Resumo
Learning difficulties have a lot of influence on the life of the child and family, due to the damage they cause in all areas of personal development. This article aims to investigate learning difficulties and teaching strategies applied by educators in a kindergarten located in the city of Porto Alegre/RS. Learning is strongly connected with the family environment, so that a better interaction occurs, there must be a partnership between the school, family and student. For the construction of the aforementioned research, a bibliographical analysis was carried out on the subject and observations of the school and the educator’s didactic work, where it was verified high levels of difficulties due to family and social causes and the teaching methodology.
Referências
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente: Brasília: 1990.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Base da Educação Nacional. Brasília, 1996.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Para a Educação Infantil, 2010.
FURTADO, Ana Maria Ribeiro.Módulo: Dificuldades de Aprendizagem. Vila Velha- ES, ESAB – Escola Superior Aberta do Brasil, 2007.
GARCIA, Regina Leite. O fazer e o pensar dos Supervisores e Orientadores Educacionais. 6.ed. São Paulo: Loyola, 1999.
GARCIA, J.N. Manual de dificuldades de aprendizagem, leitura, escrita e matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE - Revista de Administração de Empresas, São Paulo, 1995.
MORALES, P. A relação professor-aluno. São Paulo: Loyola, 2000.
MINAYO, Maria C.S. Pesquisa social: teoria método e criatividade. 22 ed. Rio de Janeiro; Vozes, 2003.
SERRA, Dayse Carla Gênero. Teorias e práticas da Psicopedagogia Institucional. Curitiba, Paraná: IESDE Brasil, 2012.
SMITH, C E LISA ATRICK. Dificuldades de aprendizagem de A a Z.-Porto alegre: Artmed Editora, 2001.
VASCONCELLOS, Celso S. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político- pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Libertad, 2004
Vygotsky, L. S. Quarta aula: o problema do meio na pedologia. Psicologia USP, 2010. (Original publicado em 1935).
WEISS, L.M.L.L. Psicopedagogia Clínica: uma visão diagnóstica dos problemas de aprendizagem escolar. Rio de Janeiro: D.P & A. 1997.