Resumo
This study intends to reflect on the relevance of using video lessons as a resource to facilitate learning, considering that these are widely used today. For the construction of the theoretical approach, studies by Moran (2002) and (2007), Oliveira and Júnior (2012), Ribeiro et.al (2016), Couto (2008), Mequelina (2008), Mendes (2010) are taken into account. ), Duso (2009) and Soares (2013), as well as considering the aspects proposed by the BNCC regarding this theme. To exemplify the importance of this didactic resource, ‘Telecurso’ and ‘Educa-PE’ are presented, which promote learning through video lessons. This research aims to point out the significance that video classes have, and, in this sense, it seeks to demonstrate that this resource is relevant to educational practice. Therefore, it is essential to know how to measure its applicability, that is, the teacher should not spend all of his class time just showing videos, but can use them as a complementary strategy in the learning of his students.
Referências
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
COUTO, H. H. O. M. Vídeos @ Juventudes. BR – Um estudo sobre vídeos compartilhados por jovens na internet. 186 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
DUSO, L. Uso de ambiente virtual de aprendizagem de temas transversais no ensino de ciências. Revista Brasileira de Educação Cientifica e Tecnológica, Porto Alegre, v. 2, n. 3, 17 p. dez. 2009.
MENDES, M. A. A. Produção e utilização de animações e vídeos no ensino de Biologia Celular para a 1° série do ensino médio. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências). Universidade de Brasília, Brasília, 2010.
MEQUELINA, S. A. As tecnologias da informação e comunicação chegaram as escolas: e agora professor? 52 f. Monografia. (Especialização em tecnologias integradas a educação). Faculdades Associadas de Uberaba – FAZU, Uberaba, 2008. Disponível em < http://pt.scribd.com/doc/20780459/MONOGRAFIA > Acesso em 01 Set. 2022.
MORAN, J. M. Desafios da televisão e do vídeo à escola. Revista Comunicação e Educação, São Paulo, v. 22, n. 4, 35 p. nov. 2002.
MORAN, J. M. Como utilizar a internet na educação. Revista Ciência da Educação, São Paulo, v. 26, n. 2, ago. 2007.
OLIVEIRA, Naiane. Mota de; JUNIOR, Walter Dias. O uso do vídeo como ferramenta de ensino aplicada em Biologia celular. 2012. Enciclopédia biosfera, Centro Científico Conhecer - Goiânia, v.8, N.14; p. 1788 – 1809.Disponível em: Acesso em: 10 Set 2022.
RIBEIRO, E.B. et al. O uso do vídeo como recurso didático: Percepção dos alunos de Biologia sobre a influencia desse recurso para a aprendizagem. Revista da SBEnBio. Nº 9 2016. Disponível em: <http://www.sbenbio.org.br/wordpress/wpcontent/uploads/renbio- 9/pdfs/2177.pdf>.acesso 20 Set.2022.
SOARES, Maria Perpétua do Socorro Beserra. Formação Continuada e suas contribuições para a reflexão sobre a Prática Pedadógica de professores(as) do Ensino Fundamental. PUC, SP, 2013. Disponível em: <https://www4.pucsp.br/webcurriculo/edicoes_anteriores/encontro- pesquisadores/2013/downloads/anais_encontro_2013/oral/maria_perpetua_d o_socorro_beserra_soares.pdf>. Acesso em 09 Set 2022.