STRUCTURING AXES THAT GUIDE PEDAGOGICAL PRACTICES
STRUCTURING

Palavras-chave

Interactions, Games, Curriculum Guidelines, Early Childhood Education.

Como Citar

Aparecida Gonçalves Ribeiro, P. ., Frizzera, C. ., Rodrigues de Souza Bassiqueti, E. ., Aparecida Rocha da Silva, E. ., Gouvêa de Souza, E. ., Alessandra dos Santos, F. ., Luzes Galvão, G. ., Aparecida da Silva Moura, M. ., Berbel dos Santos, R. ., Alves de Souza, S. ., Rodrigues de Oliveira, M. ., Costa Wathier dos Santos, J. ., & Aparecida Pereira, F. . (2023). STRUCTURING AXES THAT GUIDE PEDAGOGICAL PRACTICES: INTERACTIONS AND PLAY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 4(04), 309–326. https://doi.org/10.51249/gei.v4i04.1506

Resumo

This article aims to reflect on the importance of games and interactions as guiding principles of educational practices in Early Childhood Education, being indispensable for the construction of meaningful learning in the school environment. Therefore, the research is based on the main advances established in legislation and addresses interactions and games in the school context as fundamental axes of pedagogical practice. In this sense, it is based on bibliographical research with a qualitative approach. To this end, bibliographical research was carried out on sites such as Google Scholar, SciELO, among others relevant to the subject, in order to have a basis, the National Curricular Guidelines for Early Childhood Education, National Common Curricular Base, articles, monographs and dissertations with publications on the theme. In this light, we can say that the theme is relevant, indispensable and extremely relevant, since games and interactions contribute to the development of children with such intensity and in such a remarkable way that they represent a solid foundation for their entire lives and it is the It is from early childhood education that it is possible to form good, thinking citizens who are mainly committed to society.

https://doi.org/10.51249/gei.v4i04.1506
STRUCTURING

Referências

ALMEIDA, Anne. Ludicidade como instrumento pedagógico. Disponível em: . Acesso em: http://www.cdof.com.br/recrea22.htm 15/03/2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação, Brasília, DF: MEC, 2017.

CERIZARA, Walter L.. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. São Paulo: Sumais Editorial, 2001.

EDUCACIÓN y conocimiento: eje de la transformación productiva con equidad. Santiago del Chile: Cepal: Publicación de las Naciones Unidas, 1992.

FORTES, Alexandre. et al. Cruzando Fronteiras: novos olhares sobre a história do trabalho. São Paulo: Editora Perseu Abramo, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática.

GASPAR, Alessandra Silva. O lúdico na Educação Física Infantil. 2011.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2011. Disponível em: http://www.uel.br/cef/demh/.../alessandra_gaspar_lef200_2011.pdf . Acesso em: 15/03/2023.

HOBSBAWM, E. J. Mundos do trabalho: novos estudos sobre história

KISHIMOTO Tisuko Morchida. O Jogo e a Educação Infantil. São Paulo. Ed. Pioneira, 2003.

LIMA, Nelson. P. Educação lúdica: técnicas e jogos pedagógicos. São Paulo: Ed. Loyola, 2008.

MODESTO, Monica Cristina; RUBIO, Juliana de Alcântara Silveira. A Importância da Ludicidade na Construção do Conhecimento. São Paulo: São Roque. 2014.

ROUSE, William; MORRIS, Nancy. On looking into the black box: prospects and limits in the search for mental models. Psychological Bulletin, Washington, v.100, n. 3, p. 349-363,1986.

SANTOS, Santa Marli Pires dos. Brinquedo e infância: um guia para pais e educadores. Rio de Janeiro: Vozes, 1999.

SCHMIDT, M. A. M. S. Cognição histórica situada: que aprendizagem histórica é esta? In: SCHMIDT, M. Auxiliadora/ BARCA, Isabel. (Orgs.). Aprender História: Perspectivas da Educação Histórica. Ijuí: Unijuí, 2009.

SILVA, Francisco; SANTOS, Jean; FERNANDES, Márcia. BNCC e o Currículo de História: interpretações docentes no contexto da prática. Currículo Sem Fronteiras, v. 19, p. 1011-1025, 2019.

VELASCO, Cacilda Gonçalves. Brincar: o despertar psicomotor. Rio de Janeiro: Sprint Editora, 1996.

VOSNIADOU, Stella. Capturing and modeling the process of conceptual.

VYGOTSKY, L.S. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes. 1984.

VYGOTSKY, L.S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes. 1989.

WINNICOTT, D. W. O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago, 1975/1995.

BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, MEC/SEF, 1998

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília : MEC, SEB, 2010

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. BRASIL.

KISHIMOTO, Tizuco Morchida. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 7 ed. São Paulo: Cortez, 1996.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Métricas

Carregando Métricas ...