Resumo
In this article, we present a studyonthe games in the early years: the ludic as a pedagogical tool in the teaching and learning process, the same discusses the importance of the ludic in the pedagogical practices of theearly years, in order to highlight the beneficial points of the ludic within the school environment. The research hás the following question as problematic: Why use theludic as a pedagogical tool in the early years of elementary school? Given this, work is important because the teaching and learning process needs to be fun and educational at the same time. However, it is necessary for the educator to understand that through playful games, students can learn the most diverse curricular contents, in a creative, fun and pleasant way that promote interaction and socialization between students and students, teachers and students. The overall objective is to understand the importance of play in the early years of elementary school. The methodology was based on a bibliographic study, with data collection through analytical and reflective readings through books, articles, tccs and dissertations. This research is a literature review of a qualitative nature with a descriptive character. Having as a theoretical contribution: Kishimoto (2005), Soares (2020), Rau (2012), Moreira (2017). In view of the bibliographical survey carried out during the development of the project, it is concluded that the ludic collaborates in a beneficial way for the teaching and learning process, as it expands the pedagogical practices of the teacher, favoring the process of acquiring knowledge of the students.
Referências
ARAÚJO, Terezinha. Criatividade na Educação – 1º ed, - São Paulo: Impressaoficial, 2009.
BEMVENUTI, A. et al.O lúdico na pratica pedagógica. 1 ed. – Curitiba; Intersaberes, 2012. rev. e atual.https://plataforma.bvirtual.com.br/Leitor/Publicacao/3245/pdf/0?code=gd64k9iLi 6rri0g0j2RmznXVrbedHlWMelwCZtNXEJMKwcLNjBRy3myP0Hbjy44P8MIocVpF6FC t0YWArDbuPg. Acesso em: 16 de maio de 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofi nal_site.pdf. Acesso em: 11 de setembro de 2022.
BRASIL,Pró-letramento: Programa de Formação Continuada de Professores dos anos/séries Iniciais do Ensino Fundamental: alfabetização e linguagem. – Ed.rev. eampl. Incluindo SAEB/Prova Brasil matriz de referência/ Secretaria de Educação Básica – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6002-fasciculo-port&category_slug=julho-2010-pdf&Itemid=30192. Acesso em 21 mai.2022
CARDOZO. A. C. M. et. AL. A importância do lúdico na alfabetização.Revista Científica UNAR (ISSN 1982-4920), Araras (SP), v.16, n.1, p.277-284, 2018. http://revistaunar.com.br/cientifica/documentos/vol16_n1_2018/25_A_IMPORT ANCIA_DO_LUDICO_NA_ALFABETIZACAO.pdf. Acesso em: 22 de maio de 2022.
FACHIN, Odilia. FundamentosdeMetodologia, 5ºed- São Paulo:Saraiva,2006. Disponível em: http://maratavarespsictics.pbworks.com/w/file/fetch/74302802/FACHIN-Odilia- fundamentos-de-Metodologia.pdf. Acesso em: 24 de abril de 2022.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo Aurélio Século XXI: o dicionário da língua portuguesa. 4º ed. rev. Ampliada. – Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
FERREIRA, Maria Imaculada Conceição Veras; MUNIZ, Simara de Sousa. Ludicidade Como Estratégia De Apoio Na Aprendizagem Dos Alunos Nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Humanidades e Inovação v.7, n.8, p. 326-336, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/3367. Acesso em: 14 de setembro de 2022.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social – 6º ed. –São Paulo: Atlas, 2008. Disponível em: GIL-A.-C.-Metodos-e-tecnicas-de-pesquisa-social-6.- ed.pdf. Acesso em: 24 de abril de 2022.
GONÇALVES, Edna Ferreira. LUDICIDADE NA EDUCAÇÃO. São Paulo. 2018. Disponível em: https://dspace.doctum.edu.br/bitstream/123456789/1256/1/Artigo%20p%c3%b3s%20gradua%c3%a7%c3%a3o%20Edna%20-%20Ludicidade.pdf. Acesso em: 21 de julho de 2022.
HENDLER, Vanícia Behenck. O Lúdico Nas Primeiras Séries Do Ensino Fundamental. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia). Faculdade de educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Três Cachoeiras.2010. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/142848/000993665.pdf?sequenc. Acesso em: 11 de setembro de 2022.
