Resumo
The present article has as objective to carry out a bibliographical survey on the history of education regarding school exclusion and the search for the socio-educational inclusion of students who need specialized accompaniment for an inclusive education that allows the true inclusion of the individual in the social environment to which this is inserted as the protagonist of this process of legal claim of their rights. In this way, we tried to bring up a different perspective and with new approaches to the teachers involved in this process so that they are prepared and oriented with technical basis to experience this new demand in the educational context of Brazil.
Referências
AZEVEDO, Fernando de; LEMME, Pascoal. A reconstrução educacional no Brasil, ao povo e ao governo: manifesto dos pioneiros da educação nova. São Paulo: Cia. Ed. Nacional, 1932.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 3 ed. Lisboa- Portugal: Edições 70, 2004.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Comemorando o “manifesto dos Pioneiros da educação nova/ 32”. Polígrafo. [ S.l], [5. ed.]. 1982.
GADOTTI, Moacir. Concepção dialética da educação. 4 ed. São Paulo: Cortez, 1986.
_________. Educação brasileira: uma primeira aproximação: orientação do trabalho na escola, alguns pressupostos. São Paulo: Ática. 1993.
GRESSLER, Alice Lori. Introdução à Pesquisa: Projetos e Relatórios. 6. Ed. São Paulo: Loyola, 2007
LAKATOS E.M., MARCONI M.A. Fundamentos de metodologia científica. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2006.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 6 ed. São Paulo: Heccus Editora, 2013.
_________. Pedagogia e pedagogos, para que? 12 ed. São Paulo: Cortez, 2010.
MARTINS, Lúcia de Araújo Ramos-[et al.]. Inclusão: compartilhando saberes. 5 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
MESSEDER, Hamurabi. Entendendo a LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional lei nº 9.394/1996. 3 ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.
OLIVEIRA, Márcia Denise Marques de. Educação inclusiva: concepções e práticas na perspectiva de professores. Brasília: Editora Aplicada, 2010.
PILETTI, Claudino. História da educação: de Confúcio a Paulo Freire. São Paulo: Contexto, 2012.
PILETTI, Nelson. Estrutura administrativa do ensino brasileiro: estrutura e funcionamento do ensino fundamental. 25 ed. São Paulo: Ática, 1999.