Resumo
The teaching of the Spanish language in public schools over the years has been presenting divergences, as the literature shows itself as a pedagogical proposal for the teaching of Spanish classes, aiming to promote the student to learn a new language, as well as how the application in the classroom allows the student to create ideas and values that, based on the language and the contact with the teacher, can promote the breadth of different literary genres and cultural plurality.
Referências
BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2000. Cap. Os Gêneros do discurso.
CASTANHO, I. R. El texto literario en el desarrollo de la comprensión lectora en niveles iniciales de la enseñanza/aprendizaje de lenguas próximas. Actas del VI Seminario de Dificultades Específicas para la Enseñanza del Español a Lusohablantes: El texto literario en la enseñanza del español como lengua extranjera. São Paulo: Consejería de Educación y Ciencia de la Embajada de a en Brasil, 1998.
CERRILLO TORREMOCHA, Pedro César. Los nuevos lectores: la formación del lector literario. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2007. Disponível em: http://www.cervantesvirtual.com/obra/los-nuevos-lectores-la-formacin-del lectorliterario-0/ Acesso em: 21/01/2016.
COMPAGNON, Antoine. Literatura para quê? Trad. Laura Taddei Bandini. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2009.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Editora Contexto, 2012.
ESCH, Kees Van. La comprensión lectora del español como lengua extrajera: necesidades comunicativas, objetivos y métodos de enseñanza-aprendizaje. Universidade de Nimega (Holanda) 2010
FILLOLA, Antonio Mendonza. Materiales literarios en el aprendizaje de lengua extranjera. Universitat de Barcelona, I.C.E: Horsori Editorial, S.L, 2007.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GOETTENAUER, Elzimar. Espanhol: língua de encontros. In: SEDYCIAS, João (org.). O Ensino do Espanhol no Brasil: passado, presente, futuro. São Paulo: Editora Parábola, 2005.
KLEIMAN, Ângela. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura 5ª ed. Campinas SP: Pontes, 1997.
MENDOZA, A. F. Materiales literarios en el aprendizaje de lengua extranjera. In Cuadernos de Educación 55. Barcelona: Horsori Editorial, S.L., 2007.
MARCUSHI, L.A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A.P; MACHADO, A.R; BEZERRA, M.A. Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros Curriculares Nacionais, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf. acesso em: 15 de jul de 2014
NASCIMENTO, Magnólia Brasil Barbosa. B. do. La literatura de lengua española en los cursos fundamentais y medio: ¿Eso importa? In: CORDEIRO, A. L.; MEDEIROS.
VARGENS, D. P. de; FREITAS, L. M. A. de; VASQUEZ R. P. (Orgs.). Hispanismo no Brasil: reflexões e sentidos em construção. São Carlos: Pedro & João Editores, 2014. p. 157- 176.
ONTORIA, Mercedes. El uso del cortometraje en la enseñanza de ELE. Revistar ed ELE, febrero, 2007.
PINHEIRO-MARIZ, Josilene. Reflexões a respeito da abordagem do texto literário em aula de Francês Língua Estrangeira (FLE). Revista On Line Eutomia Revista de Literatura e Linguística, Recife, UFPE, v. 2, p. 522-537, 2008.
REATTO, Diogo; BICASSO, Cristiane Magalhães. As lendas de Bécquer: uma proposta para a introdução da literatura espanhola nas aulas de espanhol como língua estrangeira. In: Letra Magna. Revista Eletrônica, 2008.
RIO, T. L.; LEITE, V. V. O uso do texto literário nas salas de espanhol/le, 2004. Disponível em: http://www.filologia.org.br/viiicnlf/anais/caderno06-12.html. Acesso em 15 de jun. de 2014.
SANTOS, A. C. El texto literario: aportaciones a la enseñanza el Español como lengua extranjera. Actas del VI Seminario de Dificultades Específicas para la Enseñanza del Español a Lusohablantes: El texto literario en la enseñanza del español como lengua extranjera. São Paulo: Consejería de Educación y Ciencia de la Embajada de España en Brasil, 1998.
SEDYCIAS, J. (Org.) Ensino do espanhol no Brasil: passado, presente, futuro. 1ª Ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.
TRIVINOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução a pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação.1. ed -16. Reimp - São Paulo: Atlas, 2008.
VENTURI, M. A. A Leitura Do Texto Literário No Ensino Fundamental E Médio, 2010. Disponível em: http://www.fflch.usp.br/dlcv/lport/pdf/slp03/21.pdf. Acesso em 05 de jul. de 2014.
YIN, R. K.; Estudo de caso: planejando métodos. Porto Alegre: Bookman, 2012