Resumo
The present work refers to the appreciation of Psychopedagogy within the school environment. It narrates the importance of the role of Psychopedagogy in identifying learning problems, which not always is observed by teachers or pedagogical coordination. In this work it is possible to detect the difficulties that the professional of the area faces inside the school for presenting a more sensitive and clinical look. This essay reports the historical path of Psychopedagogy in Brazil; it highlights an entire theoretical study about the psychopedagogical view within the school. The goal of the work is to understand the role of the Psychopedagogue within educational institutions; it aims knowing the path used by the precursors of Psychopedagogy within Brazil. This essay shows the value of Psychopedagogy within the school environment, in addition to reporting its entire course in Brazil, from the beginning to the present day. This aforementioned work will analyze the path taken by Psychopedagogy.
Referências
ARRABAL, Alejandro Knaesel. Qual a diferença entre uma pesquisa bibliográfica e uma pesquisa documental. Diponível em: http://www.praticadapesquisa.com.br/2011/04/qual-diferenca-entre-uma-pesquisa.html. Acesso em: 08 de Janeiro de 2020.
BARBOSA, LMS. A Psicopedagogia no âmbito da instituição escolar. Curitiba: Expoente; 2001
BARBOSA, LMS. O projeto de trabalho – uma forma de atuação psicopedagógica. Curitiba, Paraná: Gráfica Arins, 1999.
BARNI, E. M.; RODRIGUES, K. G., Intervenção psicopedagógica institucional no ensino fundamental. 2º congresso internacional de educação. Ponta Grosa – Paraná, 2010
BASTOS, Manoel de Jesus. Organização do Sistema Educacional Brasileiro. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Edição 05. Ano 02, Vol. 01. pp 277-286, Julho de 2017
BEZERRA, Juliana. Educação no Brasil. Disponível em: https://www.todamateria.com.br/educacao-no-brasil/. Acesso em: 25 de Out. de 2019.
BOSSA, Nadia A. A Psicopedagogia no Brasil: Contribuições a partir da prática. RS, Artmed, 2007. BRASIL.
BRITES, Luciana. Atuação do Psicopedagogo no distúrbio de aprendizagem. Disponível em: https://neurosaber.com.br/atuacao-psicopedagogo-no-disturbio-de-aprendizagem/. Acesso em: 08 de Janeiro de 2020.
CASTANHO, Marisa Irene Siqueira. Artigo: Competências na Psicopedagogia: um enfoque para o novo milênio. in Revista Psicopedagogia, volume 19 - n.º 59, 2002.
CIPRIANO, Thais. Diagnóstico Psicopedagógico. Disponível em: https://www.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/conteudo/diagnostico/10325. Acesso em: 26 de out. de 2019.
COELHO, Maria Teresa. Problemas de Aprendizagem. Editora Ática, 1999.
CONCEIÇÃO, Cristiane Silva. A importância do Psicopedagogo no ambiente escolar. Disponível em: https://encuentros.virtualeduca.red/storage/ponencias/bahia2018/N4VRxLyXpnAngdSHxFqIoi0Abhk0dcky2LTSTk0l.pdf. Acesso em 31 de Out. 2019.
CÔRTES, Ana Rita Ferreira Braga; RAUSCH, Rita Buzzi. O estado do conhecimento acerca da psicopedagogia escolar no Brasil. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 9. 2009, Paraná
COUTINHO, Kelly. Metodologia de pesquisa TCC: saiba como definir. Disponível em: https://www.tuacarreira.com/metodologia-tcc/. Acesso em: 08 de Janeiro de 2020.
DENZIN, N. K. e LINCOLN, Y. S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K. e LINCOLN, Y. S. (Orgs.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 15-41.
EDUCAÇÃO, Portal da. Trajetória histórica da Psicopedagogia no Brasil. Disponível em: https://www.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/esporte/trajetoria-historica-da-psicopedagogia-no-brasil/45599. Acesso em: 02 de Nov. de 2019.
FAGALI, E. Q., Por que e como a psicopedagogia institucional?. Rev. da As oc. Bras. Psicopedagogia, 17(46), 37-41. 1998
FAGALI, Eloísa Quadros e VALE Z. Psicopedagogia Institucional Aplicada: a aprendizagem escolar dinâmica e construção na sala de aula. Petrópolis: Vozes, 1999.
