Resumo
Contemporaneity assumes, every day, the aggregation of a series of tools and mechanisms based on the possibilities of contributing to the training process of more active and knowledgeable citizens in their participation in the local context. This re-dimensioning consolidates itself in an increasingly faster social environment and full of deconstructions based on globalization that expands and links discussions, as well as the dynamics of plurality that problematize the forms, roots and aspects of the environment and of being. Nevertheless, it is part of this rhythm to bring to the school environment, whatever it may be, movements that are as typical as they are commonplace that transform the world every day and that forge new demands and requirements of the living being and inherent to its reality and to the narrowing influence that a locality exerts on the others that surround it. This makes the school a prosperous environment for the formation of ideas and generation of knowledge of the present time in contact with past history and the derived future.
Referências
ADE, N. A. Como avaliar os alunos do ensino fundamental durante o período de ensino remoto. Revista Educar e Evoluir, v. 1, n. 3, p. 7-12, 2021. Disponível em: ; Acesso em: dez. 2021.
ALMEIDA, L. S., VASCONCELOS, R., MACHADO, C., SOARES, A. P; MORAIS, N. Perfil escolar e sócio-demográfico dos candidatos ao Ensino Superior: O caso dos estudantes da Universidade do Minho. In A. S. POUZADA, L. S. ALMEIDA, & VASCONCELOS, R. M. (Eds.), Contextos e dinâmicas da vida acadêmica. Guimarães, Portugal: Universidade do Minho, Conselho Acadêmico, p. 219-230, 2002.
ALMEIDA, L. S., GUISANDE, M. A., SOARES, A. P., SAAVEDRA, L. Acesso e Sucesso no Ensino Superior em Portugal: Questões de Gênero, Origem Sócio-Cultural e Percurso Acadêmico dos Alunos. Revista Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 19, n. 3, p. 507-514, 2006. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/prc/a/Rs6tRKTTk48HcVM77ZCYHZK/?lang=pt>; Acesso em nov. 2021.
ANDRGOTTI, A. Como avaliar em tempos de pandemia? Revista Nova Escola, 3. p, 2020. Disponível em: ; Acesso em: out. 2021.
BALMANT, O. Gestão Escolar: Entrevista com Vitor Paro, professor da Faculdade de Educação da USP. Revista Nova Escola, 3. p, 2012. Disponível em: ; Acesso em: nov. 2021.
BARCA, A; PERALBO, M; MUÑOZ, M. A. Atribuciones causales y redimiento académico em alunos de educaión secundaria: um estúdio a partir de la subescala de Atribuciones Causales Multiatribucionales (EACM). Revista Portuguesa de Pedagogia, v. 8, s/n, p. 12-30, 2003.
BRITO, G. S; COSTA, M. L. F. Apresentação – Cultura digital e educação: desafios e possibilidades. Revista Educar em Revista, v. 36, n. 1, p. 1-7, 2020. Disponível em: ; Acesso em: nov. 2021.
CABRAL, I. F. S. A Educação Intercultural na escola e o reconhecimento do outro diferente. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 12, n. 59, p. 1-8, 2004. Disponível em: <https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/icict/9022/2/v12n59%20Sousa%20-%20intercultural.pdf>; Acesso em: nov. 2021.
CÁRIA, N. P; SANTOS, M. P. Gestão e democracia na escola: limites e desafios. Revista Gestão e Avaliação Educacional, v. 3, n. 6, p. 27-41, 2014. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/regae/article/viewFile/13789/pdf_1>; Acesso em: out. 2021.
CARVALHO, M. E. P. Family-school relations: a critique of parental involvement in schooling. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2000.
CARVALHO, M. E. P. Modos de educação, gênero e relações escola–família. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 121, p. 41-58, 2004. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/cp/a/nz4YCkY5vtkF8NKYSsVHWTr/?format=pdf>; Acesso em: nov. 2021.
CASTRO, G. G; ABRAHÃO, C. A. F; NUNES, A. X; NASCIMENTO, L. C. G; FIGUEIREDO, G. L. A. Inclusão de alunos com deficiências em escolas da rede estadual: um estudo sobre acessibilidade e adaptações estruturais. Revista Educação Especial, v. 31, n. 60, p. 93-106, 2018. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/13590>; Acesso em: set. 2021.
DAINEZ, D; SMOLKA, A. L. B. A função social da escola em discussão, sob a perspectiva da educação inclusiva. Revista Educação e Pesquisa, v. 45, n. 1, p. 1-18, 2019. Disponível em: ; Acesso em: dez. 2021.
DORIA, R; ALCANTARA, C. G; LINHARES, R. N. Letramento, multimeios e aprendizagem: reflexões sobre as mídias na educação. Revista idéias & Inovação, v. 5, n. 3, p. 115-126, 2020. Disponível em: ; Acesso em: nov. 2021.
DUBET, F. A. [trad. Neide Luzia de Rezende] Escola e a Exclusão. Cadernos de Pesquisa, v. 10, n.119, p. 29-45, 2001. Disponível em: <http://www3.uma.pt/nunosilvafraga/wp-content/uploads/2009/02/a-escola-e-a-exclusao-francois-dubet.pdf>; Acesso em: ago. 2021.
