THE DIFFICULTIES AND CONFACES OF THE CURRENT SCHOOL SYSTEM IN FACE WITH THE CONSTANT DANGER OF DRUGS AND EXTERNAL VIOLENCE
THE DIFFICULTIES

Palavras-chave

Drugs, Prohibited substances, teenagers, family.

Como Citar

de Souza Cazaes, G. . (2023). THE DIFFICULTIES AND CONFACES OF THE CURRENT SCHOOL SYSTEM IN FACE WITH THE CONSTANT DANGER OF DRUGS AND EXTERNAL VIOLENCE. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 4(06), 12–25. https://doi.org/10.51249/gei.v4i06.1741

Resumo

This article has, as an important and necessary backdrop, the regrettable and extremely worrying situation that has been occurring in the current school system. A recurring situation in several school units, which in addition to dealing with old problems, both structural and pedagogical, without forgetting to mention issues linked to professional development, has been added to these the serious reality of drugs. The spread and use of prohibited substances among school-age teenagers has, unfortunately, become increasingly common; and this research instrument and scientific approach seeks to offer elements that will contribute to positive initiatives, in the face of the serious challenges that the new and delicate social reality imposes on the needy and fragile Brazilian educational system. Using important approaches from renowned theorists and researchers, the research written here seeks to substantiate its simple argument, knowing that in the case of a delicate topic that has destructive and disintegrating potential for lives and families, we do not fail to understand that we do not bring a formula magic for such a delicate topic. What is proposed and, as said, is to make a small contribution in the face of an immense ocean of challenges and difficulties such that they can tie the hands of the Public Power with all its apparatus. Finally, the references adopted, when applied and inserted into the structure of this article, managed, even without claiming to be exhaustive, to make its presentation less evasive and redundant.

https://doi.org/10.51249/gei.v4i06.1741
THE DIFFICULTIES

Referências

DEJOURS, Christophe. A banalização da injustiça social. – 2ª Edição – Rio de Janeiro: FGV, 1999.

DEJOURS, c., ABDOUCHELLI, E., JAYET, C. Psicodinâmica do trabalho: Contribuições da escola de jouriana à análise da relação prazer, sofrimento e trabalho. São Paulo: Atlas, 1994.

DEVAL, Juan. El desarrollo Humano. 2ª edição, México/Espanha: Siglo Vientiuno, 1995.

ERIKSON, Erik. Identidade, juventude e crise. 2ª edição, Rio de Janeiro: Zahar, 1976.

ESCOHOTADO, Antônio. História de las drogas. 3ª edição, Madrid: Alianza Editorial, 1996.

ESCOHOTADO, Antônio. O livro das drogas. São Paulo: Dynamis Editorial, 1997.

FERREIRA, Aurélio Buarque de H. Novo dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

FERREIRA, Berta Weil. Psicologia e educação: desenvolvimento humano, adolescência e vida adulta. Berta Weil Ferreira. Porto Alegre: 2000.

FERREIRA, Berta Weil. O Cotidiano do adolescente. Petrópolis: Vozes, 1995.

FERREIRA, Berta Weil Adolescência. Teoria e Pesquisa. 2ª edição. Porto Alegre: Sulina,1984.

FICHTNER, Nilo (org). Transtornos Mentais da Infância e da Adolescência: um enfoque desenvolvimental. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

FREIRE, João B. Educação de corpo inteiro. São Paulo: scipione, 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia, Saberes necessários à pratica educativa. 8ª edição. São Paulo: Paz e Terra, 1998.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1993.

FREUD, Anna. O ego e os mecanismos de defesa. Rio de Janeiro: BUP: Biblioteca Universal Popular S.A., 1968.

FREUD, S. Obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Tradução por José Octávio de Aguiar Abreu. Rio de Janeiro: IMAGO, 1974.

GARDNER, Howard. Estruturas da mente: A teoria das inteligências múltiplas. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1994.

GIDDENS, Antony. As consequências da modernidade. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1991.

GÓMES, Gregorio R., FLORES, Javier G., JIMÉNEZ, Eduardo G. Metodología de la investigación cualitativa. Archidona, Málaga: Ediciones Algibe, 1996.

GURFINKEL, Décio. A pulsão e seu Objeto Droga. Estudo psicanalítico sobre a toxicomania. Petrópolis: Vozes, 1995.

HAGUETTE, Teresa Mª Frota. Metodologias qualitativas na Sociologia. Petrópolis: Vozes, 1987.

KALINA, Eduardo. Clínica e terapêutica das adições. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.

KALINA, Eduardo. Drogadição Hoje: indivíduo, família e sociedade / Eduardo Kalina et al. Porto Alegre: Artes Médicas Sul Ltda., 1999.

KALINA, Eduardo. Aos pais e adolescentes: viver sem drogas / Eduardo Kalina e Halina Grymberg. Rio de Janeiro: Record: Rosa dos Tempos, 1999.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Métricas

Carregando Métricas ...