Resumo
The acquisition of language is part of the historical development of human beings, it is one of the characteristics that differentiates them from other animals. Through language, subjects establish social relationships, express themselves, learn and teach, understand signs and incorporate social standards. However, there are many students who have educational needs related to learning disorders associated with language and communication. This article has the general objective of reflecting on this theme. As specific objectives, it is intended to reflect on the difference between learning problems and difficulties, and to discuss learning disorders and language acquisition. The text was prepared through a literature review, based on articles, books, periodicals, among other materials. It is concluded that the specialized educational service does not have students with learning disorders associated with language and communication as a target audience, however, education professionals, committed to inclusion, must observe and analyze the difficulties that these subjects face and seek ways to to implement a public, free, secular and quality education.
Referências
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei no. 9394, 20 de dezembro de 1996. Brasília, 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 02 fev. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 04, de 2 de outubro de 2009. Institui as Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica – Modalidade Educação Especial.
Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 5 out. 2009.
CIASCA, S. M. Diagnósticos dos distúrbios de aprendizagem em crianças: análise de uma prática interdisciplinar. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Instituto de Psicologia. Universidade de São Paulo, 1991.
CIASCA, S. M. Distúrbios de aprendizagem: proposta de avaliação interdisciplinar. São Paulo, Casa do Psicólogo, 2004.
CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho; ARAÚJO, Rita de Cássia Tibério; AMORIM, Gabriely Cabestré. Atendimento Educacional Especializado: revisão bibliográfica em base nacional. Revista Humanidades, Fortaleza, v. 30, n. 1, p. 68-83, jan./jun. 2015.
FANTACINI, Renata Andrea Fernandes; DIAS, Tárcia Regina da Silveira. Professores do Atendimento Educacional Especializado e a Organização do Ensino para o Aluno com Deficiência Intelectual. Revista brasileira educação especial [online]. 2015, vol.21, n.1, p.57-74. Disponível em: <https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S141365382015000100057&script=sci_abstract& tlng=pt>. Acesso em: 02 fev. 2023.
GIMENEZ, E. H. R. Dificuldades ou distúrbios de aprendizagem? Revista de Educação Londrina, v. 8, n. 8, p. 78-83. Disponível em: < https://revista.pgsskroton.com/index.php/educ/article/view/2214>. Acesso em: 02 fev. 2023.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
MANTOAN, M. T. E. O direito de ser, sendo diferente, na escola. Revista CEJ Conselho da Justiça Federal. Brasília, v.8, n.2, p 36-44, set. 2004.
MENDES, Enicéia Gonçalves. Inclusão marco zero: começando pelas creches. Araraquara: Junqueira & Marin, 2010.
JOSÉ, E. A.; COELHO, M. T. Problemas de aprendizagem. 12 ed. São Paulo, Ática, 2002.
PASIAN, Mara Silvia; MENDES, Enicéia Gonçalves; CIA, Fabiana. Atendimento educacional especializado: aspectos da formação do professor. Cadernos de Pesquisa. [online]. 2017, vol. 47, n. 165, pp. 964-981.
PEDROSO, F. S.; ROTTA, N. T. Transtorno da linguagem. In: ROTTA, N. T.; OHLWEILER, L. RIESGO, R. S. (Org.). Transtornos de aprendizagem: abordagem neurobiológica e multidisciplinar. Porto Alegre, Atmed, 2016.
SMITH, D. D. Introdução à educação especial: ensinar em tempos de inclusão. 5. Ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.
SEABRA JUNIOR, Manoel Osmar; LACERDA, Lonise Caroline Zengo DE. Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógico. Rev. Bras. Educ. [online]. 2018, vol. 23.