THE IMPORTANCE OF CHILDREN’S LITERATURE FOR THE TRAINING OF STUDENT READERS
THE IMPORTANCE

Palavras-chave

Children’s Literature. Child. Literary literacy. Reading

Como Citar

Kaene da Silva Cabral, V. . (2023). THE IMPORTANCE OF CHILDREN’S LITERATURE FOR THE TRAINING OF STUDENT READERS. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 4(01), 133–156. https://doi.org/10.51249/gei.v4i01.1216

Resumo

this article is the result of a bibliographical and qualitative research and it is proposed to present some reflections on the importance of Child Literature for the development of the language and orality of the child from reading practices and how it can be an opening tool for the their intellectual development and a path to the universe of reading. Reading and bibliographical research on literary literacy and children’s literature have become reflexive axes for the construction of the research corpus composed of two works of the Literacy Program in the Right Age (PAIC). Thus, the analyzes show that reading practices in Children’s Literature are crucial for expanding vocabulary, productions of good oral texts, the taste for reading, critical thinking and gives the child the discovery, the imagination and the creation of the self and the world around you.

https://doi.org/10.51249/gei.v4i01.1216
THE IMPORTANCE

Referências

BERTOLDI, Anderson. Alfabetização científica versus letramento científico: um problema de denominação ou uma diferença conceitual? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 25 e250036, 2020.

CARDOSO, Bruna. Práticas de linguagem oral e escrita na educação infantil. São Paulo: Editora Anzol, 2012.

CASTELAR, Ítalo. A mirabolante invenção de Felisbelo. Fortaleza: SEDUC, 2015

CEARÁ. Secretaria de Educação. Orientações Curriculares para a Educação Infantil. Secretaria de Educação do Estado do Ceará. Fortaleza: SEDUC, 2011.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2000.

CÔRREA, Manuel Luiz Gonçalves. Letramento(s): conceitos de trabalho no ensino. Revista da Anpoll, Florianópolis, v. 1, n. 49, p. 52-66, 2019.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2007.

COSSON, Rildo. Letramento Literário: uma localização necessária. Letras & Letras, Uberlândia v. 31, n. 3, p. 173-187, 2015. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/ index.php/letraseletras/article/view/30644. Acesso em: 10 abr. 2020

COSSON, Rildo. Ensino de literatura, leitura literária e letramento literário: uma desambiguação. Interdisciplinar, São Cristóvão, v. 35, p. 73-92, 2021.

COUTINHO, Afrânio. Que é literatura e como ensiná-la. Notas de teoria literária. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira,1978.

FERREIRA, Raimunda Nonata dos Santos et al. Literatura infantil e o prazer de ler contos de fadas: Recortes da relação do livro e o conceito de criança. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 7, p. 42582-42594, 2020.

GREEN, Bill. English, Rhetoric, Democracy; or, Renewing English in Australia. English in Australia, v. 43, n. 3, p. 35-44, 2008. Disponível em: https://search.informit.com.au/documentSummary. Acesso em: 18 jan. 2023.

LEITE, Gilda Maria. A gotinha Lola. Fortaleza: SEDUC, 2015.

MAIA, Joseane. Literatura na formação de leitores e professores. São Paulo: Paulinas, 2007.

PAULINO, Graça. Letramento Literário: Por Vielas e Alamedas. In: Revista da FACED, n.5, 2001.

SILVA, Aline Luiza da. Trajetória da literatura infantil: da origem histórica e do conceito mercadológico ao caráter pedagógico na atualidade. Revista Eletrônica da Graduação do UNIVEM, Marília, v. 2, n. 2, 135-149, 2009.

SILVA, Gerluce Lourenço da. Práticas de Leitura Literária: uma análise sobre a utilização da Literatura Infantil na promoção do Letramento Literário e na formação do aluno leitor. Fortaleza, 2015.

SILVA, Paulo Vinícius Baptista da; ALCARAZ, Rita de Cássia Moser. Letramento literário crítico racial e políticas de leitura na educação infantil em Curitiba. Revista FAEEBA, Salvador, v. 30, n. 62, p. 118-134, 2002.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

SOUZA, Renata Junqueira de; COSSON, Rildo. Letramento Literário: uma proposta para a sala de aula. Caderno de formação: formação de professores didática dos conteúdos/ Universidade Estadual Paulista, São Paulo, v. 2, p. 101-107, 2011.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Métricas

Carregando Métricas ...