Resumo
This article was developed through research where bibliographical references were consulted, from a qualitative point of view, in the area of special education, with emphasis on the contribution of specialized educational services for inclusion students, using the reference of Scientific Work Methodology , by the author Gilberto de Andrade Martins. Aiming to understand how collaborative teaching can help in the teaching-learning process. Evaluate the feasibility of implementing collaborative teaching in Brazilian public schools, taking into account the importance of the school inclusion process. It seeks to dialogue with different experienced contexts and identify different possibilities for a better insertion of children and young people with special needs in the school space, including trying to shed light on the pedagogical practices of special education in general terms. It appears that assessment is a construction and investigation process of the teaching-learning process that leads to the origin of specific functional learning disorders and specialized care for the target audience of special education, involving children, family members, teachers( as), health professionals, pedagogues, management team, among others.
Referências
BARONE, L.M.C [et.al]. Psicopedagogia: teorías da aprendizagem. São Paulo, Casa do Psicólogo, 2011.
BUSS. B; GIACOMAZZO, G, F. As interações Pedagógicas na Perspectivas do Ensino Colaborativo (coensino): diálogos com o segundo Professor de turma em Santa Catarina. Rev. Bras. Ed. Esp. Bauru, v. 25. n 4. p. 655-674, Out.-Dez., 2019.
CORDEIRO, Jaime. Didática. São Paulo. Contexto, 2007
CONNERS, C. K. (2009). Diagnóstico e avaliação do TDAH. In C. K. Conners, Transtorno de déficit de Atenção/hiperatividade: As mais recentes estratégias de avaliação e tratamento. Porto Alegre, RS: Artmed.
CONSTITUIÇÃO DA REPÚBLICA FEDERATIVA DO BRASIL DE 1988. Disponível em < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm> Acesso em 23 de fevereiro de 2021.
CUKIER, Rosa. Vida e clínica de um psicoterapeuta. São Paulo. Ágora, 2018.
DECRETO 6571, de 17 de setembro de 2008. Disponível em < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Decreto/D6571.htm.> Acesso em 24de fevereiro de 2021.
KLEINA, Claudio. Tecnologia assistiva em educação especial e educação inclusiva. Curitiba. Intersaberes, 2012.
LAGO, D, C; SOUZA, E, B; ALMEIDA, M, A; ALMEIDA, N, D. Ensino colaborativo com professoras que atendem alunos com deficiência intelectual na rede regular de ensino municipal: Uma análise preliminar. VII encontro da associação brasileira de pesquisadores em educação especial, Londrina de 08 a 10 novembro de 2011 - ISSN 2175-960X – Pg. 759-768.
LOPES, Andreza Carla de Souza. Neuropsicopedagogia. Curitiba. Intersaberes, 2020.
MARTINS, Gilberto de Andrade; THEÓPHILO, Carlos Renato: Metodologia da Investigação Científica para Ciências Sociais Aplicadas. Editora Atlas S.A., 2007
OLIVEIRA, Clarissa Tochetto de; DIAS, Ana Cristina Garcia. Psicoeducação do Transtorno do Déficit de Atenção/Hiperatividade: O Que, Como e Para Quem Informar?. Trends Psychol., Ribeirão Preto , v. 26, n. 1, p. 243-261, Mar. 2018 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pi8832018000100243&lng=en&nrm=iso>. access on 24 Fev. 2021.
SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 21 Edição Revista e Ampliada – e-book digitalizado.
VARA, Maria de Fátima Fernandes. Conhecimentos básicos da deficiência física. Curitiba. Intersaberes, 2020.
VILARONGA, C. R; MENDES, E. G. Ensino colaborativo para o apoio à inclusão escolar: práticas colaborativas entre os professores. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 95. n. 239, p. 139-151, Jan./Apr. 2014.
VILARONGA, C. R. Colaboração Da Educação Especial Em Sala De Aula: Formação Nas Práticas Pedagógicas Do coensino. Tese (Doutorado em Educação Especial) - Centro de Educação e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Carlos. São Carlos. 2014.
ZERBATO, A, P. O papel do professor de educação especial na proposta do coensino. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) - Centro de Educação e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Carlos. São Carlos. 2014.