LITERARY LITERACY
PDF (Português (Brasil))

Keywords

literary literacy, direct teaching, reading mediation, readers formation, pedagogical practices

How to Cite

Eduardo Braga, C. . (2024). LITERARY LITERACY: TEACH OR MEDIATE READING?. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 5(05), 301–309. https://doi.org/10.51249/gei.v5i05.2256

Abstract

The work entitled "Literary Literacy: Teaching or Mediating Reading?" Carlos Eduardo Braga explores the importance of literary literacy in the educational context. The research addresses the dichotomy between direct teaching and the mediation of reading, investigating which approach is most effective in the formation of critical and proficient readers. The study highlights the relevance of literary literacy for the cognitive, emotional and social development of students, and proposes an analysis of pedagogical practices that can promote a more engaged and autonomous reading environment. The methodology used is bibliographic research, with literature review of renowned authors in the area.

https://doi.org/10.51249/gei.v5i05.2256
PDF (Português (Brasil))

References

ARAÚJO, Viviane Aires. O professor mediador de leitura no ensino fundamental e médio: uma influente atuação para promover o letramento literário na escola.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Global Editora, 2007.

COLOMER, Teresa. Introdução à literatura infantil e juvenil atual. Global Editora, 2017.

COLOMER, Teresa. Introducción a la literatura infantil y juvenil. Madrid: Síntesis, 2010.

COLOMER, Teresa; ministério da educação/secretaria da educação básica. As crianças e os livros. BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Coleção leitura e escrita na educação infantil, v. 1, 2016.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. Editora Contexto, 2010. COSSON, Rildo. Paradigmas do ensino da literatura. Editora Contexto, 2020. LAJOLO, Marisa. Literatura: ontem, hoje, amanhã. SciELO-Editora UNESP, 2018.

LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira: uma nova/outra história. PUCPRess, 2017.

MOTA, Rildo José Cosson. A prática da leitura literária na escola: mediação ou ensino?. Nuances: estudos sobre Educação, v. 26, n. 3, p. 161-173, 2015.

PINHEIRO, Alexandra Santos. O ensino de literatura: a questão do letramento literário. Leitura e escrita na América Latina: teoria e prática de letramento (s) Dourados: Ed. UFGD, p. 37, 2011.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...