquivos/matrizes/MT/EF_9.p df. Acesso em: 12/11/2020;

Revista do Sistema. Sistema de Avaliação da Educação Básica do Paraná – SAEP. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/saep/matematica/saep_mat_9ef/index_mat9. html acesso em 11/11/2020.

Secretaria de Educação – Recife-PE. Base Curricular Comum para as Redes Públicas de Ensino de Pernambuco: Matemática/Secretaria de Educação – Recife-PE. 2008. Disponível: http://www.educacao.pe.gov.br/portal/upload/galeria.pdf. Acesso em 10/11/2020.

SEE/PE. Parâmetros para a Educação Básica do Estado de Pernambuco, Pernambuco. SEE/PE: Parâmetros Curriculares de Matemátic para o Ensino Fundamental e Médio. 2012.

Disponível:fep.if.usp.br/profis/arquivo/docs_curriculares/PE/Parametros_Formacao_Docente_Cien cias_Natureza_Matematica.pdf. Acesso em 10/11/2020;

Secretaria Estadual de educação do estado de Pernambuco. Portal SAEPE. Matrizes de Referência. Disponível www.saepe.caedufjf.net/wpcontent/uploads/2012/06/MatrizReferenciaMat_9AnoEF_SAEPE.pdf. Acesso em 11/11/2020;

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...