THE IMPORTANCE OF PLAY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND ITS BENEFITS IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS
THE IMPORTANCE

Palavras-chave

Child education; Ludic; To play; Teaching and learning.

Como Citar

Alves Marinho, E. . (2024). THE IMPORTANCE OF PLAY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND ITS BENEFITS IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 5(01), 294–305. https://doi.org/10.51249/gei.v5i01.1893

Resumo

In Brazil, playfulness was implemented in Early Childhood Education as a tool to support teaching after the introduction of Escola Nova, recognizing playing as a component of childhood and human development. Through playfulness in Early Childhood Education it is possible to work on the development of the field of affective, emotional, intellectual, physical and social growth, stimulating activities that focus on the intellectual and emotional development of children. The objective of this study is to build a literature review on the importance of play in the teaching-learning process in Early Childhood Education, discussing its benefits during the educational process. The present study is a bibliographical study, an integrative literature review. Articles published between 2018 and 2023, in Portuguese and English, available in full text, were included. Secondary source data from the public domain was used, that is, the research does not pose any risk, therefore, there was no need to submit it to the Ethics Committee. After careful analysis of the available literature, 07 articles were selected to compose this study. It was observed that the authors argue that it is in childhood that children have a naturally playful interpretation of the world, perceive this demand and develop auxiliary teaching strategies that contribute to the teaching-learning process. In the early years, children tend to learn intuitively, where play can be used in the most different curricular subjects to enhance the teaching-learning process. Thus, this teaching strategy has proven to be successful, as it enables the development of skills that enhance the learning process such as perception, memorization, attention and sensation. In this way, it can be concluded that play is an important strategy for developing education in a dynamic, attractive and effective way. Its numerous benefits in the teaching-learning process highlight the importance of its inclusion in the school space.

https://doi.org/10.51249/gei.v5i01.1893
THE IMPORTANCE

Referências

ALVARENGA, M. E.; PAINI, L. D. A contribuição da ludicidade na educação infantil. Cadernos de Pós-graduação, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 253-267, jan./jun. 2021.

ARAUJO, F. R. D. et al. A ludicidade na educação infantil: a aprendizagem se desenvolve através do ato de brincar. RECIMA21 –Ciências Exatas e da Terra, Sociais, da Saúde, Humanas e Engenharia/Tecnologia. v.4, n.9, 2023.

AQUINO A. S.; COUTINHO, D. J. G. Brincadeira e aprendizagem: uma reflexão acerca do brincar na educação infantil. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação-REASE. São Paulo, v.9.n.07.2023.

BRASIL. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Formação pessoal e social. Brasília: MEC, volume 1, 2, 1998

COELHO, M. F. S.; MENEZES, A. M. C. Lúdico na Educação Infantil: Aprender com o Brincar. Rev. de Psicologia. v.16. n. 63. P.560-569. 2022.

COSTA, Maria Cristiane Alves. et al. O lúdico na Educação Infantil: Jogar, brincar, uma forma de educar. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 05, v.8, n.5. p. 173-187. 2020.

FARIA, A. F. M. A importância da ludicidade na educação infantil. Revista Evolução. Ano III - Nº 27. 2022.

MORAES, K. A. S.; PEREIRA, D. S.; SOUZA, C. A. A importância da ludicidade no processo de ensino-aprendizagem na educação infantil. Instituto Saber de Ciências Integradas. 2021

PEREIRA, M. F. S.; LIMA, A. P. T.; PEREIRA, A. M. S. A importância da ludicidade na educação infantil para o processo de ensino aprendizagem. Braz. J. of Develop.,Curitiba, v.6, n.10,p. 82320-82329. 2020.

PESSANHA, L. S. J. O lúdico como facilitador no processo de ensino-aprendizagem na educação infantil. Revista Humanidades e Inovação v.8, n.34. 2021.

RODRIGUES, A. F. R.; CARRETTA, A. S. J.; GENTIL, V. K. O lúdico como estratégia do processo de ensino-aprendizagem. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.7, n.1, p.82-87. 2021.

SILVA, A. B. O lúdico como ferramenta no processo de ensino e aprendizagem na educação infantil. Temáticas em Educação: Metodologias e Aprendizagens – Capítulo 7: O lúdico como ferramenta no processo de ensino e aprendizagem na educação infantil. Editora Ducere. v.1. 2022.

SANTOS, S. P. A importância do lúdico nas séries iniciaise sua contribuição para aprendizagem. REBENA- Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem. v.6, p.417-428. 2023.

SOUZA, Marcos L. Praticas Lúdicas na Educação Infantil: A importância do brincar na Educação Infantil. Clube de Autores (managed) – 2018.

SOUZA, L. O. S. et al. A importância do lúdico na educação infantil. Editora Cientifica Digital. 2021.

SOUZA, L. C. A importância da ludicidade na educação infantil. REVISTA UNIFICADA – Fauesp. v.5, n.4. 2023.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Métricas

Carregando Métricas ...