WEAVING PATHS TOWARDS THE INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISTIC SPECTRUM DISORDER
WEAVING

Palavras-chave

Inclusion. Regular education. Autism Spectrum Disorder.

Como Citar

Fernanda Wunder da Silva, K. . (2024). WEAVING PATHS TOWARDS THE INCLUSION OF STUDENTS WITH AUTISTIC SPECTRUM DISORDER. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 5(01), 01–17. https://doi.org/10.51249/gei.v5i01.1813

Resumo

This text aims to reflect on the first moments of inclusion in regular education of students who have a diagnosis of Autism Spectrum Disorder, listing some possible alternatives for the moment, taking into account the characteristics inherent to the disorder, also mentioning the feelings initials of teachers, colleagues, family members and the feelings experienced by the student himself. It points out that inclusion can happen when those involved are open and available for new learning, for building new knowledge and new ways of teaching. It also points out suggestions, possible trajectories, providing reflection on teaching practice in an inclusive environment, highlighting the importance of the teacher’s role in the success of inclusion when in partnership with the family and with a view that goes beyond the pathology, which thinks about the subject’s potential and learning possibilities.

https://doi.org/10.51249/gei.v5i01.1813
WEAVING

Referências

CHIOTE, Fernanda de Araújo Binatti. Inclusão da criança com autismo na educação infantil: trabalhando a mediação pedagógica. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2013.

CUNHA, Eugênio. Autismo na escola: um jeito diferente de aprender, um jeito diferente de ensinar. Ideias e práticas pedagógicas. 2 edição. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2013.

CUNHA, Eugênio. Autismo e Inclusão: psicopedagogia e práticas na escola e na família. 5 ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2014.

EIZIRIK, Marisa Faermann. Educação e Escola: a aventura institucional. Porto Alegre: Editora AGE, 2001.

KUPFER, Maria Cristina. Educação para o futuro: psicanálise e educação. São Paulo: Escuta, 2007.

SANTOS, José Ivanildo F. dos. Educação Especial: Inclusão Escolar da criança autista. São Paulo: All Print Editora, 2011.

SILVA, Ana Beatriz Barbosa; GAIATO, Mayra Bonifácio; REVELES, Leandro Thadeu. Mundo Singular: entenda o autismo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.

SILVA, Karla Fernanda Wunder da. Transtorno do espectro autista: diálogos e respeito do sujeito que aprende. In: Kraemer, Graciele Marjana; LOPES, Luciane Bresciani; SILVA, Karla Fernanda Wunder d (Orgs). A educação das pessoas com deficiência: desafios, perspectivas e possibilidade. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022.

VASQUES, C. K. & BAPTISTA, C. R. Transtornos Globais do Desenvolvimento e Educação: Um discurso sobre possibilidades. In. Seminário Internacional de Educação Intercultural, Gênero e Movimentos Sociais, 2, 2003, Florianópolis. Anais ... Florianópolis: UFC, 2003. Disponível em:.Acesso em:16 jun. 2008.

Zilbovicius, M., Meresse, I., & Boddaert, N.. (2006). Autismo: neuroimagem. Brazilian Journal of Psychiatry, 28, s21–s28. https://doi.org/10.1590/S1516-44462006000500004

Downloads

Não há dados estatísticos.

Métricas

Carregando Métricas ...