ANALYSIS OF THE TREATMENT OF TEXTUAL PRODUCTION IN THE PORTUGUESE LANGUAGE BOOK FOR THE 9th YEAR OF ELEMENTARY SCHOOL
ANÁLISE DO TRATAMENTO

Keywords

Book, text, text production, language design, interaction

How to Cite

Fernandes Soares, M. . (2021). ANALYSIS OF THE TREATMENT OF TEXTUAL PRODUCTION IN THE PORTUGUESE LANGUAGE BOOK FOR THE 9th YEAR OF ELEMENTARY SCHOOL. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 2(05). https://doi.org/10.51249/gei.v2i05.554

Abstract

This study aimed to analyze how textual production is given in a textbook from the 9th grade of elementary school, identifying which language concept is present in this topic. In the 9th year it is expected that the student has already developed a critical sense and one of the ways to materialize it is through textual production. Thus, it is expected that the texts produced by them make sense to those who read them and become part of the construction of the world of speakers and interlocutors. The textbook is an element present in the classroom, and for this reason it was the object of analysis in this article. By mapping the units of the copy, it is possible to observe how the textual production proposals are arranged, the textual genres to be produced and the guidelines on how to produce them. The analyzes had as theoretical basis the concepts of what is text presented by Marcuschi (2008) and Medeiros (2008). The concepts of language discussed by Brasil (1998), Geraldi (2011) and Travaglia (1996). The third conception that treats language as interaction was also the basis, in particular. In the methodology, qualitative analysis was used because it values ​​the quality of the object and not numerical values ​​discussed by Flick (2009), as well as the documental analysis by the authors Lüdke and André (2012), because the textbook is considered a document.

https://doi.org/10.51249/gei.v2i05.554
ANÁLISE DO TRATAMENTO

References

ANDRÉ, Marli E. D. A; LÜDKE, Menga. Abordagens qualitativas de pesquisa: a pesquisa etnográfica e o estudo de caso. In: ANDRÉ, Marli E. D. A; LÜDKE, Menga. Pesquisa em educação: Abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U, 2012. p. 11- 2

BRASIL, Secretária de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino Fundamental: Língua Portuguesa. Brasília. MEC/SEF, 1998.

BRASIL, Decreto-lei n° 1. 006, de 30 de Dezembro de 1938. Diário Oficial da União - Seção 1 - 5/1/1939, Página 277

CARVALHO, Laiz B. de, DELMANTO, Dileta. Português: conexão e uso. São Paulo: Saraiva, 2018

SILVEIRA, Denise Tolfo. CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. A pesquisa Científica. In: GERHARDT, Tatiana Engel, SILVEIRA, Denise Tolfo (Org.); Coordenado pela Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. – Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. p. 31-42.

FLICK, Uwe, Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009

MEDEIROS, João Bosco. Redação Científica: a prática de fichamentos, resumos, resenhas. São Paulo: Atlas, 2008.

GERALDI, João Wanderley. et al. (orgs.). O texto na sala de aula. 5. ed. São Paulo: Ática, 2011.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008

MEDEIROS, J. B. Redação científica: a prática de fichamentos, resumos, resenhas. 10. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

SILVA, OTA, Ivete Aparecida da. O livro didático de língua portuguesa no Brasil. Educar em revista, n.35, p. 211-221, 2009, Paraná

TRAVAGLIA, L. C. Gramática e Interação: uma proposta para o ensino de gramática. São Paulo: Cortez, 1996.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...