Resumo
This article reports experiences of the elective course “ESTUÁRIO DO RIO UNA: ECOLOGICAL AND SOCIALECONOMIC ASPECT”, proposed by ETE CENTRAL BARREIROS, of the medium course, developed in the community of Abreu do Una, carried out in theperiod from February 18 to July 8, 2022, with informal conversation with residents, community teachers and elementary school students, of both sexes, where topics with some characteristics and curiosities of the Mangrove ecosystem and its components such as fauna and flora were addressed; with the aim of knowing and informing the economicandsocio-environmental importance of the mangroves, encouraging preservation, raising awareness of the benefits to maritime and human life, also promoting a reflection on the current state of conservation of the mangroves in the locality inquestion. The results of this study were: seminars, oral presentation with banner and making models.
Referências
ALMEIDA, Paulo Nunes de. 2003. Educação Lúdica: técnicas e jogos pedagógicos. São Paulo: Loyola.
AUSUBEL, D, P. Aquisição e retenção de conhecimentos. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2003.
BRASIL, ATLAS DOS MANGUEZAIS DO BRASIL, Instituto Chico Mendes, ministério do meio Ambiente, Brasília, 2018
BRUINI, Eliane da Costa Disponível em: https://educador.brasilescola.uol.com.br/trabalho-docente/aprendizagem-significativa.htm. Acesso em: 11 de julho de 2022.
Educação Ambiental sobre Manguezais / Org. Marcelo Antonio Amaro Pinheiro, Ana Carolina Biscalquini Talamoni. São Vicente: Campus do Litoral Paulista – Instituto de Biociências, 2018.
DIAS, Genebaldo Freire. 2001. Educação Ambiental: princípios e práticas. São Paulo: Gaia. DOV POR, Prof. Francis: Guia Ilustrado do Manguezal Brasileiro. São Paulo: Adema.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. 2002.
INTERDISCIPLINARIDADE: um projeto em parceria. São Paulo: Loyola., 1994.
Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. São Paulo: Papirus. FERREIRA, Sheila Margarida Moreno. 2007. Os recursos didáticos no processo de ensino- aprendizagem (Os Recursos didáticos no processo de ensino-aprendizagem, estudo de caso da escola secundária Cónego Jacinto). Cidade da Praia, Santiago. Disponível em: http://bdigital.unipiaget.cv:8080/jspui/bitstream/123456789/142/1/Sheila%20Ferreira.pdf. Acesso em 20/11/2022 hora: 12h55min Parâmetros curriculares nacionais. 1997.
Apresentação dos temas transversais, ética / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF.
MOREIRA, M.A. O que é afinal aprendizagem significativa? Revista cultural La Laguna Espanha, 2012. Disponível em: http//Moreira.if.ufrgs/oqueeafianal.pdf. Acesso em: 26/062022.