THE SONG AS A CHILDREN'S WELCOME LANGUAGE
THE SONG

Palavras-chave

Early Childhood Education. Songs. Reception.

Como Citar

Alessandra dos Santos, F. ., Frizzera, C. ., Rodrigues de Souza Bassiqueti, E., Aparecida Rocha da Silva, E. ., Gouvêa de Souza , E. ., Aparecida Pereira, F. ., Luzes Galvão, G. ., Costa Wathier dos Santos, J. ., Rodrigues de Oliveira , M. ., Aparecida da Silva Moura , M., Aparecida Gonçalves Ribeiro, P. ., Berbel dos Santos, R., & Alves de Souza, S. . (2023). THE SONG AS A CHILDREN’S WELCOME LANGUAGE. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 4(04), 585–608. https://doi.org/10.51249/gei.v4i04.1547

Resumo

The objective of this article was to analyze, through a bibliographical research, the contributions that the songs can provide in the development and reception of children who enter kindergarten, such an important phase for motor, cognitive and affective development. The entry of a child into daycare or preschool is a remarkable moment for the child and his family. This is a routine change that requires careful planning by both the family and the pedagogical team of the institution that will host them. The child needs to have his adaptation process to the new routine respected in the most diverse aspects. Therefore, the songs are a playful tool that will help the child to feel welcomed, attracted, respected, and included in this new living space. The use of musicality will also help the educator in the teaching-learning process, as the songs instigate the development of attention, speech, respect among students, body expression, socialization, vocabulary expansion, motor skills and many others, thus promoting, the integral development of children. The songs can be presented in the most diverse ways, such as through electronic sound devices, but on the occasion, we will emphasize the work developed with the use of voice and gestures as an instrument of acceptance, affection and socialization.

https://doi.org/10.51249/gei.v4i04.1547
THE SONG

Referências

AHMAD. Laila Azize Souto, Um breve Histórico da Infância e da Instituição de Educação Infantil P@rtes (São Paulo). V.00 p.eletrônica. Junho de 2009. Disponível em . Acesso em: 06 de mai. 2016.

ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família. Rio de Janeiro. LTC, 1978.

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: LTC, 1981.

BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para o ensino fundamental. Brasília,

BRASIL. Governo. Estatuto da criança e do adolescente. Lei federal n. 8.069 de 13 julho 1990.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria da Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília, 1998. 3 v. Disponível em: «http://portal.mec.gov.br/seb/

arquivos/pdf/volume3.pdf». Acesso em: 27/06/2021.

BRÉSCIA, Vera Pessagno. Educação musical: bases psicológicas e ação preventiva. Campinas: Átomo, 2003.

CARTAXO, Simone Regina Manosso. Pressupostos da Educação Infantil. Curitiba Interssaberes,2013.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A. e SILVA, R. da. Metodologia Científica. 6ª ed. São Paulo: Editora Pearson Prentice Hall, 2007.

CHIARELLI, L. K. M.; BARRETO, S. DE J. A importância da musicalização na educação infantil e no ensino fundamental: a música como meio de desenvolver a inteligência e a integração do ser. Revista Recre@rte. n. 3, 2005

CRAIDY, C. M.; KAERCHER, G. E. P. da S. Educação Infantil: Pra que te quero?. Porto Alegre: Artmed, 2001.

DELORS, Jacques. Educação–Um Tesouro a Descobrir. São Paulo: Cortez, 1998.

KRAMER, Sônia. A política do Pré–escolar no Brasil: a arte do disfarce. 3. ed. Rio de Janeiro: Dois Pontos, 1978.

KUHLMANM JR, Moyses. Educação Infantil e Currículo. In. FARIA, Ana Lúcia Goulart de e PALHARES, Marina Palhares. Educação Infantil Pós-LBD: rumos e desafios. 6. ed. Campinas, SP: Autores associados, 2007.

LIMA, Elvira Cristina de Azevedo Souza. A Atividade da Criança na Idade Pré-Escolar. Série Idéias, n. 10. São Paulo: FDE, 1992.

LOUREIRO, Alicia Maria Almeida. O ensino de música na escola fundamental. Campinas, SP: Papirus, 2003. (Coleção Papirus Educação)

MARCONI, M. A.; LAKATOS, Metodologia Cientifica: Ciência e Conhecimento cientifico, Métodos Científicos, Teoria, Hipóteses e Variáveis e Metodologia Jurídica, 5ª ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. V. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração e interpretação de dados. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MÁRSICO, Leda Osório. A criança e a música: um estudo de como se processa o desenvolvimento musical da criança. Rio de Janeiro: Globo, 1982.

MARTINS FILHO, Altino José. Crianças e adultos: marcas de uma relação. In: MARTINS FILHO, Altino José. (et. al.). Infância Plural: crianças do nosso tempo. Porto Alegre: Mediação, 2006, p. 13-37.

MENDES, Rosa Emília de Araújo. Maternal: primeiros passos. Coletânea Pré-Escola 2003.

ORTIZ, Cisele & CARVALHO, Maria Teresa Venceslau. Interações: ser professor de bebes – cuidar, educar e brincar, uma única ação. Coleção Interações, São Paulo: Blücher, 2012.

RAU, Maria Cristina Trois Dornelles. Educação Infantil: Práticas pedagógicas de ensino e aprendizagem. Curitiba: Inter Saberes, 2012.

SEABRA, Karla; SOUSA, Sandra. Educação Infantil. Volume único. Rio de Janeiro: Fundação CECIERJ, 2010.

SEKEFF, M. de. L. Da música, seus usos e recursos. São Paulo, UNESP, 2002.

MARCONI, M.A.; LAKATOS, E.M. Metodologia Científica. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2004.

TRUJILLO, Alfonso Ferrari. Metodologia da ciência. 2. ed. Rio de Janeiro: Kennedy, 1974.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Métricas

Carregando Métricas ...