Resumo
Scientific studies seek to understand the effects of youth protagonism in the educational environment, as well as analyzing the most relevant issues of this phenomenon, such as the need to make the curriculum more flexible and contextualize teaching with the local reality of young people. In this context, the objective of the present study is to analyze the importance of practices that promote youth protagonism in high school. To achieve this objective, a bibliographical review of theses, dissertations and scientific articles collected on Google Scholar was carried out, using the keywords: youth protagonism and high school, in addition to books that deal with this topic. The research indicates that youth protagonism worked in high school is a tool that transforms the learner into a more critical and reflective autonomous subject in the face of the knowledge disseminated in the classroom and in training itineraries that aim to make the curriculum more flexible.
Referências
Azevedo, MA., Silva, CD., e Medeiros, DLM. (2015). Educação profissional e currículo integrado para o ensino médio: elementos necessários ao protagonismo juvenil. Holos, 31(4), 77-88.
Brasil. (2017). Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Recuperado em 11 de setembro de 2013 de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm
Canuto, MB., e Oliveira, MB. (2023). Sentidos de protagonismo juvenil e projeto de vida na BNCC Ensino Médio. Ensino em Perspectivas, 4(1), 1-20.
Costa, CGS. (2020). BNCC, flexibilização curricular e protagonismo juvenil: movimentos atuais de “construção” do ensino médio brasileiro, a partir da lei 13.415/2017. Dossiê Diálogos em Educação, 14(23), 43-60.
Oliveira, MB., e Oliveira, EFA. (2017). Demandas e protagonismo juvenil: políticas curriculares no ensino médio. Holos, 33(3), 185-195.
Pereira, AMO., Kuenzer, AZ., e Teixeira, AC. (2019). Metodologias ativas nas aulas de Geografia no Ensino Médio como estímulo ao protagonismo juvenil. Educação, 44, 1-23.
Silva, DNS. (2020). Protagonismo juvenil na pesquisa científica: um relato de experiência com jovens do Ensino Médio. Rev. Bra. Ens. Médio, 3, 1-11.
Silva, FSM., Santos, JMCT., e Silva, MK. (2023). Protagonismo juvenil na política do Novo Ensino Médio. Rev. Pemo, 5, 1-23.
Silva, RRD. (2023). A questão do protagonismo juvenil no Ensino Médio brasileiro: uma crítica curricular. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., 31(118), 1-22.
Zacariotti, M. (2020). Quando as juventudes falam: percepções sobre o Ensino Médio e o protagonismo juvenil. Palmas: EDUFT.