Abstract
The investigations about continuing education in the school environment highlight the importance of appreciating the work of the teaching professional. Based on this assumption, this article is a text whose objective is to show the contribution and importance of continuing education for teaching practice. Seen in this way, the need for specific training in the area of mathematics is one of the reasons why teachers feel the need for this qualification, since it enables a better performance of pedagogical work, and, consequently, a quality teaching, contemplating the student with a mathematics that goes beyond the walls of the school, and presents them with a new and broader vision of the study of mathematics. In view of the above, this study presents a bibliographic review providing a more intimate view of the educational reality, as well as the teaching-learning process.
References
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, 2001a.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudo e Pesquisas Educacionais, Matrizes Curriculares de Referência para o SAEB. 2.ed. Brasília :MEC/SEF,1999.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília, DF: Gráfica do Senado, v. 134, n. 248, p. 27833-27841, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura / Secretaria de Ensino Fundamental, Parâmetros Curriculares Nacionais. Primeiro e Segundo Ciclos. Brasília: MEC,1998.
BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais, PCNs, Ensino Fundamental, Brasília: MEC/SEF, 1997.
D’AMBRÓSIO, B. Formação de professores de matemática para o século XXI: o grande desafio. Pró-posições, março, 1993, nº 1, vol. 4, p. 37. D’ AMBRÓSIO, U. Educação para uma sociedade em transição. Campinas: Papirus, 1999.
D’AMBRÓSIO, B. S. Formação de professores de matemática para o século XXI: O grande desafio. Pró-posições (Unicamp. São Paulo), v. 4, n. 1, p. 35-41, mar. 1993. Disponível em: Acesso em: 20 mai. 2016.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. São Paulo: Papirus, 1996.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: Da teoria à prática. 23 ed. Campinas: Papirus, 2012.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: Elo entre as tradições e a modernidade. 5 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
D’AMBROSIO, U. (org.). Ciências, informática e sociedade. Brasília: UnB, 199
FAZENDA, Ivani (org). Dicionário em Construção–Interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2001.
FERREIRA, A. C. O trabalho colaborativo como ferramenta e contexto para o desenvolvimento profissional: compartilhando experiências. In: NACARATO, A. M.; PAIVA, M. A. V. (Org.). A formação do professor que ensina matemática: perspectivas e pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 149-166.
FIORENTINI, Dario. Formação de Professores de Matemática. São Paulo: Mercado de Letras, 2003.
FIORENTINI, D.; NACARATO, A. M. Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam Matemática: investigando e teorizando a partir da prática. São Paulo, SP: Musa Editora, 2005.
FIORENTINI D.; NACARATO, A.M.; FERREIRA, A C.; LOPES, C. S.; FREITAS, M.T.M; MISKULIN, R. G.S. Formação de professores que ensinam Matemática: um balanço de 25 anos da pesquisa brasileira. In Educação em Revista – Dossiê: Educação Matemática. Belo Horizonte, UFMG, n. 36, 2002 (p.137-160).
FIORENTINI, D.; NACARATO, A. M. (Org.) Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática: investigando e teorizando a partir de prática. São Paulo: Musa, 2004.
FOUCAULT, Michael. Power and knowledge: selected interviews and writings. New York: Pantheon, 1980.
MACHADO, Nilson José. Matemática e realidade. 3.ed. São Paulo: Cortez, 1994.
MACHADO, N. J. Cidadania e Educação. São Paulo: Escrituras, 1997
MACHADO, Nilson José. Educação Projetos e Valor: EDUSP, São Paulo SP, 2000.
MARCELO, C. Pesquisa sobre formação de professores: o conhecimento sobre aprender e ensinar. Revista Brasileira de Educação, n. 9, p. 50-75, set./out./nov./dez. 1998.
SILVA, Silvia Maria de Aguiar. Formação docente e Trajetórias. In: MOROSINI, M. C. (Ed.). Enciclopédia de Pedagogia Universitária. Glossário. Brasília: INEP/RIES, 2013, V.2. p.367-379.