FERMINO, Fernandes Sisto; BORUCHOVITH, Evely; DIEHL, Tolaine Lucila Fin. Dificuldades de aprendizagem no contexto psicopedagógico. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
FERNANDEZ, Alicia. A inteligência aprisionada. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990
GASPARIAN, Maria Cecília Castro. Contribuições do modelo relacional sistêmico para a psicopedagogia institucional, -São Paulo: Lemos Editorial, 1997.
GONÇALVES, Julia Eugenio Gonçalves. A regulamentação da profissão em psicopedagogia. Revista Cientifica APRENDER. Publicado em 01 de Junho de 2019. Disponível em: http://revista.fundacaoaprender.org.br/?p=171. Acesso em: 30 de outubro de 2019.
GOTTI, Alessandra. Os desafios da Educação brasileira em 2019: linhas e cores. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/15432/os-desafios-da-educacao-brasileira-em-2019-linhas-e-cores. Acesso em: 22 de out. de 2019.
GROPPA, Júlio Aquino.Erro e Fracasso na Escola(Org.) Editora Summus Brasil 1997 4ª edição.
KIGUEL, Sonia Moojen. Reabilitação em Neurologia e Psiquiatria Infantil – Aspectos Psicopedagógicos. Congresso Brasileiro de Neurologia e Psiquiatria Infantil – A Criança e o Adolescente da Década de 80. Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Abenepe, vol. 2, 1983.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo. Editora Cortez. 1994.
MORAES, Rosalina Rocha Araujo. Educação hoje: reflexões críticas. Disponível em: https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/educacao/%20educacao-hoje.htm. Acesso em: 19 de out. de 2019.
NASCIMENTO, Fernanda Domingas do. O papel do Psicopedagogo na instituição escolar. 2013. Trabalho apresentado como requisito parcial para aprovação na disciplina de Psicopedagogia, Curso de Psicologia, Faculdade Integrada Aparício Carvalho (FIMCA), 2013. Disponível em: Acesso em: 23 de out. de 2019.
OLIVEIRA, Priscila. O papel do psicopedagogo Institucional. Disponível em: https://monografias.brasilescola.uol.com.br/pedagogia/o-papel-psicopedagogo-educacional.htm#capitulo_9. Acesso em:09 de Outubro de 2019.
PERES, M. R.; OLIVEIRA, M. H. M. A., Psicopedagogia: limites e possibilidades a partir de relatos de profissionais. Ciências & Cognição, Vol 12: 115-133, 2007
PONTES, Idalina Amélia Mota. Atuação psicopedagógica no contexto escolar: manipulação, não; contribuição, sim. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 27. n. 84, 2010. Disponível em: < http://revistapsicopedagogia.com.br/detalhes/ 196/atuação o-psicopedagógica-no- contextoescolar--manipulação--não--contribuição--sim>. Acesso em 10 de outubro de 2019.
RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1999.
ROCHA, Jocilene Cândido. O papel do psicopedagogo no ambiente escolar. Disponível em: https://www.webartigos.com/artigos/o-papel-do-psicopedagogo-no- ambiente-escolar/152199. Acesso em: 31 de Out. de 2019.
RUBINSTEIN, E.; CASTANHO, M.I. e Noffs, N.A. (2004). Rumos da psicopedagogia brasileira. Rev. Assoc. Bras. Psicopedagogia.
SAHAGOFF, Ana Paula. Pesquisa Narrativa: uma Metodologia para compreender a Experiência Humana. Disponivel em: https://www.uniritter.edu.br/files/sepesq/ arquivos_trabalhos/3612/879/1013.pdf. Acesso em: 10 de Fevereiro de 2020.
SENA; Clério Cézar Batista, SOARES, Mateus. A contribuição do psicopedagogo no ambiente escolar. Disponível em: http://maratavarespsictics. pbworks.com/w/file/fetch/74460590/126-130624014932-phpapp01.pdf. Acesso em: 29 de outubro de 2019.
VIANA, Adriana Beatriz Boto Alves; RIBEIRO, Paulo Eduardo; SOUSA, Paulo Roberto de. Intervenções em Psicopedagogia Institucional no Brasil e na Argentina: Diferentes perspectivas. Disponível em: http://www.eumed. net/rev/cccss/2015/01/psicopedagogia.html. Acesso em 17 de Nov. de 2019.
VISCA, Jorge. Clínica Psicopedagógica. Porto Alegre, Rio Grande do Sul: Artes Médicas, 1987.
WEISS, Maria L. L. Psicopedagogia clínica: Uma visão diagnóstica dos problemas de aprendizagem escolar. 5. Ed. Rio de Janeiro: DP&A, 1997.