Abstract
This research aimed to present the Schoenstatt pedagogy that was organized by Father José Kentenich in Germany in the 20th century, making an analysis of how Father Kentenich's conceptions can help teachers in their teaching practice today. Schoenstatt's pedagogy has as its essence the transformation of man, awakening in him a free identity, determined and capable of acting in society with his potential in an integrated, authentic and dynamic way, exercising his social, moral and spiritual responsibilities. The methodology used is based on bibliographical research that presents a synthesis of the emergence of Schoenstatt pedagogy. The article is organized into sections. In the first section we will deal with the biography of Father José Kentenich and the emergence of Schoenstatt pedagogy. In the second section, we will report on their philosophical and pedagogical conceptions, making a parallel with the pedagogical trends of Libâneo. In the third section we highlight some places where this pedagogy is currently applied.
References
BORGES, Tatiane Angélica Phelipini; GHELARDI, Cristina Fabrício de Melo; LAWAND, Elvira Maria Perides Ir. SISTEMA PEDAGÓGICO DE SCHOENSTATT E SUAS CONTRIBUIÇÕES PARA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL NA ÁREA DA SAÚDE. In: 1º Congresso Internacional Schoenstatt de Educação 23 a 27 de Agosto. 2016, Londrina/PR ISSN 2525-5320.
COLÉGIO MÃE DE DEUS. Projeto Político Pedagógico. Instituto Social, Educativo e Beneficente Novo Signo, Colégio Mãe de Deus – Educação Infantil, Ensino Fundamental e Médio. Londrina – PR, 2015.
COLÉGIO MÃE DE DEUS. Pedagogia de Schoenstatt Sistema Pedagógico criado em 1912, por José Kentenich Instituto Social, Educativo e Beneficente Novo Signo, Colégio Mãe de Deus – Educação Infantil, Ensino Fundamental e Médio. Disponível em: < http://www.maededeus.edu.br/a-escola/15/pedagogia-de-schoenstatt/23/conheca-a-p edagogia-.html> Acessado em: 23 de Maio de 2018.
CESPEDES, Cristina Rojas; DIAS, Lívia Ferreira. Um olhar sobre a prática Pedagógica na contemporaneidade, Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de Mato Grosso - Campus de Rondonópolis, Mato Grosso 2014.
KENTENICH, José. Documentos de Schoenstatt. Tradução do original “Schoenstatt – Die Gründungsurkunden” Santa Maria/ RS: Ed. Pallotti, s/d. 1995.
KENTENICH, José. Linhas Fundamentais de uma Pedagogia Moderna para o educador católico. Santa Maria-RS: Movimento Apostólico de Schoenstatt,
LAWAND, Dioneia. Colégio Mãe de Deus: aspectos históricos, filosóficos e pedagógicos da educação. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2002.
LIBÂNEO, José Carlos. Tendências pedagógicas na prática escolar. In: . Democratização da Escola Pública – a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1992. cap 1. Disponível em:
<http://www.ebah.com.br/content/ABAAAehikAH/libaneo>. Acesso em 15abr2017.
LOPES, Rita de Cássia Soares. A Relação Professor Aluno e o Processo Ensino Aprendizagem. Artigo, Ponta Grossa – Paraná, 2009. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1534-8.pdf.> Acessado em 6 de junho de 2018.
STRADA, Angel; PONTES, José. Proposta Pedagógica. 2ª edição. São Paulo. Editora C.I, 1998.
SCHLICKMANN, Dorothea M. Tempestades de outono 1912: O inicio de uma revolução interior... Santa Maria-RS Sociedade Mãe Rainha, 2012.