EVALUATION OF LEARNING IN HIGH SCHOOL
EVALUATION (Português (Brasil))

Keywords

Education, Assessment instruments, Students, Trend study

How to Cite

Benvindo de Souza, C. (2024). EVALUATION OF LEARNING IN HIGH SCHOOL: SCIENTIOMETRIC INDICATORS. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 5(01), 183–194. https://doi.org/10.51249/gei.v5i01.1867

Abstract

The assessment of learning of high school students has historically been limited to tests, which does not contribute to satisfactory cognitive levels. The present study aimed to analyze the literature on learning assessment aimed at secondary education in Brazil. We use scientometrics to track publications in the Web of Science and SciELO Citation Index databases. Basically, we seek to describe the patterns and trends of studies on this topic. The results highlight nine works published between 2011 and July 8, 2022. The researchers were from institutions in the Northeast, Southwest, North and South of Brazil. Disciplines such as Chemistry and Biology were those that developed the most research emphasizing the assessment of learning. Generally, researchers agreed on the importance of changing the way students are assessed. This research therefore encourages researchers to develop more studies on learning assessment in different school subjects. Furthermore, it is considered necessary to publish works in English so that there is greater circulation of information.

https://doi.org/10.51249/gei.v5i01.1867
EVALUATION (Português (Brasil))

References

Assis, R. A., Bittar, B. B., Amorim, N. P. L., Carrasco, G. H., Silveira, E. D. R., Benvindo-Souza, M., & Santos, L. R. D. S. (2022). Studies about Snake Peptides: a Review about Brazilian Contribution. Brazilian Archives of Biology and Technology, 65.

Benvindo-Souza, M., Assis, R. A., Oliveira, E. A. S., Borges, R. E., & Santos, L. R. D. S. (2017). The micronucleus test for the oral mucosa: global trends and new questions. Environmental Science and Pollution Research, 24(36), 27724-27730. https://doi.org/10.1007/s11356-017-0727-2

Benvindo-Souza, M., Oliveira, E. A. S., Assis, R. A., Santos, C. G. A., Borges, R. E., e Silva, D. D. M., & de Souza Santos, L. R. (2020). Micronucleus test in tadpole erythrocytes: trends in studies and new paths. Chemosphere, 240, 124910. https://doi.org/10.1016/j.chemosphere.2019.124910

Cavalcante, V. C., Gomes, C. C. C., & Souza, J. (2020). Avaliação da aprendizagem e o direito de aprender nas escolas de alagoas–como se sentem os estudantes?. Humanidades & Inovação, 7(8), 545-556.

Correia, P. R. M., Silva, A. C. D., & Romano Junior, J. G. (2010). Mapas conceituais como ferramenta de avaliação na sala de aula. Revista Brasileira de Ensino de Física, 32, 4402-1. https://doi.org/10.1590/S1806-11172010000400009

da Silva, RA, & de Vasconcelos, FCGC (2022). Learning through chemistry simulations: an analysis of cognitive skill levels. Education and Information Technologies, 6967–6987. https://doi.org/10.1007/s10639-022-10911-1

de Mattos, R. R., & Machado, C. J. (2014). Análise dos instrumentos de avaliação da aprendizagem de Biologia na educação de jovens e adultos (EJA) de União da Vitória-PR. Revista Ensino & Pesquisa, v.12, n.01.

Dias, A. L., Silva, D. M. D. S. C., & Neres, F. F. (2022). Avaliação da aprendizagem segundo o olhar de educadores e educandos do ensino médio. Humanidades & Inovação, 9(3), 147-158.

Duarte, C. E. D. L. (2015). Avaliação da aprendizagem escolar: como os professores estão praticando a avaliação na escola. Holos, 8, 53-67. https://doi.org/10.15628/holos.2015.1660

Freitag, I. H. (2017). A importância dos recursos didáticos para o processo ensino-aprendizagem. Arquivos do MUDI, 21(2), 20-31.

Lemos, P. S., & Sá, L. P. (2013). A avaliação da aprendizagem na concepção de professores de química do ensino médio. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 15, 53-71. https://doi.org/10.1590/1983-21172013150304

Kulczycki, E., Guns, R., Pölönen, J., Engels, T. C., Rozkosz, E. A., Zuccala, A. A., Bruun, K., Eskola, O., Starcic, A. I., Petr, M., & Sivertsen, G. (2020). Multilingual publishing in the social sciences and humanities: A seven‐country European study. Journal of the Association for Information Science and Technology, 71(11), 1371-1385. https://doi.org/10.1002/asi.24336

Lima, M. A. S, Monteiro, Á. C., Melo Leite Junior, A. J., de Andrade Matos, I. S., Alexandre, F. S. O., Nobre, D. J., Monteiro, A. J., & da Silva Júnior, J. N. (2019). Game-based application for helping students review chemical nomenclature in a fun way. 96(4):801-805. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.8b00540

Nunes, A. E., & de Lacerda, F. K. D. (2021). O uso de Podcast no ensino-aprendizagem de Biologia: um estudo com estudantes de Ensino Médio. Revista Interdisciplinar Parcerias Digitais, 4(4).

Pedroso, T. M. A., Benvindo-Souza, M., de Araújo Nascimento, F., Woch, J., Dos Reis, F. G., & de Melo e Silva, D. (2022). Cancer and occupational exposure to pesticides: a bibliometric study of the past 10 years. Environmental Science and Pollution Research, 29(12), 17464-17475. https://doi.org/10.1007/s11356-021-17031-2

Pereira, L. F., Barroso, M. T., & Oliveira, F. J. V. E. (2021). A metodologia ativa POGIL para a compreensão conceitual do equilíbrio químico no ensino médio. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias: Góndola, Ens Aprend Cienc, 16(2), 294-311.

Pinto, M. A., Oliveira, E. H., Costa, T. L., Passito, A., Carvalho, L. S., & Oliveira, D. B. (2022, April). Uma proposta para utilização da metodologia POGIL no ensino de programação: estudo piloto. In Anais Estendidos do II Simpósio Brasileiro de Educação em Computação (pp. 05-06). SBC. https://doi.org/10.5753/educomp_estendido.2022.19394

Pranckutė, R. (2021). Web of Science (WoS) and Scopus: The titans of bibliographic information in today’s academic world. Publications, 9(1), 12. https://doi.org/10.3390/publications9010012

Santos, D. A. D., & Alliprandini, P. M. Z. (2018). The promotion of the use of cognitive strategies in high school students. Psicologia Escolar e Educacional, 22, 535-543. https://doi.org/10.1590/2175-35392018033143

Stueber, K., Silveira, F. X. D., & Teixeira, M. D. R. F. (2022). Open Science, open access: literature review of the scientific communication about Covid-19 on the SciELO platform (2020). Saúde em Debate, 46, 348-367. https://doi.org/10.1590/0103-11042022E124I

Wiebusch, A., de Abreu Miranda, G., & Wiebusch, E. M. (2019). As percepções de estudantes do ensino médio sobre a avaliação da aprendizagem. Redin-Revista Educacional Interdisciplinar, 8(1).

Zenorini, R. D. P. C., Santos, A. A. A. D., & Monteiro, R. D. M. (2011). Motivation for learning: the relation with students performance. Paidéia (Ribeirão Preto), 21, 157-164. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2011000200003

Zózimo, M. A. D., & de Moraes, L. B. (2019). Construção e uso de maquetes no ensino de conteúdos de geografia física. Anais do 14° Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia: políticas, linguagens e trajetórias, 1445-1456.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...