EURYDICE EUROPEAN UNIT. Key data on education in Europe. Bruxelas, Bélgica: Comissão Europeia, 2003.
FLEURI, R. M. Políticas da diferença: para além dos estereótipos na prática educacional. Revista Educação e Sociedade, v. 27, n. 95, p. 495-520, 2006. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/es/a/Kwkmd6D4VKcmv5tkW7tsvdv/?format=pdf&lang=pt>; Acesso em: out. 2021.
FONTANA, A. R. Gestão escolar democrática: É possível? Revista da Educação do IDEAU, v. 6, n. 14, p. 1-13, 2011. Disponível em: ; Acesso em: out. 2021.
GAGO, J. M; AMARAL, J. F; GRÁCIO, S; RODRIGUES, M. J; FERNANDES, L; RUIVO, B; AMBRÓSIO, T. Prospectiva do Ensino Superior em Portugal. Lisboa, Portugal: Ministério da Educação, Departamento de Programação e Gestão Financeira, 1994.
LACKLAND, A. C; DELISI, R. Students choices of college majors that are gender traditional and non-traditional. Journal of College Student Development, v. 42, n. 1, p. 39-47, 2001. Disponível em: <https://www.researchwithnj.com/en/publications/students-choices-of-college-majors-that-are-gender-traditional-an>; Acesso em: nov. 2021.
MACHADO, F. L; COSTA, A. F; MAURITTI, R; MARTINS, S. C; CASANOVA, J. L; ALMEIDA, J. F. Classes sociais e estudantes universitários: origens, oportunidades e orientações. Revista Crítica de Ciências Sociais, v. 66, n. 1, p. 45-80, 2003. Disponível em: <https://journals.openedition.org/rccs/1140>; Acesso em dez. 2021.
MANSANI, M. 7 pontos para repensar o processo de avaliação durante a pandemia. Revista Nova Escola, 2. p, 2021. Disponível em: ; Acesso em: dez. 2021.
MARINHO, C. C; OMOTO, S. Concepções de futuros professores a respeito da educação inclusiva e educação especial. Revista Educação Especial, v. 30, n. 59, p. 629-642, 2017. Disponível em: ; Acesso em: set. 2021.
MASCARENHAS, S; ALMEIDA, L. S; BARCA, A. Atribuições causais e rendimento escolar: impacto das habilitações escolares dos pais e do gênero dos alunos. Revista Portuguesa de Educação, v. 18, n. 1, p. 77-91, 2005. Disponível em: <https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/2952/1/Prof.%20Leandro%2018%281%29%202005.pdf>; Acesso em: set. 2021.
PAYET, J-P. A escola e a modernidade: o risco da etnicidade, o desafio da pluralidade. Revista Análise Social, v. 40, n. 176, p. 681-694, 2005. Disponível em: <http://analisesocial.ics.ul.pt/documentos/1218711073I8iSI4ek7Jq00QV5.pdf>; Acesso em: dez. 2021.
POESCHL, G; MÚRIAS, C; RIBEIRO, R. As diferenças entre os sexos: Mito ou realidade? Revista Análise Psicológica, v. 21, n. 2, p. 213-228, 2003. Disponível em: <http://publicacoes.ispa.pt/index.php/ap/article/view/111/pdf>; Acesso em: nov. 2021.
RAMOS, N. Sociedades multiculturais, interculturalidade e educação. Desafios pedagógicos, comunicacionais e políticos. Revista Portuguesa de Pedagogia, v. 41, n. 3, p. 223-244, 2007. Disponível em: <https://impactum-journals.uc.pt/rppedagogia/article/view/1647-8614_41-3_11/664>; Acesso em: set. 2021.
ROPOLI, E. A; MANTOAN, M. T. C. T; MACHADO, R. A educação especial na perspectiva da inclusão escolar: a escola comum inclusiva. Cartilha – Ministério da Educação, v. 1, n. 1, 48 p. Brasília, 2010. Disponível em: ; Acesso em: nov. 2021.
SANTOS, D. Fechamento de 2020: para repensar a forma de avaliar. Revista Nova Escola, 2. p, 2020. Disponível em: ; Acesso em: out. 2021.
SANTOS, V. Ensino remoto: como ficam as devolutivas e feedbacks aos alunos? Revista Nova Escola, 3. p, 2020. Disponível em: ; Acesso em: out. 2021.
SOARES, A. P. Transição para o Ensino Superior: construção e validação de um modelo multidimensional de ajustamento de jovens ao contexto universitário. Tese de Doutorado, Universidade do Minho, Instituto de Educação e Psicologia, Braga: Portugal, 2003.
WATANABE, C. A. A; COSTA, V. A. Possibilidades da tecnologia digital de informação e comunicação na educação com perspectivas críticas e emancipatórias. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 12, p. 101015-101020, 2020. Disponível em: ; Acesso em: set. 2021.
ZAJAC, D. Notas escolar de ensino da pandemia. Notas - Escola Preparatória da UFABC, 5 p, 2021. Disponível em: ; Acesso em: set. 2021.