KISHIMOTO, Tizuko M. Jogo, Brinquedo, Brincadeiras e a Educação, São Paulo, editora Cortez, 2005. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4386868/mod_resource/content/1/Jogo%2C%20brnquedo%2C%20brincadeira%20e%20educa%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 23 de maio de 2022.
LIMA. A. M. F. D. et.al. Criatividade no cotidiano escolar: uma reflexão necessária para formação humana. In: OLIVEIRA, Lucas Rodrigues Oliveira. (Org.). Educação Dilemas Contemporâneos Volume XI. [livro eletrônico. Nova Xavantina, MT: Pantanal, 2022. p. 34-47. Disponível em: https://www.editorapantanal.com.br/ebooks/2022/educacao-dilemascontemporaneos-volume-xi/Cap5.pdf. Acesso em 16 de maio de 2022.
MARIA, Vanessa Moraes et all. A Ludicidade No Processo Ensino- Aprendizagem. Corpus et Scientia, vol. 5, n. 2, p.5-17, setembro 2009. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/229103167.pdf. Acesso em: 11 de setembro de 2022.
MOREIRA, Vanessa Marcio. O LÚDICO NO PROCESSO ENSINO- APRENDIZAGEM: REFLEXÕES A PARTIR DE UMA PESQUISA REALIZADA EM UMA INSTITUIÇÃO PÚBLICA, DO MUNICÍPIO DE CHAPECÓ (SC)1 – Santa Catarina; 2017. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/bitstream/ANIMA/10060/1/VANESSA_MA RCIO_MOREIRA-%5B47497-907-1715995%5DVANESSA_MARCIO_MOREIRA-Re904-4-715995VANESSA_MARCIO_MOREIRA_Artigo_VF.pdf. Acesso em: 22 de maio de 2022.
RAU, Maria Cristina Trois Dorneles. A ludicidade na educação: uma atitude pedagógica [livro eletrônico] – Curitiba; InterSaberes, 2012. Disponível em: https://plataforma.bvirtual.com.br/Leitor/Publicacao/6228/pdf/0?code=FhZk2OY2xRLl 0eJ8GOdD1zKZjvNXInblLqeA2f9WhdF747sBXDMhLPZKwnLDH96YSl1F46Z2RAtr9 xuflbIl+g. Acesso em 20 de maio de 2022.
SANT’ANNA, A.; NASCIMENTO, P. R. A história do lúdico na educação. REVEMAT, eISSN 1981-1322, Florianópolis (SC), v. 06, n. 2, p. 19-36, 2011. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/25315/. Acesso em: 21 de julho de 2022.
SILVA, E. L., MENEZES, E. M. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação – 3. ed. rev. atual. – Florianópolis: Laboratório de Ensino a Distância da UFSC, 2001. 121p Disponível em: https://cursos.unipampa.edu.br/cursos/ppgcb/files/2011/03/Metodologia-da-Pesquisa-3a-edicao.pdf.Acesso em: 05 de novembro de 2022
SOARES, Magda. Alfabetização e letramento- 7. ed. – São Paulo: contexto, 2017. Disponível em: https://plataforma.bvirtual.com.br/Leitor/Publicacao/127656/pdf/0?code=+mAm61jH6/wU4mUMzhGGWLeKz03C/l4Li6UZxFxq5xOvDWUpGBwHxDkrl2/fJtgfJXEpXbmlQU/ZU9Tqx6vsIw. Acesso em: 22 de maio de 2022.
Alfaletrar: toda criança aprende a ler e escrever- São Paulo: Contexto, 2020. Disponível em: https://plataforma.bvirtual.com.br/Leitor/Publicacao/184992/pdf/0?code=DlCDM3qwZm/9VSexYrXJCFCrYidnOgDK0S83O87MU5wIftqlD6Cfp2fLExdzeryTBL84gZoDCxaX ICaV2i47iA. Acesso em: 22 de maio de 2022.
TERRA, Ernani. Minidicionário da língua portuguesa Ernani Terra. São Paulo: Rideel, 2011. Disponível em: https://plataforma.bvirtual.com.br/Leitor/Publicacao/182065/pdf/0?code=vCZyS9iipn QfEhCpBe3cD4jvylQwZGS1mUUyNfdyxqeUkVCUXz2ZKbloSYZJ7NfHL6Ck29jag2F 9srlnOd3QhQ==. Acesso em: 11 de setembro de 2022.